Problem med Salomon Shift på Head Kore 117

duelago

Medlem
Hej,

Idag upptäckte jag att främre delen på min ena shiftbindning vickade och satt alldeles löst. Vid närmare kontroll har en skruv släppt. Är det någon annan som upplevt problem med Salomon Shift tillsammans med Head Kore?

Bindningen är monterad av välrenommerad butik i Saalbach. Skidorna är tillbaka där nu, men det lär ju sluta med att alla skyller på alla....
Någon som har erfarenheter av Kore + Shift?

Blkå himmel,
/David

duelago

Medlem
UPPDATERING: Butiken i Saalbach har nu försökt lösa problemet två gånger men jag har fortfarande lite "vickande" tådel i touringläget på framförallt ena skidan. Bindningen sitter ju bara med en skruv fram och killen i butiken hävdar att allt är safe. Jag ser dock att han inte är helt van vid Salomon Shift då handgreppen inte sitter där för att byta mellan touringläge och alpinläge.

Är det någon annan som upplevt att bindningen rör sig lite fram när ni går med stighudar?

Allt känns bra när jag åker, men mardrömmen är ju att tappa bindningen när jag är långt borta i ödemarken....

Hej

Har monterat en Shift och tådelen sitter med 5 skruvar. Har inte turat med den än men var och kände på bindningen i turläge och den skall definitivt inte glappa. När man monterar bindningen så drar man först fast den ensamma främre skruven i skidan och sedan lägger man bindningen på skidan och drar fast de 2 bakre skruvarna. Sedan skjuter man bindningen bakåt och drar fast de 2 skruvarna i mitten. Det är dessa två skruvar som hindrar den att åka framåt. Om den främre skruven inte är korrekt idragen kan jag tänka mig att det kan glappa i höjdled. Lämna aldrig in en felaktig bindningsmontering och be "någon fixa". Du måste vara med själv och se vad de gör. Det är viktigt att främre skruven dras helt in i skidan UTAN att dra för hårt. Har man borrat och inte rensat hålet från uppfläkta kanter så kan den inte dras i helt och då glappar den, och drar man då för hårt så riskerar man att gängorna i kärnan dras sönder. I det senare fallet blir det antingen återfylla hålet med tunnflytande epoxi spädd med tunna glasfiber-trådar eller också helicoil inserts. Båda kräver att man vet vad man gör.

Hoppas att de har Salomons original jigg när de monterar.

duelago

Medlem
Hej

Har monterat en Shift och tådelen sitter med 5 skruvar. Har inte turat med den än men var och kände på bindningen i turläge och den skall definitivt inte glappa. När man monterar bindningen så drar man först fast den ensamma främre skruven i skidan och sedan lägger man bindningen på skidan och drar fast de 2 bakre skruvarna. Sedan skjuter man bindningen bakåt och drar fast de 2 skruvarna i mitten. Det är dessa två skruvar som hindrar den att åka framåt. Om den främre skruven inte är korrekt idragen kan jag tänka mig att det kan glappa i höjdled. Lämna aldrig in en felaktig bindningsmontering och be "någon fixa". Du måste vara med själv och se vad de gör. Det är viktigt att främre skruven dras helt in i skidan UTAN att dra för hårt. Har man borrat och inte rensat hålet från uppfläkta kanter så kan den inte dras i helt och då glappar den, och drar man då för hårt så riskerar man att gängorna i kärnan dras sönder. I det senare fallet blir det antingen återfylla hålet med tunnflytande epoxi spädd med tunna glasfiber-trådar eller också helicoil inserts. Båda kräver att man vet vad man gör.

Hoppas att de har Salomons original jigg när de monterar.
De är Salomon "Premium Partner" och har använt rätt jig, men jag tror kanske att Head Kore helt enkelt är ett dåligt val för denna bindningen i kombination med ett kasst jobb av killen som monterat. Jag har inserts och epoxi nu, men är rädd att skidan är förstörd.

Jag var dessutom dum nog att handla skidor och bindning online och lät en lokal butik montera. Head lär ju säga att det är felmonterat och skidbutiken lär ju hävda materialfel...

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Lärdom för framtiden:
PSA: MOUNT YOUR OWN FUCKING SKIS

Men varför skulle en skida som head kore vara ett dåligt val för bindningen? Den är väl solid i hela monteringsområdet, no? Dock tror jag att det finns en stor risk att du åker på precis det du beskriver...

kurono

Aktiv medlem
Är ju ändå du som konsument som betalat pengar för en tjänst där dom monterat bindningen åt dig. Det är inte gratis och dem ansvarar för monteringen och om det blivit fel. Stå på dig. Klarar dom inte att montera på head kore så ska dom inte montera på den och bör veta det. Därför tex endel butiker inte monterar på vissa völkl skidor som har hålrum eftersom dem inte kan garantera hållfasthet.

duelago

Medlem
Lärdom för framtiden:
PSA: MOUNT YOUR OWN FUCKING SKIS

Men varför skulle en skida som head kore vara ett dåligt val för bindningen? Den är väl solid i hela monteringsområdet, no? Dock tror jag att det finns en stor risk att du åker på precis det du beskriver...
Jag har naturligtvis ingen aning, men då jag inte har kraschat, jag anlitar en välrenommerad butik som säljer bindningen samt att jag tycker mig ana att frontdelen även på andra skidan börja vicka lite så undrar man ju.

Kore är ju lite speciell när det gäller tillverkningsmaterial och dess tunna profil.

JohanDahlstedt

Aktiv medlem
Inga problem alls att montera ett par head kore med shift. Viktigt när man monterar är att frontskruven dras i försiktigt och helt rakt. Blir den sned finns en chans att tådelen inte glider på riktigt och på så sätt påfrästar frontskruven mer än nödvändigt och hålet töjs. Har dom åtgärdat med plugg så borde det hålla helt perfekt :)

duelago

Medlem
Inga problem alls att montera ett par head kore med shift. Viktigt när man monterar är att frontskruven dras i försiktigt och helt rakt. Blir den sned finns en chans att tådelen inte glider på riktigt och på så sätt påfrästar frontskruven mer än nödvändigt och hålet töjs. Har dom åtgärdat med plugg så borde det hålla helt perfekt :)
De har alltså åtgärdat med plugg (säger de) men efter den fixen så har tådelen börjat vicka lite igen. Inte lika farligt som första gången, men den rör sig. Ska se om jag kan spela in en liten film i morgon så får ni se om ni tycker det är normalt och safe

farsan56

Aktiv medlem
Det är inget dumt i det där. Så länge du betalar för en tjänst så ska du få den utförd korrekt.
Annars skulle butiken neka jobbet, om dom tyckte att du skulle köpa bindningen där.
Det ska inte finnas ens en antydan till glapp.
Skiter det sig fullständigt så ska du ha en ny skida.
Du ska inte stå för butikens missar.
Lycka till!

JohanDahlstedt

Aktiv medlem
Det är inget dumt i det där. Så länge du betalar för en tjänst så ska du få den utförd korrekt.
Annars skulle butiken neka jobbet, om dom tyckte att du skulle köpa bindningen där.
Det ska inte finnas ens en antydan till glapp.
Skiter det sig fullständigt så ska du ha en ny skida.
Du ska inte stå för butikens missar.
Lycka till!
Håller helt med, butiken som monterat bär ansvaret. Så länge dom inte kan bevisa att du haft sönder den själv. Jag skulle inte va nöjd med en plugg. Men skidan kommer sannolikt hålla om dom gjort det korrekt. Men det svåra är att få pluggen på helt rätt avstånd från dom andra skruvarna. Annars låser den inte 100%.

Pillard

Aktiv medlem
Bindningen sitter ju bara med en skruv fram och killen i butiken hävdar att allt är safe.
Den här delen vore ju intressant att få klarhet i. Den sitter ju alltså med 4 skruvar plus en extra fast ”skruv” som jag hellre beskriver som fäste/beslag. Så om du upplever att den bara sitter med en skruv är ju nåt rejält fel

duelago

Medlem
Nytt par av Head Kore med Salomon Shift som har samma problem!! Denna gång är det min brors skidor. Bindningen monterad i Sverige. Denna skida är en Kore 99 (Min är 117)

Tycker det verkar rätt uppenbart att kombinationen Head Kore och salomon Shift inte lirar ihop. Min brorsa hade kört två dagar på denna setup när skruvarna lossnade. :eek::eek:

IMG-20200126-WA0000.jpg

VickeLang

Medlem
Nytt par av Head Kore med Salomon Shift som har samma problem!! Denna gång är det min brors skidor. Bindningen monterad i Sverige. Denna skida är en Kore 99 (Min är 117)

Tycker det verkar rätt uppenbart att kombinationen Head Kore och salomon Shift inte lirar ihop. Min brorsa hade kört två dagar på denna setup när skruvarna lossnade. :eek::eek:

Visa bilaga 2462
Kan det inte vara så att han råkade ut för en ordentlig yard sale? Ser ut så på bakre bindningen ;) då kan ju tådelen slitas upp med otur.

wolfbane1967

Ny medlem
Head Kore är väldigt speciella i sin konstruktion tydligen enligt en erfaren butik jag pratade med. Monterar man något för långt fram på skidan så riskerar man montera i en mer ihålig del på dom. De har en ganska strikt monteringsram på Kore skidorna. Kan va så att era främre skruvar inte fäster på grund av detta då

Pillard

Aktiv medlem
Har ni generellt långa fötter? Det är ju iof lite märkligt att inte frontskruven släppt isf. Den borde ju hamna allra längst från monteringsförstärkningen

VickeLang

Medlem
Har ni generellt långa fötter? Det är ju iof lite märkligt att inte frontskruven släppt isf. Den borde ju hamna allra längst från monteringsförstärkningen
Landar man med ordentlig bakvikt är det ju skruvarna närmst tårna som tar smällen om jag inte tänker fel. Frontskruven trycks ju mer mot skidan medans de andra två slits uppåt

Pillard

Aktiv medlem
Landar man med ordentlig bakvikt är det ju skruvarna närmst tårna som tar smällen om jag inte tänker fel. Frontskruven trycks ju mer mot skidan medans de andra två slits uppåt
Hm, ja det stämmer ju. Men frontskuven sitter ju en bit bakom främre tryckpunkten ändå. Framför allt när bindningen är monterad. Och där är det ju dessutom metall mot metall och en stor skalle. Så kan ju tycka att den borde ha lättare att ge med sig när mittskruvarna väl börjar släppa.

Anzom

Aktiv medlem
Jag har exakt samma dilemma med mina som trådskaparen. Lossnade efter 2 veckors åkning. Först när ena skruven gångades ur på ena bindningen. Det åtgärdades på plats.

Sen lossnade hela kalaset på den andra skidan precis som bilden nedan visar. Bara den stora skruven satt kvar, de två mindre hade dragits ur.

I övrigt har bindningen stora problem med AFD:n vilken kollapsade ca.2mm när man hade skruvat upp den till max.

Köp inte Shift.

Pillard

Aktiv medlem
AFDn har jag aldrig lyckats ställa in rätt. Tycker inte det verkar finnas något samband mellan skruvandet och höjden. Dock har jag aldrig upplevt några problem pga det. Bindningen håller fint i vanliga fall och har släppt när det varit aktuellt.
Kör du också Kore @Anzom?

Anzom

Aktiv medlem
AFDn har jag aldrig lyckats ställa in rätt. Tycker inte det verkar finnas något samband mellan skruvandet och höjden. Dock har jag aldrig upplevt några problem pga det. Bindningen håller fint i vanliga fall och har släppt när det varit aktuellt.
Kör du också Kore @Anzom?
För min del ledde kollapsen av tåhöjden till att bindningen glappade. Är förhoppningsfull till Markers AFD konstruktion, den verkar inte vara konstruerad på riktigt samma sätt. Kört Anima. Så det kanske är kombinationen breda skidor som gör att monteringen inte håller..

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp