problem med salomonbindning

erik_lagg

Aktiv medlem
Hej,
Har ett par skidor med en gammal Salomonbindning (9** nånting). Det verkar som att den har hamnat på ett avstånd mellan fram och bakbindning så att det inte går att få rätt förspänning på min pjäxa. Det är ju fasta lägen på bakbindningsjusteringen och jag tror att jag skulle behöva ha ett läge mittemellan de existerande (vilket inte går). resultatet är att pjäxan glappar (sidledes fram) som jag har det nu (har provat att skriva åt 'vingarna' fram men det hjälper inte). Om jag ändrar bakbindningen ett steg framåt går det inte att få i pjäxan i bindningen. Nu undrar jag om detta har hänt någon annan och om det kan bli bättre om jag skaffar en nyare Salomonbindning. Jag vill gärna undvika att borra nya hål.

Visst är det bättre med en steglös justering av bakbindningen men att du skulle hamna i läget att skon inte sitter fast i ena "klicket" och inte går att få i nästa är osannolikt. Du vet väl att bakdelen ska fjädra bak en bit när du trycker i pjäxan och att det i vissa fall kan behövas avsevärt med tyngd för att få i den. Dvs. gör man en torrtest på ett bord/bänk kan det vara tufft att trycka i en lös pjäxa. Betydligt enklare med pjäxan på när man kan trycka till med hela sin tyngd.

Det kan naturligtvis vara fel på bindningen men jag tror du är för klen ... ;-)

/MM

Tack. Jo jag vet att det ska vara förspänning. Problemet är att avståndet blir för kort, så det krävs mer än styrka (övervåld kanske).
Har nya Salomonbindingar steglös justering? Misstänker att de ser likadana ut.

Inte heller personalen på skidshopen i Björkliden i påskas kunde lösa detta. Kan det vara så att bägge bindningarna är så slutkörda att de inte fjädrar tillräckligt? Isf är det bara att skaffa nya förstås.

Yes ... en kvalificerad gissning är att bindningarna inte fungerar som de ska. Finns säkert någon Salomonfantast här som har koll på detta.

/MM

PS! Då är du alltså inte klen? ;-) DS.

eller har du skaffat smalare pjäxor? typ dynafit mercury? har för mig att de är lite smalare i tån och inte passar 100% på en vanlig bindning.

annars tror jag mountain man har rätt!

kollade just utrustningen. S914 heter de. Pjäxorna är Lange - borde vara samma bredd som andra.
Kollade benstyrkan också - verkar helt ok ;-)

Skämt åsido. Bindningarna är nog slut (mkt äldre än skidorna). Jag får uppdatera. Visst kan man väl skruva i samma hål - bara i med lim först?

Aa, om hålen är fräscha (och skruvarna sitter). Försök få tag på ett par STH14 Driver eller STH16 från fjolår eller tidigare så är det samma hålbild. De nya STH2 har tyvärr inte exakt samma hål...

Det låter ju osannolikt att båda bindningarna har gått sönder samtidigt. Lite bilder på pjäxor och bindning hade varit intressant. Det låter också konstigt att du inte fick besked om vad som var fel på en skidshop. Dom kan inte ha varit direkt världsbäst i bindningskunskap... om bindningarna var paj så borde dom ju ha sett det direkt. Men allt låter lite underligt. Det är väldigt sällan bindningar slutar fungera på det sätt du nämner. Jag tror aldrig jag har sett det faktiskt.

erik_lagg sa:
Bindningarna är nog slut (mkt äldre än skidorna). Jag får uppdatera. Visst kan man väl skruva i samma hål - bara i med lim först?
Ja, men man får vara lite vaksam så att man inte drar sönder gängorna. Dra för hand sista biten och passa dig för spinners.

Jag skulle också vilja se lite bilder, låter så himla mysko att en sådan funktion skulle gå sönder så där helt sonika.

Kan det vara så enkelt att när du justerar fram bakdelen så låser den sig mot skistopperplattan, detta kan hända om skidan ligger på en arbetsbänk med skistoppersarna i "opåverkat läge". Detta problem avhjäls dock om skidorna ligger på ett plant underlag tex. packad snö eller golv.

/D

Ok, ni har övertygat mig om att jag antagligen inte har gjort ett bra jobb med inställningen av bindningen. Efter en ny dust med bindningarna får jag till det. Vingarna fram satt för snävt så att pjäxan inte kom in så långt som den borde. När jag breddade fram kom den in längre och jag kunde få bättre förspänning. Nu går bakbindningen tydligare bakåt när jag trycker ner pjäxan (kunde flytta fram bakbindningen efter att jag breddade fram). Jag borde ha sett detta tidigare och skidshopen borde definitivt ha sett detta (de monterade om bindningen).

När jag nu fick till detta ser jag att bakbindningen på den andra skidan är paj. Skenan har böjts så att bakre skruven inte sitter över skenan längre. Så det får bli nya bindningar ändå. Tack för svar.

Tillbaka
Topp