Problem med Scarpa innerskor som blir större.

JeppeN

Ny medlem
Jag har ett par Scarpa T1 RACE som jag är mkt nöjd med. Jag vet om att innerskor tappar formen efter ett tag. Men efter bara 1 år? Den är faktisk rejält mkt större. Foten, på gränsen till glappar. Alla spännen är snudd på i botten. Finns det ngt sätt att reducera detta eller är det nya innerskor som gäller? Detta efter bara ngt år....hmmm?

Lägg en extra sula i inner skon, och i skalet om det krävs.
Dra en socka utanpå innerskon.
Limma på tunt liggunderlag på innerskon eller gjut ett par nya innerskor.
där har du några tips....

Ha ha..jag tänkte nästan skicka dig ett PM om detta. Men du hann före//grattis ;) Är detta något som du har testat själv då jag har för mig att du har haft samma problem?

ligger diverse korksulor i nästan alla mina pjäxor, varierande längd beroende på hur mycket plats jag har i dem.
Socka utanpå har jag oxå provat men det var ett tag sen nu :-)
Snabbt va??

lägger du sulorna i innerskon eller i pjäxan i pjäxan? Om du lägger dem i pjäxan....hur i hela friden får den dem att ligga kvar när du kör ner innerskon?

Och det ena utesluter inte det andra, ibland får man lägga en extra sula i innerskon och i skalet, bara olika storlek på dem, kör korkunderlägg och/eller filtsulor

Har oxå haft det problemet med Scarpa, ja körde med liggunderlag under innerskon, fungerade helt ok. Lite pyssel men blir klart bättre.

Dock tycker jag det är väldigt dåligt att det blir så efter bara 1 år. Crispin jag kör med idag har jag inet märkt någon skillnad på efter 2 säsonger..

Mina var ett par gamla T2or, ej värmbar innersko osv.
Men i regel går ju skorna ut sig lite grann.

sitter du på Intuition sulan så är den juh värmbar/formbar från första början. vilket kan ge upphov till "slitage" men alla pjäxor sliter sig.

jag har upptäkt med mina nu när jag gör säsong är att om jag drar många dagar i rad så blir dem lite störe men brukar återhämta sig efter en vilo dag.

sen kan det ändå slitas extra så att säga om den kanske inte var "gjuten" bra frånbörjan pch du har glappat lite från början vilket ger störe rörelse i pjäxan och mer slitage i längden.

jag hade bara köpt en ny innersko och varit glad.

JeppeN sa:
Jag såg på scarpa.com att det är den som du nämnde. Den utan plös.
Pröva att värma om den, kör den 5-7 min i ungnen typ 100 grader om du har en vanlig och 70 om du har en varmluft.
Sen i med foten och i pjäxan, då kommer den att svälla för att sen forma om sig.
kan vara idé att lägga i en korksula i skalet innan så slår du två flugor i en...

Aha, så den sväller vid värme. Det skall jag def prova....samt lägga i en korksula. Tackar för alla sköna råd!!

Om du vill ha en tajt passform så skall du spänna pjäxan väldigt löst när du 'gjuter'.
Det ger maximal expansion av innerskon och därmed en tajtare passform när du spänner åt pjäxan i backen senare.

-peace
/r

Kör med Scarpa TX2 med thermoinnersko och har precis samma problem. Efter 2-3 skiddagar så förvandlas innerskon till en raggsocka....... Extremt irriterande.
Notera att pjäxan endast är åkt med i ca tre veckor.
Om problemet går att lösa med att ha spännena i yttersta läget vid värmning, borde inte handlarna i så fall känna till detta? Reklamation?

Attaboy sa:
Kör med Scarpa TX2 med thermoinnersko och har precis samma problem. Efter 2-3 skiddagar så förvandlas innerskon till en raggsocka....... Extremt irriterande.
Notera att pjäxan endast är åkt med i ca tre veckor.
Om problemet går att lösa med att ha spännena i yttersta läget vid värmning, borde inte handlarna i så fall känna till detta? Reklamation?
Man kan ju reklamaera värmningen, knappast innerskon eller pjäxan.
Thermoinnerskorna har blivit bättre med åren men de har den här egenskapen, och att få handlare inte har koll på det kan jag hålla med om.

intuition skon ger efter mer eller mindre under dagen specielt om den är ett år gammal.

pga av materialet blir varmt efter hand under andvänning och mjuknar lite och släpper efter men bör återställa sig tills nästa dag.

mina T1race (röd/vit) gör det ibland oxå specielt efter många dagar i sträck.
dock inte så jag känner att foten springer fritt på en äng.
men innerskor brukar slitas efter längre andvänding. du kan alltid köpa en ny innersko.

Tillbaka
Topp