Problem med vaden

Problem med vaden
Hej!

Har lite problem med mitt vänsterben.

vadmuskeln71529541.jpg

Har ont inom det markerade området på bilden. Har haft det såhär i 2 år, och det uppkommer endast vid skidåkning.
Gör endast ont om man trycker på utsidan av vaden (enligt bild), Vet inte om det är senan eller muskeln :rolleyes:

Smärtan sitter i ett tag (kan vara lite smärtsamt att gå) och återkommer så fort jag gör något "konstigt" i åkningen exempelvis: hamnar i "baksätet" vid små hopp och gupp, eller om jag vrider benet som vid plogning...

Pjäxorna sitter bra och trycker inte...

Misstänker bristning, men det kommer ju alltid tillbaka vid åkning :( så köper inte den teorin riktigt.
Någon som har liknande erfarenheter?

Får väll ta och gå till vårdcentralen om inte annat :P

Tack på förhand :)

Senast ändrad:
Problem med vaden
Min erfarenhet av detta är vridning i pjäxan, alltså att den inte sitter tajt nog, vilket innebär att du får spjärna emot med underbenet när du ska svänga och ta emot stötar. Då överanstränger du muskeln och den blir öm.

Problem med vaden
har upplevt samma problem under en längre tid, ca 2 år, men uppkommer både vid hårdare löpning, eller om jag värmerupp dålig, vid skidåkning brukar det komma när jag åker många dagar på raken 2-3 st,

Funderar med på vad det kan vara och hur man kan åtgärda det, brukar sitta i ca 4-5 dagar efter träning med
sjukt iritterade

Problem med vaden
OskarHolmblad sa:
Min erfarenhet av detta är vridning i pjäxan, alltså att den inte sitter tajt nog, vilket innebär att du får spjärna emot med underbenet när du ska svänga och ta emot stötar. Då överanstränger du muskeln och den blir öm.
Har du någon lösning på den typen av problem?:)

Senast ändrad:
Problem med vaden
Har haft exakt samma problem i några veckor nu och enligt idrottsläkare är det en överansträngning av hälsenan. Vila var tydligen enda botemedlet. Och mitt har nu gått över. Så om ni har haft det i flera år, kanske det är något annat, som typ bristning?

Hoppas det blir bra iaf..

Problem med vaden
Det där brukar man ju kalla benhinneinflammation. Formgjutna benskydd är det enda som hjälper förutom vila. Jag har bitvis haft så ont att det nästan har varit omöjligt att åka. Värst är det under säsonger när det är perioder av dålig, men ändå åkbar snö utanför pisten, då man slänger på bakvikten titt och tätt. Under en säsong vilar man ju heller aldrig några längre perioder. Formgjutna benskydd har löst mina problem på nån vecka alla gånger jag har behövt det. Under icke-säsongsvintrar har jag sällan behov av det dock, förutom kanske i slutet på nån tiodagarstripp eller liknande. Hopp och jibb är såklart också illa och det samma problem om man har börjat få inflammationer i underbenet.

Problem med vaden
MnO får man inte benhinneinflammation i benhinnorna? Alltså runt smalbenen och inte i vaden? Sen går väl det inte över efter några dager.
Jag har har samma problem (har också haft det i flera år ovsett pjäxor). Snackade med en sjukgymnast om det å han sa iaf att stretcha, masera och värma upp innan och efter åkning var det som gäller. Det lär bero på att man spänner foten på något dåligt sätt när man åker så att muskeln blir överansträngd.
Kan booster strap vara en lösningen på problemet? Funderar på att köpa och prova om det hjälper ( tycker iof att mina pjäxor sitter tight).

Senast ändrad:
Problem med vaden
excellentswordfight sa:
MnO får man inte benhinneinflammation i benhinnorna? Alltså runt smalbenen och inte i vaden? Sen går väl det inte över efter några dager.
Jag har har samma problem (har också haft det i flera år ovsett pjäxor). Snackade med en sjukgymnast om det å han sa iaf att stretcha, masera och värma upp innan och efter åkning var det som gäller. Det lär bero på att man spänner foten på något dåligt sätt när man åker så att muskeln blir överansträngd.
Kan booster strap vara en lösningen på problemet? Funderar på att köpa och prova om det hjälper ( tycker iof att mina pjäxor sitter tight).
Jag är bra på prylar, men inte på anatomi, det ska villigt erkännas. Men jag, och många med mig, kallar just det där för benhinneinflammation. Jag får precis samma känsla som vid främre benhinneinflammation iaf och därför kallar jag det för samma sak, även om jag inte alls vet om det är en korrekt benämning. Vid åkning kan man få ont både på fram- och baksidan och det känns så pass lika att jag skulle bli förvånad om det inte är samma typ av vävnad som är påverkad. Hur eller hur så hjälper benskydden kanonbra mot smärtor som upplevs sitta på utkanten eller liksom innanför muskeln, och som känns precis som benhinneinflammation när det gäller typ av symptom och smärta. Lite åt träningsvärkshållet, fast det ger sig inte och är betydligt värre.

Problem med vaden
Ofta kan en liten bristning i det området ge en "nervinväxt/blodkärlsinväxt" under läkning som sedan ger kroniska problem av den typen ni anger.
Den typen av "skada/effekt" har man haft stora framgångar att rehabilitera meddelst excentrisk träning.
Dvs "muskelkontraktion under förlängning", så om ni gör vadpress så är det "uppifrån och ner" biten.
Lätt att fixa själv rehab består av en trappa och tålamod.
Ställ er på ett trappsteg med höjda hälar (på "tå", på främre fotvalvet), håll en hand i trappräcket för balanshjälp, med all vikt på ena benet sänker du ner dig för att sedan använda bägge benen uppåt. Byt fot och repetera = 1rep. Kör 5 sett om 30rep varannan dag i några månader. Blir det för lätt, ta på ryggsäck eller kör samma sak i vadmaskinen på gymmet.

disclaimer: skadeanalys av beskrivningar på internet kan man inte lita på.

Tillbaka
Topp