Problem! vertikal video Imovie

Hej,

Har filmat en hel del med iPhone i vinter och har dessvärre gjort det stora misstaget att filma med kameran i vertikalt läge. Detta har föranlett stora estetiska problem. När jag nu ska redigera materialet i iMovie ramas videon in av två breda svarta kanter. Har googlat runt lite och inte hittat något som verkar funka.

Om någon vet hur jag kan komma runt detta skulle jag vara mycket tacksam!

Vad är det du vill komma runt?

Tyvärr är det svårt att trolla med knäna och göra om dina klipp till liggandes, men du får väl helt enkelt beskära klippet så pass mycket att de svarta kanterna försvinner.
Detta gör du genom det tredje alternativet från vänster och väljer sedan "beskär för fyllning".

klassy sa:
Vad är det du vill komma runt?

Tyvärr är det svårt att trolla med knäna och göra om dina klipp till liggandes, men du får väl helt enkelt beskära klippet så pass mycket att de svarta kanterna försvinner.
Detta gör du genom det tredje alternativet från vänster och väljer sedan "beskär för fyllning".
Snacka om nostalgikänsla på den upplösning! :D

Tack för tipsen.

Jag vill inte ha svarta ramar. Har förstått att det troligtvis är det eller alternativet med beskärning och sedan "nostalgisk upplösning" som gäller. Vill dock undersöka om det finns något annat alternativ eller om det i annat redigeringsprogram går att fixa.Läste att man eventuellt skulle kunna rotera videon i iMovie, exportera till Quicktime och där vända den åt rätt håll för att sedan exportera tillbaks till iMovie.

Är rätt mycket film... Man lär sig av sina misstag...

Jag tycker du ska sätta dig och googla riktigt rejält. Sen när du hittat lösningen postar du här. Ska bli mycket intressant!

OBS. Ironi!

Här har du två stycken olika anternativ som du kan använda dig av för att lösa problemet.

Ett lite enklare i telefonen med en app och en lite mera avancerad i redigeringsprogrammet adobe premiere

Antar också att du lärt dig läxan inför nästa gång att aldrig filma på det sättet igen va? ;)
/Jesper

Tillbaka
Topp