Problemfötter

Silent

Ny medlem
Problemfötter
Hejsan skidvänner!

Jag har ett litet, litet problem. Det kallas för fötter...
Mina fötter är väldigt speciella med höga vrister plus att
fötterna är väldigt breda precis efter tårna. Detta medför att jag har ett litet helvete att hitta bra pjäxor. Antingen är de så trånga att de deformerar fötterna fullständigt på 5 minuter och blir iskalla eller att de är så stora att hälen glappar riktigt ordentligt.

Nu har jag tröttnat på detta och min fråga är: Var kan man få hjälp att hitta pjäxor som passar eller ska jag till och med lägga 6-7000 kronor på ett par Strolz eller något liknande och finns det andra pjäxor med customfit?
Jag älskar att åka, men det är ingen njutning när fötterna ömmar på 5 minuter...

// Silent

Problemfötter
Ta dig till Stockholm och besök Alpint eller Alpingaraget. Plocka med dina pjäxor upp och be dom "bulba" dom. Innebär rent konkret att dom värmer upp skalen på dom ställen där dom trycker på dina skumma fötter och trycker ut plasten. Kostar ett par hundra tror jag och känns som ett fiffigare alternativ till att gå o köpa Strolz eller andra "custom-fit"-pjux. Min erfarenhet av foamade pjux är att dom gör sig bäst på tävligsåkare som har dom på sig i ett åk, lätt att få kramp och när foten sväller blir dom både kalla o trånga. Npe, mitt råd måste bli att bulba dina befintliga pjux.

Lycka till

Problemfötter
Jag har precis samma problem. jag har 115 mm breda fötter.
Jag har letat pjäxor länge, har haft nordicas extra breda och ett par lange som också sades vara bra för breda fötter.
Allt har varit tortyr. Pratade med alpingaraget i sthlm som sa att när man har så breda fötter som jag finns det igentligen inget annat alternativ än strolz. så nu ska jag på formgjutning den 14.
hoppas bara det är värt pengarna.
Om du inte har lika bredda fötter som jag tycker Jag att du ska höra med dem eller någon annan seriös firma för att se om det finns alternativ t. ex som att "bulba" pjuxen.

Problemfötter
Jag tackar och bockar för svaren. Det verkar inte vara något annat än att ge sig av till den stora, stora staden och "bulba" pjäxorna...

// Silent

Problemfötter
Tjena,
jag också grymt breda fötter och köpte nyligen ett par nordica W8, och dom är så gott som det bredaste som finns. Jag var tvungen att bulba ena pjäxan på grund av en halux knöl på insidan på vänstra foten. Men jag måste säga att jag trivs hur bra som helst med dom pjäxorna, köpte dom på alpingaraget, dom kan sina saker. hoppas du hittar ett bra alternativ nu bara, men om du vill ha breda och sköna pjäxor så kör på nordica W8.

MvH Erik

Problemfötter
Känner igen problemen...
Var på Adams i gbg före jul, dom ritade av mina fötter och konstaterade att jag hade ordentliga simfötter... jag blev rekommenderad Nordica W8 för de var dom bredaste.. köpte dem.. och jag är inte nöjd..
Trots att dom tryckte dem mycket blev det inte bra.. åkte 5 dagar över jul, och det gick knappt att åka med dem.. Det kan hända att de kan vidgas ytterligare iofs.. Det klämde på både in & yttersida på båda skorna.. fötterna domnade bort efter ett tag...

Frågan är vad är skillnaden med Strolz ?
Det är väl bara innerskon man formgjuter, och skalet borde ha samma problem som en annan vanlig pjäxa eller ?

Problemfötter
Tjenare!
Om du har problem med dina fötter så kan jag rekomendera att du vänder dig till killarna på Sportkällaren i Åre. Där är dom super när det gäller pjäxproblem.

Problemfötter
Tjenare!
Om du har problem med dina fötter så kan jag rekomendera att du vänder dig till killarna på Sportkällaren i Åre. Där är dom super när det gäller pjäxproblem.

Problemfötter
Så vitt jag har förstått av reklamen för Strolz formgjuter dom inneskon och sedan bygger de upp ytterskon för hand. Det är antagligen därför de är så fruktansvärt dyra, men man får iallafall ett par pjäxor som passar. Har även hört att hälgreppet är helt oslagbart i ett par sådana pjäxor.

// Silent

Problemfötter
Själva sulan kan oxå vara värd att kika över. En rätt konstruerad
sula gör att foten inte "flyter" ut så mycket vid tryck/belastning. Jag
lät en ortoped konstruera en sula åt mig (kostade cirka 600:-)och
den har fungerat bra.

Problemfötter
Nordica och Tecnica tillverkar de bredaste pjäxorna på markanden, men de är breda på lite olika ställen (de i expert-butikerna bör känna till denna skillnad). Langes pjäxor är bra, men inte speciellt breda.

Mina problem försvann över en natt när jag köpte mig ett par Tecnica TNT Icon X Carbon. Tidigare åkte jag med sprutad innersko och formgjuten sula, men det gjorde alltid ont i fötterna. Jag behöll mina gamla formgjutna sulor, men har du inga och inte vill lägga pengar på den biten har dessa pjäxor en skruv nedtill där du kan justera upp hålfoten. Att Tecnica tillverkar extremt bra pjäxor beror kanske på att de just bara tillverka pjäxor och inte är inne och fuskar med annat (skidor, bindningar, etc) - precis som Stroltz, men man ska komma ihåg att skalet på Stroltz-pjäxorna är relativt mjukt och att många därför väljer att spruta en stroltz-sko i ett hårdare skal.

Letar du runt lite kan man hitta dessa underbara pjäxor Tecnica(visserligen fjolårets modell) för 3000 kr. Årets modeller finns med sk. "heat-foam" som även fungerar som tork/värmare (12 och/eller 230 V adapter finns som tillbehör).

Mina fötter liknar de "Silent" beskriver och är 110 mm breda strax efter tårna. Läs mer om Tecnica TNT Icon X Carbon på http://www.freeride.nu/utrustning/index.phtml/view/528/

Tillbaka
Topp