Prophet 115? Eller något liknande?

red_tag

Medlem
Jag är lite sugen på ett par line prophet 115 och undrar vad ni tycker..
Jag har inte hängt med så mkt i skidvärlden de senaste 2 åren men känner att det är dags att byta ut/komplitera mina gamla madtrix.
Jag är 186 cm lång och väger 85-90 kg och har åkt skidor 1-4 v i 20 år. Jag har jibbat väldigt mkt tidigare men de senare åren har det blivit mer och mer puder och offpist. Det händer att det blir lite piståkande i hög hastighet ibland och en del hoppande :) men som sagt mest freeride.
Jag är väldigt nöjd med mina gamla grå/vita madtrix men skulle vilja ha ett par fetare skidor för lite bättre flyt. Som rubriken lyder så har jag spanat in p115 men även kikat lite på extrem bigpen. Det ja är ute efter är en Skida som har bra flyt och kort radie för svenska förhållanden. Jag vill helst undvika tokfladder vid högre hastigheter i pist. Har läst rätt mkt om flera andra skidor som t.ex sfb, jj, bent chetler.. Men vad jag har förstått så är det väldigt fladdriga? Någon som har lite råd? Tacksam för svar!

Var också sugen på P115 ett bra tag. Sedan svängde jag över till SFB men fastnade till slut på Moment Bibby i 184 https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/moment/bibby-pro-model.html

Mycket stabila i pist och har en hel del spann trots rejäl rocker i tip och tail. Lagom styva utan att bli köttiga. Kanske inte kortaste svängradien på marknaden men helt tillräckligt om du ändå tänker dig utanför pisterna. Säsongen har inte hunnit bjuda på puder än men jag har svårt o tro att de blir en besvikelse där.

Bara ett tips..

Lycka till! Jag vet att de kan behövas innan man fattar detta svåra beslut :/

Själv är jag 180 och väger 75 kg och ibland funderar jag på om jag skulle kört Bibby mittmonterade för bättre hantering i skog etc. Alltså känns de ibland aningen för långa. Men mittmontering hade väl också betytt att jag tappat en hel del stabilitet i t.ex. pist. Har också hört att 190 är betydligt styvare och medvetet fått en mer köttig känsla. Men det är klart, spontant skulle jag nog sagt 190 för dig. Jag köpte mina på Alpint i Stockholm (http://alpint.com/). Det är dock Hasse Lindborg som importerar dem från staterna, https://www.freeride.se/member/view.php?id=102471

Vad jag hört så har 184 samma flex som 190, som jag själv åker på. Kan inte tänka mig att gå på mindre och jag är typ 178/72 men allting handlar om preferenser, jag gillar att 190 känns stabil när man drar på samtidigt som den i min ögon är smidig. Jag jibbar dock inte överhuvudtaget, på nåt sätt, alls, någonsin.
Ställde en 184 Bibby bredvid ett par 183 Bent C och de var lika långa, 183 Bent C tycker jag är alldeles för kort. 190:an är 188cm och kontaktlängden är runt 120 cm.
Vill du köpa 190 får du nog skynda dock för jag vet inte om det finns några kvar i Sverige, ev ett par hos Alpint.

Bibbyn har inte särskilt kort radie dock, vill du ha det kanske Bent Chetler är bättre, men jag ser det som motsägelsefullt att vilja ha en stabil skida som samtidigt har kort radie (hur kort?) och flyter bra, som jag läser det vill du ha kort radie för att undvika "fladder"? Förstår inte detta, utveckla gärna. Låter som att du borde titta på Hendryx också.

Senast ändrad:
Var inne på Alpint i slutet av november efter att jag köpt mina 184 och då hade de inga fler Bibby uppställda. Men det kanske fanns fler på lager eller om det fått in fler efter det. Men som JL säger; oavsett om du vill ha 184 eller 190 så ska du nog slå till om du hittar ett par. Om du nu vill ha dem vill säga...

Kör på en griffon schizo så kan du ju flytta bindningen lite, om du ändå var osäker på var du ville montera dom.

bara ett litet tips..

Har jag helt fel om jag tänker såhär.. Jag tänkte fixa nya pjäxor inom kort då mina är lite långa pga att jag har så breda fötter. Enligt vad jag mätt så skulle jag kunna ha en storlek mindre och om jag då monterar bindningen -1 cm så borde jag hamna vid mitten om jag kör med storlek mindre sen?

red_tag sa:
Har jag helt fel om jag tänker såhär.. Jag tänkte fixa nya pjäxor inom kort då mina är lite långa pga att jag har så breda fötter. Enligt vad jag mätt så skulle jag kunna ha en storlek mindre och om jag då monterar bindningen -1 cm så borde jag hamna vid mitten om jag kör med storlek mindre sen?
Hopplöst. . .

@red_tag
Teoretiskt sett borde en helstorlek pjäxa mindre vara 1 cm kortare. Om du då monterar -0,5 cm kommer du att hamna rätt med den mindre skon. Men i praktiken är det inte alls säkert att din nya pjäxa är just 1 cm kortare, är det en annan modell kanske den till och med är längre ... Eftersom du inte kommer att märka en så liten förändring som 0,5 cm är det lika bra att montera efter den pjäxa du har idag!

/MM

Tillbaka
Topp