Prylar

mampel

Ny medlem
Prylar
när man ska göra en säsong, oavsett var eller när så är det ju så att man kommer att behöva en massa saker o prylar som man kanske inte använder i vanliga fall eller som man helt enkelt inte tänker på att man kan få användning för under en säsong.
det kan vara praktiska saker som pjäxvärmare o och tvättlinor att sätta upp för att torka kläder, eller kanske underhållningsprylar för dagar av dåligt väder som t.ex pc-högtalare till sin MD eller en snowracer om plats finns. vissa saker kan man ju köpa på plats men inte allt ex. kalles kaviar.

Så alla som vill dela med sig sina tips om "prylar som underlättar säsongen" är välkomna utöka listan. glöm inte prylar till utrustningen såsom verktyg mm..
så förutom ovanstående prylar börjar jag listan med.......

*gammalt strykjärn- till lagning o vallning

*skruvmejslar(självklar)- skidmek!

*tv med inbyggd video- jävligt gött att kunna slappa med en film
vid dåligt väder.

*Sin egen kudde- guld värt enligt mig!

Prylar
jag har sagt det tidigare men jag säger det igen:
Bra osthyvlar kan vara svåra att hitta.

och kom ihåg: Nesquick är inte lika gott som O´boy.
För övrigt tycker jag att man kan klara sig utan det mesta från Sverige ett par månader.

Prylar
Åker man bil kan man alltid fylla den med en massa skojsiga prylar... värre är det att ta sig fram med 5 överfyllda väskor i Paris metro ;)

rätta packningen efter hur mycket du ska behöva släpa på den ...fast det är ju bara ett tips...

Prylar
Helt klart havregryn!!! Osthyvel är väll också ett bra tips. En kokbok med massa pasta rätter. Musik som man inte tröttnar på.
Kortlek

Prylar
skidutrustningen (inkluderar alla från kläder till stavar), beeper, spadar, två eller tre ryggor, kamerautrustningen. ett par jeans, tre par strumpor, kallingar och T-shirts. Meindl kängorna...

Tandborste...

Jag har dessutom förmånen av att ha en rätt fet bärbar som kan användas till DVD spelare, MPG spelare, MP3 och CD spelare samt kopplas in till TV och även redigera DV film med... För det är rätt bra att ha med nåt att göra på kvällarna, det är MYCKET lätt att man sätter sig och dricker öl i brist på bättre! Inget fel i det, men det blir rätt dyrt i längde... Gör hemkört vin annars, vitt vin går att göra rätt starkt och blanda i fruktsoda ;-)

Iår lyxar jag dessutom till det med att ta med MTB`n ner... ska bli jävligt roligt att cykla nere i alperna till våren! Men som sagt, bil är det som gäller...

Åker man annars så brukar jag packa efter tanken att man ska flytta en gång i veckan och behöver bära skiten tvärs över byn man nu bor i... Då brukar det bli, max två par skidor, en stor rygga, en liten på magen samt en duffel i ena näven. Det kan man gå med i ett par kilometer... Polaren hade med sig en pirra för några år sedan och förra året funderade han starkt på att investera i en gaffeltruck ;-)

Civila kläder behövs oftast bara om man ska jobba med officiella saker som servitör eller liknande, men jag har lyckats med att få arbetsgivaren stå för kläder vid några tillfällen... Som bartender är ju på de flesta skidorter numer accepterat att jobba i skalkläder så varför ändra på ett vinnande koncept...

Jag har faktiskt en packlista nånstans som jag brukar gå efter... Kan leta reda på den och maila om nån verkligen är intresserad, har funkat ett antal gånger!

Prylar
Hallå, var det ingen här innan som skrivit upp Silvertejp?!! DET är bra grejer det! (Iaf. om man har TESA) En bit in i säsongen märker man oftast att folk är bummare bla. genom att de har silvetejp lite här och var. På ryggan, pjäxan eller kanske vanten eller jackan! :)

Sen håller jag med om att en video eller hellre DVD (med mp3 och sånt) är bra att ha. Det är rätt skönt och slappt att kunna se på film när man är uttråkad, bakis eller kanske sjuk.

Lev å må, ta vara på solen som fortfarande lyser!

Prylar
Imodium. Alvedon. Kondomer. Gasbindor. VOLTAREN!
Allt går inte att bota med en rejäl fylla.

Gul vävtejp (Silvertejp känns ute) och en leatherman (löser problem med kniv, konseröppnare och dyl.) är inte fel.

Lite frystorkat käk som nödproviant. Kanske kosttillskott om du är en seriös skidåkare och vill hålla samt åka hela säsongen.

Friktionsskor, då kan du iaf bouldra på kvällarna om det finns klätterväg dit du skall.

Finns även underställ i något typ. av syntetmaterial som tydligen inte skall lukta så illa efter användande.
Annars är ju handtvättmedel kalas.

Kanske litteratur. Språk översättare, då kanske du lyckas lära dig språket också!

/T-Style

Prylar
Jag tycker nog iofs inte att du ska använda samma strykjärn till kläderna som till vallningen, om du inte anser att det är jättesnyggt med gula fläckar på tröjorna.

Fast å andra sidan, varför ska du ha strykjärn till kläderna?

Osthyvel kan inte sägas för många gånger.

Och ett helt gäng med pocketböcker, dosa för att göra bankärenden på internet och mängder med pulversåser.

Prylar
Silvertejp är iofs användbart, men inte till att laga kläder. Tjacka en påse med Gore/Cutan lappar och lim till detta. Gör att du kan laga alla revor mm snabbt och utan att få det där sabla tejpgegget överallt... Du ser fint färgrann ut också efter ett tag ;-)

Leatherman är faktiskt lysande, nån som vet var man kan få tag på "billiga" sådana?

Prylar
Ett bra tips jag fått av en nice bummare är att alltid ha en spritpenna med. Bra att ha om man ska göra någe stort plakat när man liftar, eller skriva en snygg skylt att ha på dörren så folk vet vem som bor där...

Prylar
bästa tips hittils: osthyvel! de dumma fransmännen har inte förstått att man ska ha ost på mackan, lövtunna skivor åt folket!

sammanfattning:

oboy
havregryn
mp3/dvd-spelare
leatherman
swiss army knife
spritpenna
silvertejp/annan tejp
värktabletter starka/svaga
gasbindor
plåster
gore/cutan, lim
pastasåser

Det mesta kan man ju faktiskt få tag på på plats men det är ju bra tips ändå!!

Snödjup

Tillbaka
Topp