Puckelpist

dalton55

Ny medlem
Puckelpist
Hur ska man åka puckelpist? Hur angriper man puckeln före och efter? åker man i rak linjer eller åker man diagonalt?

Tacksam för svar

Puckelpist
Træna ett bra stavisett med schysst motvrid mellan øver och underkropp och och få skidorna kloss.

Angripa puckeln med staven uppe på puckeln - vrid skidorna under dig och behåll øverkroppen fixerad nedåt backen - Utjæmna i benen (knæled) och stræck ut genom att prøva doppa skid spetsarna ned i dalen på baksidan av puckeln før att behålla snøkontakt och kontroll.

Lycka till

Puckelpist
Tjaa! Kul att du frågor. Tyvärr är det numera ont om duktiga puckelpiståkare, vilket sannolikt beror på att få Svenska anläggningar idag har någon puckel värd namnet och istället satsar det mesta krutet på lekparker...

Följ dessa enkla regler så är du på god väg!

1. Korta stavar!
Använd ett par stavar som är riktigt korta. Själv kör (körde om jag ska vara ärlig) med 115 cm i puckeln mot 130 cm annars. De finns de som kör med ännu kortare!

2. Följ spåret!
Om du står på toppen av en puckel kan du se ett "s-format" spår som slingrar sig ner mellan pucklarna. Det är det spåret du ska följa! Dvs. du ska köra mellan pucklarna och inte över dem.

3. Jämna ut!
Träna på att blixtsnabbt räta ut benen när du passerat en puckel för att lika snabbt parera nästa puckel genom att böja benen. Du justerar din fart genom med vilken kraft du håller emot nästa puckel. Precis som Pontjac beskriver ska man sträva efter att överkroppen är "fixerad" och att det är ben och höfter som gör jobbet. (Ett typiskt fel många gör är att man inte sträcker ut tillräckligt snabbt efter att passerat en puckel, då har man inget att sätta emot vid nästa puckel och "skenar" lätt.)

4. Armarna framför kroppen!
Sträva efter snabba markeringar i stavisättning, alltid framför kroppen! (Detta är anledningen till att långa stavar inte fungerar...)

5. Håll ihop benen!
I puckeln åker du kloss! Glöm allt du eventuellt lärt dig i slalombanan...

Träningstips!

Börja med att bara pasera en snöhög, vall eller liknande. Försök fixera överkroppen genom att blixtrande snabbt utjämna vallen. Om en person som bara ser din överkropp inte ens märker att du passerar en vall har du gjort rätt!

När du behärskar vallen går du vidare till en flack puckel eller ett "guppspår". Fokusera på att följa spåret och utjämna. När du är kung på flacken går du vidare mot de svarta pisterna!

MVH/MM

PS! Jo, du åker rätt ner i fallinjen! DS

Puckelpist
jaaaa äntligen... jag har kört o tävlat i puckel sedan jag var 10 nu e jag 13 håll kroppen rak ner mot dalen/liften

Puckelpist
äntligen någon på freeride som intresserar sig för puckelpist åkningen. jag är en av de få killarna i skandinavian som har fått chansen att gå på freestyle gymnasiet uppe i åre så tänkte berätta lite kortfattat.

1: mjuka ben , a och o . åker man stelt i puckeln så ser det inte bara dåligt ut. det är svårare och man får deffenetivt ont i ryggen om man åker stelt.

2: överkroppen i åk riktningen , annars så får man vrid och får svårt att kontrolera åkningen

3: stav isättningen , den är viktig. sätt i staven baksida puckel. om man åker i en ricktigt låg åkprofil som jag gör så har jag en stavlängd på 1.04 m och jag är 1.86 lång .

3: ja hur tar man en puckel då . ner med skidspetsarna på andra sidan puckeln så snabbt som möjligt och försök inte attackera hela puckeln med hela skidan då får man lätt för mycket komprission och man sjunker ihop för mycket och försöker trycka ifrån. det leder till högre hastighet och man kommer i o-kontroll. så ner med skidspetsarna i slutet på puckeln och arbeta med hela kroppen för att tamot puckeln. försök inte att trycka ifrån allt du kan du sak fortfarande ha en relativt låg profil .

4: träna gärna kortsvängsövningar i branter först . klarar du det så kan du ge dig ut i en puckel. klarar du inte av att göra kortsvängar i en brant utan att skena iväg eller med andra problem så ska du inte ge dig ut i en puckel.

5: nästan den viktigaste punkten. jag är en elev inte en lärare. jag har försökt förklara lite snabbt och så gott jag kan. men lite tipps och hur man ska göra fick jag ner iallafall.

// elev @ freestyle gymnasiet åre

Puckelpist
Sedan när du blivit kung på puckel kan du ta ett åk i Battery run i Ruka i Finland. Det är brant puckel det!

Puckelpist
Tjaa P Hartman och schratch-lover!

Roligt att höra att det finns de som satsar på puckel! Jag har aldrig tävlat i puckel utan "bara" kört fritt. I början av nittiotalet köpte jag mig ett par "korta" Kästle puckelskidor på 195 cm!!! De senaste åren har jag undvikit pucklarna pga en trasig höft så mina Kästle är fortfarande fräscha!

Vad kör ni på för skidor idag? Skärning? Längd?

MVH/MM

PS! Det vackraste jag sett i skidåkningsväg är Jean-Luc Brassards finalåk i OS i Lillehammar. Ett rent konstverk! DS!

Puckelpist

Jean-Luc missade lite i första hoppet, skidorna i twisten är inte riktigt ihop och utslaget är tveksamt,
spreaden är lite klen (kolla i slowmo får du se), i övrigt håller jag med Mountain Man; konst och show i
kombination när det är som bäst. Lathelas OS-åk SLC 2002 var inte värt guld överhuvudtaget, inte
medaljplats ens.

166-180, lite skärning, nedlslipade kanter, twintips á la dynastar twister, fischer lunar...bidningar
frammonterade 2-5 cm, stavar 95-110 och ett 6 månader på gymmet hjälper en del om man skall börja
orgeltrampa...

...been at it since 1990 and still kickin..

Puckelpist
Varför är det så att puckel är så "ohett" idag jämfört med för ca 10 år sedan? jag tycker att att puckel både är kul att åka och titta på men det finns nästan ingen svensk skidort som jag vet som lägger lite krut på att fixa en schysst puckelpist. Det enda som kan finnas är 4-5 pucklar vid sidan av backen som någon har sladdat upp. Nej mer respekt åt puckel! Annat var det när jag gjorde en säsong i Fernie -98, där hade man speciella maskiner som man preparerade puckelpisten med varje dag för att få den så bra som möjligt. Mer uppmärksamhet till alla som gillar puckel!

Puckelpist

Trenden för puckel har sedan 70-talet gått i vågor, hett, ohett etc. I Sverige är har aldrig utövandet i olika
freestyleklubbar varit så stort som nu. SM i Åre 2004 är ett lysande exempel.

I de största nationerna som USA t.ex finns det ett 10-tal olika "tourer", med och utan prispengar, dvs puckeln
har utvecklats till något mycket större än hur det såg ut för 10 år sedan. Under vinter OS i Salt Lake 2002 var
puckelpist den gren av ALLA som sålde slut sina biljetter först. Vilket inte säger så lite.

Att man i Sverige upplever att det inte finns tillräcklig "backning" på skidorter beror oftast på okunskap hos
pistskötare, backbyggare etc. Där borde Svenska skidförbundet, SLAO etc går ut med information om hur
man bygger en bra puckel. Och att alla skidorter med självaktning borde ha en rejäl puckel.

Puckelpist
TheSkiGod: Jag har faktiskt inte noterat Jean-Lucs missar i hoppen... Får ta mig en titt på det välspelade VHS-band från tillställningen som jag har hemmavid! Och alla dessa år som jag har gått omkring och varit så sjukt imponerad av det åket.

;-) /MM

Puckelpist

MountainMan: Jag håller med dig, ett fantastiskt åk, dock är missen där (endast i första hoppet) om man nu
skall vara petig, vilket jag har tendens att göra. vill absolut inte ta ifrån dig detta höjdaråk. Fortsätt du och
vara imponerad, det är jag...

Idag är det kallt i Södra Sverige och alla anläggningar sprutar för fullt. Kanske blir lite puckelträning i
mellandagarna trots allt!!!

//TheSkiGod™

Puckelpist
slår upp en gammal tråd här :D..

Kan någon ge lite tips på hur man gör om man åker med ofpistskidor? :P är inget big fan av puckelpist direkt men vill kunna showa lite efter en dag i puder då fegisarna tar liften ner för att det är "uppkört".

Puckelpist
PeeGee sa:

Kan någon ge lite tips på hur man gör om man åker med ofpistskidor? :P är inget big fan av puckelpist direkt men vill kunna showa lite efter en dag i puder då fegisarna tar liften ner för att det är "uppkört".
Blir svårare med breda skidor, har för mig att mina rossignol ligger på 66 i midja så dina 100+ kanske inte är det ultimata. https://www.youtube.com/user/MogulSkiingMadness rätt bra tutorial som beskriver puckeltekniken. Märkte nu att inlägget är mer än 5 månader gammalt men för förhoppningsvis så är det väl någon där ute som kan ha användning av länken...

Puckelpist
PeeGee sa:

Ääh det funkar rätt ok med offpistskidor också men tekniken blir lite annorlunda. Eftersom man inte kan svänga snabbt på sina fet lagg får man förlita sig på att de är styva/hårda och långa (du har väl styva och långa offpistskidor? Om inte har du köpt fel). Eftersom skidorna, pga längd och styvhet, är stabila är det bara att åka rakt fram med ben och fötter tätt ihop och sedan flexa med höfter och knän. Sträva efter kontinuerlig snökontakt. Kan vara lite jobbigt efter en dag på berget men efter ett tag lär du dig när du kan slappna av och flyga lite (= vila) och när det är viktigt att hålla snökontakt (= ha kontroll). Håll blicken några pucklar längre fram så du ser om det kommer ett enklare eller svårare parti.

Finns det någon sammanställning av skidorter, i Sverige eller utomlands, som har en riktig puckel, dvs inte bara en opistad nedfart?

Puckelpist
la_grave sa:
Finns det någon sammanställning av skidorter, i Sverige eller utomlands, som har en riktig puckel, dvs inte bara en opistad nedfart?
Man kanske kan prova att maila förbundet, eller också kan det vara något för Freeride att sammanställa.

Dags för lite puckelrevival!!!

Puckelpist
Ja puckel är ju den enda sorts skidåkning som faktiskt är meningsfull på småställen som Åre etc eftersom vilken fallhöjd som helst räcker till. Fler svenska skidorter borde inse sina begränsningar och faktiskt fokusera på något de kan erbjuda.

Komparativa fördelar kallas det.

Puckelpist
Håller med dig... har uppfattningen att Finska skidorter som ännu mer saknar fallhöjd har förstått det. Därav framgångarna med Janne Lahtela, Mikko Ronkainen mfl...

Tillbaka
Topp