Puckelskidor?

The-Geb

Medlem
Puckelskidor?
Tänkte jag skulle söka lite kunskap i freerides aldrig sinande källa.

Har blivit lite sugen på att kanske köra lite puckel emellanåt igen, men mina moderna skidor lämpar sig inte för denna ädla konst. Har dock ett par K2 Viper 190 cm stående i förrådet. Dessa skidor använde jag fram till för 10-15 år sedan till puckel och 190 cm var en lämplig längd då, jag vet inte hur det är nu men tycker mig uppfatta att skidorna blivit lite kortare i puckeln. Har kollat runt i forumet och inte hittat någon riktigt bra info. Är 181 cm lång och väger 70-73 kg. Är 190 cm skida för långt idag?

Har sett att det pratas en del om traditionella "gamla" skidor med lite frammontering? Är det legio att man gör på det sättet idag, kortar ju svängradien en del, men det har knappast någon betydelse i puckel. Vad gör det för skidans egenskaper som är eftersträvansvärt i puckeln?

Ja! Det där blev ju två frågor egentligen, men hursomhelst. Fire Away! Jag törstar efter kunskap...

Senast ändrad:
Puckelskidor?
Jag åker puckel men har ingen större kunskap om just puckelskidor. Kör i alla fall på ett par Rossignol Mogul (2004), 66 i midja och 178cm i längd. Jag själv är 183cm och väger 75kg. Du bör nog satsa på en skida som har ungefär samma längd som dig själv, men det är väl lite av en smaksak också.

Puckelskidor?
Klart du kan åka med dina gamla K2. Att frammontera kan vara en ide, då det gör skidan lite kvickare, men inget måste. Funkade dom för 10 år sen funkar dom nu, iaf för lite nöjesåkning.

Vill du vara seriösare och dessutom få en skida som är kvickare, smidigare och lite roligare utanför puckeln ska du köpa ett par moderna puckellagg med lite "twintip". Längdmässigt bör du kör ca 180 cm.

Kolla med Åre skidsport och Mountain Recycle i Åre, där kan det finnas.

Puckelskidor?
Det tråkiga med dagens skidåkning är att det byggs på tok för få puckelpister. Förr i tiden (när man åkte på 2meters "spätten") så var det nästan obligatorsikt med en puckel/skidanläggning. Tyvärr så satsas det bara på park nuförtiden, vilket ifs inte är fel, men jag tycker man skulle fortsatt lägga puckelpister i systemen.

Hur fasen ska man kunne träna och bli bra på puckel om förutsättningarna inte finns :(

Är det någon som vet ifall åre,Vemdalen har någon puckel än?

Puckelskidor?
clay sa:
Är det någon som vet ifall åre,Vemdalen har någon puckel än?
I Åre finns ingen puckel än. Men det kommer att byggas till WC och SM.
I Duved däremot finns en "riktig" puckel med två hopp. Och en snäll nybörjarpuckel som avslutas med ett hopp.
Det är bar å åk!

Puckelskidor?
K2 Viper! Nu snackar vi nostalgi...min första "feta" telemarkskidor var ett par Viper som inhandlades när första CSN-utbetalningen kom, året var 1992. Självklart med Riva-bindning

Jag var själv sugen på ett par puckel-skidor förra vintern men sansade mig. Verkar produceras i ganska begränad upplaga. K2 har en väldigt snygg skida som heter 244 eller Mamba 244. Tidigare modell hette väl Cabrawler. På puckeltävlingar verkar Hart fortfarande vara ett hett märke

Puckelskidor?
Feta? Pratar vi samma Viper? Mina gamla spett är i alla fall ca 66 mm i midjan.

Jag har kollat lite på K2 Mamba och de känns ju lite intressanta. Vettigt pris också. Helst skulle jag dock vilja hitta ett par beggade Cabrawler, men begmarknaden för puckelskidor svämmar ju inte över direkt...

Senast ändrad:
Puckelskidor?
The-Geb sa:
Feta? Pratar vi samma Viper? Mina gamla spett är i alla fall ca 66 mm i midjan.

Jag har kollat lite på K2 Mamba och de känns ju lite intressanta. Vettigt pris också. Helst skulle jag dock vilja hitta ett par beggade Cabrawler, men begmarknaden för puckelskidor svämmar ju inte över direkt...
Vågar man köpa begagnade puckelskidor? Risken är väl enorm att de körts rätt hårt - utan att det, av naturliga skäl, syns på belag eller ovansidan etc.

Puckelskidor?
Jag har ett par Salomon Force 9 puckel-/friåkningskida från den tiden "till salu". Kan även skicka med en Tyrolia Free Flex racing bindning!

Eller byta hela paketet mot en bakdel till en ESS 1018-racingbindning.

Puckelskidor?
la_grave sa:
Jag har ett par Salomon Force 9 puckel-/friåkningskida från den tiden "till salu". Kan även skicka med en Tyrolia Free Flex racing bindning!

Eller byta hela paketet mot en bakdel till en ESS 1018-racingbindning.
Har nog tänkt mig något nyare...
Tyvärr har jag ingen ESS bakdel heller...

Puckelskidor?
Vet någon av er hur puckelskidor (närmare bestämt Hart F17) fungerar i hopp jämfört med moderna parkskidor? Man skulle väl anta att de är rätt bra att hoppa med då det en gång ingår två hopp i tävlingsbanan men är det någon som har någon uppfattning om detta. En självklar skillnad är ju förståss att de inte har twintip men hur är det med t.ex vikten?

Puckelskidor?
maskol sa:
Vet någon av er hur puckelskidor (närmare bestämt Hart F17) fungerar i hopp jämfört med moderna parkskidor? Man skulle väl anta att de är rätt bra att hoppa med då det en gång ingår två hopp i tävlingsbanan men är det någon som har någon uppfattning om detta. En självklar skillnad är ju förståss att de inte har twintip men hur är det med t.ex vikten?
Vikten är inget du behöver ora dig för, de väger bra mkt mindre än parkskidor. Sjukt lät att snurra med puckellagg. Däremot kommer du känna att de är styvare, framförallt i framskidan.
Sen så ska de ju inte mittmonteras så du tappar switch egenskaper, och för guds skull raila inte med dem. Det är som att köra offroad med en F1 bil.

Puckelskidor?
Perfekt! Tack för ett snabbt och uttömmande svar. Det var lite det jag gissade men hade lite svårt att hitta info om skidornas vikt. Blev erbjuden ett par begagnade billigt och tror jag skall köpa dem.

Ifall jag tröttnar på dem går de i alla fall antagligen att sälja vidare.

Puckelskidor?
Jag var igår och hämtade skidorna och åtminstone hemma i vardagsrummet kändes de bra. De är en före detta världsmästares testskidor så de är nog rätt slitna men det får man ta. Här är mina första intryck. Jag berättar mera när jag kommit åt att prova dem i pucklorna.

Med bindning (look pivot 18 wc) väger de 5,2 kg och är egentligen inte lättare än ett par parkskidor men då all vikt sitter i bindningen känns de väldigt balanserade. Jämfört med mina andra skidor (Head supershape magnum och Head madtrix) är de väldigt mjuka. Som enda skidor skulle jag inte välja dessa eftersom de är så smala, har en svängradie på 25 meter och är rätt mjuka. Min tanke är att ha dem som puckel-, hopp- och eventuellt pipeskidor. Hur det fungerar återstår att se.

Puckelskidor?
Det kommer funka perfekt, kraven på en puckelskida är ju inte superhöga direkt, mer att de ska vara "spänstiga", raka och kanter behövs ju knappt :-)
Jag har ett par Fischer Lunar, 190cm, och de är spikraka

Puckelskidor?
Ja om det är nån som vill ha ett par puckellagg har brorsan ett par Ficher Lunar 190 som är till salu.
Står på farsans loge, använda nån gång bara. Ett av de värsta felköpen i modern historia ;-)

Puckelskidor?
Nu är skidorna testade i backen också och jag är rätt nöjd. I början tyckte jag nästan det var svårare att åka i puckelpisten med dem än med ett par vanliga slalomskidor eftersom skidorna är så lätta att jag inte riktigt kände var de var. Ganska snabt vande jag mig och slutresultatet var att det var betydligt lättare att rätta till de missar jag gjorde. I hoppen var de riktigt bra. Med andra ord fungerar skidan utmärkt till det den är gjord för: puckelpist. I pistad backe är de däremot totalt värdelösa. Halfpipe har jag inte ännu kommit åt att prova men jag tror nog de duger till det.

Vad jag försöker säga är att ifall man åker mycket puckelpist och kommer över ett par puckelskidor fördelaktigt är det värt att köpa dem för det ändamålet. Det är roligare och i viss mån lättare att åka puckelpist med ett par skidor som är gjorda för det. Åker man däremot puckelpist bara sporadiskt är det inte värt att köpa ett par skidor som är gjorda för det. Det går bra att åka pucklor även med vanliga slalomskidor och så stor skillnad är det inte.

Tillbaka
Topp