Puckelskidor?

Puckelskidor?
Slalomskidor är för korta och krafigt skurna för puckel, satsa på ett par längre skidor, gärna utan alltför markerad midja. Kneissl har en puckelskida men den finns nog inte att få tag i särskilt enkelt. Skulle tro att andra tillverkare också har rena puckelskidor, kolla in deras hemsidor så hittar du säkert något. Om du inte vill ha rena puckelskidor kan du satsa på en skida typ Ross B1 eller liknande. Var inte rädd för att ta långa skidor heller, 10 - 15 cm längre än du själv är bör funka alldeles utmärkt.

Puckelskidor?
Ok! Så man ska frångå carvingprincipen då o gå tillbak till de vanliga gammla hederliga raka skidorna?
Ok! Tackar för tipsen! Åker du puckel själv?

Puckelskidor?
jag har puckelskidor om du/nån vill köpa..rossignol pow air och scott P2 typ 170 cm långa...köp köp köp..

Puckelskidor?
Om man säger såhär: när du kör puckel finns det inte så mycket utrymme för skärande svängar. I och med att du arbetar vertikalt i puckel och inte med några egentliga svängar behöver du heller inte mycket midja på skidan. Jag brukade i och för sig åka på ett par gamla specialslalomplank men det var på den tiden alla skidor var mer eller mindre spjut och skulle va minst 2 meter långa, skulle inte vilja testa puckel med de nya slalomskidorna.

Puckelskidor?
Jorå, åker puckel med mina Teneighty skidor men jag bara kom o tänka på att jag aldrig sett något skidmärke marknadsföra en "ren" puckelskida och att det är lite märkligt med tanke på att det änåd finns en del puckelåkare runtom på vår runda jord!

Puckelskidor?
alla seriösa puckel åkare åker på riktiga puckel skidor.... Nästan alla som fortfarande åker blocktekniken, parallelåkning med skidorna... ej skärande sväng.. åker på raka och förhållandevis smala skidor... har man för breda så tar det för lång tid att gå från kant till kant, för att hinna med i puckeln... köp rena puckel eller pratar du med din lokala skidhandlare, nästan alla skidbutiker har oandvända raka skidor som är bra från slutet av 90-talet för en skit summa..
Nästan alla märken gör puckelskidor men ofta är de svåra och få tag i... det lättaste skidorna och få tag i är Salomon, Head som nämnda ovan och Fischer Lunar.....
Ett yttligare altenativ är dagens freeride skidor med midja runt ca.70cm fungerar rätt bra, så länge det inte är för mycket skärning. Problemet med sådana skidor är att det ofta är lite för styva. Men å andra sidan är dessa skidor grymt allround.

Tillbaka
Topp