Puder bräda och bindningar till Revelstoke!

Ludde1992

Ny medlem
Tjena

Mitt första inlägg här på freeride och detta handlar om att försöka hitta den ultimata pow brädan.
Brädan ska användas för en säsong i Revelstoke (Revy) och som ni säkert vet så brukar Revy få riktigt sjuka dump.

Personligen så är jag 170 cm lång, väger 70 pannor (kg) och har en skostorlek på 42.
Jag trivs bäst i pudret och åker helst av allt skog men brädan ska trivas bra i all terräng. Senast jag åkte var med UCPA och detta på en rossignol trickstick.

Jag bor i Whistler (Kanada) för tillfället, jag har gått runt till lite olika affärer och frågat efter den ultimata puderbrädan men alla säger olika (de rekmenderar bara deras egna märken)...
De brädor jag fastnat för mest är:
Bataleon omni
K2 Gyrator
Never Summer summit
Rome Notch
Capita Charlie slasher
Burton Barracuda

Men har inte riktigt hittat någon oberoende källa som langar grymma recensioner...
hjälp mig gärna att bygga på/korrigera min lista, motivera gärna era synpunkter.

En av mina andra frågor är hur pass mycket en splitboard ändrar åkegenskaperna?
Vad är nackdelarna samt fördelarna med splitboard, motivera gärna! :)

Sist men inte minst så vill jag ge mig in i Bindnings världen...
Jag har en head P 3 bindning men den är för kass, har åkt på den ungefär 4 veckor och den har gått sönder 4 gånger... så jag letar även i bindningsväg efter något riktigt stabilt

Tack på förhand alla goa freeridare
/Ludde

Spana in den nya Bataleon Cameltoe, verkar helt galen! Dock kan du bara åka åt ett håll isf ;)

Sen tror jag Smokin Pinner är riktigt grym! Smokin Superpark flyter riktigt gött i puder mittmonterat och jag kör den ganska kort ändå(159W) och jag är 186cm, 90kg.

Charlie slasher såg jag en video om på youtube, när det provåkte verkar mycket bra den också

Bindning: Flux eller Union...

Senast ändrad:
Kör flux om du vill ha hållbarhet. Jag har kört på union de senaste tre säsongerna, utan att vara helt nöjd. Många kompisar har haft fluxbindnigar och de klarar av att ta mycket mer stryk. Negativt med flux skulle väl vara att de väger lite mer än tex union.

Tack för svaret :)
Smokin pinnern ser riktigt bra ut och hittils har jag bara hört gott om den men jag har även fått riktigt bra feedback på Rossignol Experience Brädan, verkar ju vara ett riktigt monster :)
Någon som vet något om denna brädan?
Verkar också som att Flux leverar grymma bindningar, lutar mest åt Deras Dmcc modell sen om det blir light eller inte har jag ingen anning om...

Redbull joyride pågår men ändå så känns det som att majoriteten av snacket och drömmarna i Whistler handlar om ren och skär Powlycka. kan man bli mer stookad, 3-4 månader kvar men det känns som att säsongen kan dra igång vilken dag som helst.

Ge mig Puder!!!!!!!!!!!!!!!! :D

Jag har inte åkt på DMCC men har den modellen som var föregångaren som heter Super Diamond samt att jag har DMCC Light. Light-bindningen är grym, lätt och väldigt...progressiv i flexen, den är responsiv utan att kännas hård, någorlunda mjuk i vrid men ganska hård om du flexar kappan rakt bakåt. Det är helt klart min nuvarande favoritbindning och kommer hamna på puderbrädan i vinter. Så jag rekomenderar den om du är beredd lägga de pengarna. DMCC däremot är vad jag förstår samma bindningstyp som Super Diamond dvs en stenhård tokresponsiv bindning som du måste sätta på en styv bräda och sedan ska man stå på lite annars blir den bara obekväm och på en för mjuk bräda kommer den att döda brädan totalt.

Senast ändrad:
Åkte merparten av förra vintern i Revelstoke med en Yes Pick Your Line 159.
Jag är samma storlek som dig och var super nöjd med den förutom att jag pajjade 2 st.
Yes snbrds har dock bytt från nidecker fabriken till Elan fabriken så kvalliten borde vara hästlängder bättre till i år.
kommer själv åka på en likadan kommande vinter!!

markumattsson sa:
Yes snbrds har dock bytt från nidecker fabriken till Elan fabriken så kvalliten borde vara hästlängder bättre till i år.
Jag säger inte nödvändigtvis att du har fel, men det skulle vara väldigt intressant att höra din motivering till varför du tror att Elanfabriken gör så mycket bättre brädor än Nidecker??

Jag tycker du ska kolla på Jones snowboards The hovercraft om du vill ha en bra puderbräda!

Slitboard beror på vilken du har, fabriksgjorda splits är väldigt stabila, jag känner ingen skillnad på min vad gäller styvheten.
En nackdel med split är att den är tyngre än en vanlig bräda, det är dock inte jättestor skillnad.

Fördelarna är förstås att man slipper snöskor, man kan gå i redan uppåkta spår och man håller samma tempo som skidåkarna!

Doughboy sa:
markumattsson sa:
Jag säger inte nödvändigtvis att du har fel, men det skulle vara väldigt intressant att höra din motivering till varför du tror att Elanfabriken gör så mycket bättre brädor än Nidecker??
Stenis kan ju inte ha fel ;)

Hejsan! jag har en bräda som jag är väldigt nöjd med, det är en element RX från Arbor. Har åkt med den i en säsong nu, och kommer aldrig gå till ett annat märke. Brädan är helt klart den skönaste jag åkt i puder (har inte provat såå många, men tillräckligt). Brädan är lagomt mjuk, mjukare än de flesta medium flex brädorna (gillar mjuka brädor). du kan ju vänta tills 2012/2013 modellerna kommer (i september) själv kommer jag beställa en splitboard därifrån.

Bör kollas in (är helt klart dom snyggaste om du gillar wood top sheet)

http://www.arborcollective.com/snow/boards/

Har åkt riktigt mycket anläggning med min splitboard och det enda som skiljer från en solid bräda är att man känner viktskillnaden när man bär brädan imo.

Burton sherlock burton baracuda för den lekfulle puderjägaren.
Bindningar cartel är standard bäst i burton serien.

Man blir aldrig besviken på burton. Man vet vad man får

Helldude sa:
Jag tycker du ska kolla på Jones snowboards The hovercraft om du vill ha en bra puderbräda!

Slitboard beror på vilken du har, fabriksgjorda splits är väldigt stabila, jag känner ingen skillnad på min vad gäller styvheten.
En nackdel med split är att den är tyngre än en vanlig bräda, det är dock inte jättestor skillnad.

Fördelarna är förstås att man slipper snöskor, man kan gå i redan uppåkta spår och man håller samma tempo som skidåkarna!
Inte för att att jag är någon vidare snowboard wizzard, men med tanke på att du ska till Revelstoke så skulle även jag föreslå en split.
Fattat det som att Jones har alla deras modeller som splits. Så vill du har en mer lekfull puderbräda eller en chargebräda eller riktigt fluffsurfare så finns allt att välja på.

Har några vänner på kör på just Jones och då främst på the Hovercraft split men även Mountain Twin Split. De shreddade på dem i Banska varje dag, även när det var hårt och tyckte inte att det var någon märkbar skillnad i känlsa på en split och en vanlig (den ena hade tex Mountain twin både som split och vanlig).

Rev har så otroligt bra slackcountry, samt att Rogers pass (toppturs-himmelen på jorden?) ligger precis runt hörnet, så att inte köpa en split är, enligt mig, riktigt korkat.

Doughboy sa:
markumattsson sa:
Snabb jag är. =P Jag utgår bara från mina egna erfarenheter.
Åker 100+ dagar per vinter och har så gjort sedan -94.
senaste vintrarna har jag åkt på en uppsjö av brädor tillverkade i Elan Fabrik och har inte haft några större problem,
Vad det gäller Nidecker brädorna jag åkt på har jag inte haft samma tur.
3 Nidecker tillverkade yes Trasiga förra vintern och många bekanta som haft problem med YES Nidecker Jones.

Tillbaka
Topp