Puderbräda?

topz

Medlem
Puderbräda?
Tjena!

Är sugen på ny bräda lite inne på Burton malolo alt. lib-tech mullet.
Kommer huvudsakligen användas till puder/offpist men även några hårda pist repor, ska även gå att bryta runt med under skogsåkningen...
(har annan bräda till parken, 154cm)

Vilken längd tror ni på? Eller rent av någon annan modell på bräda? (tapered)

Är 174cm kort 65kg strl 40 i boots.

Gärna svar från någon som provåkt brädorna....

Om jag inte hört fel är väll mullet svår att få tag i?

Tacksam för svar /topz

Puderbräda?
Jag ska inte gå in på brädval då jag inte åkt på min mullet än, den väntar på andra sidan pölen. Jag antar att Doughboy dyker upp här snart, det är svenska importören av Lib, om du inte visste det. Tror inte han har överdrivet med mullets dock, men du kan ju fråga i förbifarten om han har ett förhandsex.....Mullet goes banana nästa år bara så att du vet..... Årets mullet 160 fanns senast jag kollade på blue-tomato dock om inte Dough kan hjälpa.

Puderbräda?
Jag har en Malolo 158 och är själv 177/70/41. Jag har bara gott att säga om brädan.
Tror att samma längd skulle passa utmärkt till dig.

Puderbräda?
Jag har en fransk puderbräda som funkar fantastiskt bra på puder. Vill du ha en rejäl puderbräda så ska du kolla på bohemes hemsida

www.boheme.fr

Det står även på engelska i den här sidan, värt en titt.

Puderbräda?
Om du vill ha en bräda som funkar både puder och pist är säkert malolon bra men som ren puder bräda ska du köra burton fish ellet mullet. har själv kört alla tre i djupt kanada puder både på stora öppna ytor och i skog. Flytet och kvickheten i svängar är mycket bättre i fishen och mulleten, som för övrigt är mycket lika i känslan/formen på brädan.

Körde på 160 fish (är 185cm och 85kg) förra året, funkar super i skog men blir med min vikt lite sladdrig i höga farter.. var därför som jag bytte till en mullet 172 i år...funkar super, samma känsla som fishen men mycket stabilare i höga farter och fortfarande väldigt snabb runt i tight trädåkning.

Har inte haft en chans att prova mullet i pisten så vet ej hur grepp är men lär vara bättre än fishen...

har även en dupraz 180cm som är en grym "surf" bräda men kräver lite mer yta till svängar och funkar väldigt dåligt med skare/vindpackad puder

Puderbräda?
Ett annat förslag på en mycket bra bräda för puder och pist är Extrem Device.
Jag kör på både 159 och 165 och är 180/70/42.
Jag har inte åkt på mullet men däremot på Malolo 158 och Fish.
I mitt tycke är Fish inget för pisten om man gillar att trycka på några svängar, enbart puder.
Malolo och Device är ganska lika i åkningen, men Devicen har mer kick ur sväng och passar mig bättre. Malolo blir lätt tråkig för "några hårda pist repor" även om den svänger fint i snö.

Device är mitt val om pisten är ett alternativ. Om du har fri tillgång till puder kan valet bli ett annat!?

Puderbräda?
det ser jag fram emot rydellen. det jag funderar mest på är om jag på 85 pannor ska köra på 165an eller 172an...

Puderbräda?
Jag har också letat efter en bräda som är grym i såväl puder som stenhård pist (mina mått: 180/80/43). Efter att ha läst en massa bra om Bataleons 'Triple Base'-teknologi bl.a. här på Freeride har jag därför precis köpt en Bataleon Locust 163. Jag har inte fått den än, men skriver en recension om några veckor när jag hunnit testa den. Annars är denna recension ljuv läsning! :D
http://www.badcolonies.org/node/344

Puderbräda?
HARS, kör på 172, har kort tail så känns inte så lång som motsvarande 170brädor, gick från en 160 fish till en 172 mullet under en pudereftermiddag och märkte inte mycket skillnad i tight trädåkning när det gällde att få runt brädan men grymt mycket mer stabil när man laddar på

Puderbräda?
dali> intressant, tack för infon! har tänkt att ha den som puderbräda, men hur funkar den i pisten? sen väntar jag nog med investeringen tills nästa år om den kommer med banana då, kan bli grymt bra. har ju knappt hunnit ta oskulden på min trice heller...

Puderbräda?
Har en Mullet MTX 172, men bara hunnit med tre dagar i Vemdalen ännu. Väldigt nöjd hittils dock, bra kantgrepp grymt stabil i pisten när man står på lite. Blev inte så mycket offpist att tala om men jag tror inte jag blir besviken. Jag är 190cm ca 75kg och tycker nog att 172 känns perfekt för mig.
Åker två veckor till Verbier på lördag, om någon är intresserad kan jag återkomma med mer utförligt omdömme efter det.

Puderbräda?
NU ska jag ta mig en sekund och skriva om min uppfattning av Mulleten.

Jag väger 77kg och klassar mig som en god åkare. Gillar hög fart och en bräda som sätter emot lite. Jag tvingar hellre in brädan i sväng än att ha en bräda som tvingar in mig i sväng.

Det första man ser när man kollar på brädan är hur mycket setback det är. Efter lite utprovning tyckte jag den uppförde sig bäst när jag frammonterade frambindningen max och hade bakbindningen över 3-4 skruvhålen framifrån räknat. Nästan maxad stance med andra ord, men frammonterat. När man flexar brädan känns den mjuk. Jämför du med Burton Malolo eller Prior Khyber tex är Mulleten mjuk, utan tvekan. Jag gick på en längre längd för att kompensera för detta (165) och tyckte inte på något sätt att den var för lång.

I lössnön flyter den mycket bra. Men som jag ser det är det i låg fart du tjänar något på att ha en mjuk och stor nose, du slipper "sätta dig" i tight skog utan kan glida ur problemen.
I hög fart blir det värre. Pga hur brädan är byggd vill den in i sväng på tok för lätt. Att nosen är lång, mjuk och bred gör att nosen skickar dig i sväng så fort du kantar i lössnön.
Man fick anstränga sig för att lägga en lång höghastighetssväng. Att droppa med brädan var också lite lurigt då den är såpass bakmonterat. Men man vänjer sig till viss del.

Man kan inte få allt dock. Vill man ha en puderbräda för crusing och surf i lössnö är den klockren!

Angående magne-traction. Jag tyckte först att det var störande att man bromsades upp ganska kraftigt när det flackade ut i pisten (I lössnön märker man inte MTXn någonting alls). Man är tvungen att åka med platt belag för att hålla uppe farten. Men fördelarna då: Först när jag bytte till en annan bräda med vanlig kant märkte jag skillnaden.

MTX verkligen biter sig ner i hårt före. Du får ett grymt fäste i brant och hård pist. Helt oslagbart. Att den bromsar ganska kraftigt när det är plant spelar ingen som helst roll med tanke på brädans ändåmål. Med andra ord klarar den pudret bra och även hård pist MYCKET bra. Det är ändå mer än vad ämnesspecifika brädor vanligen brukar klara.

Nämnas kan ju göras att jag införskaffat mig en hårdare bräda. Jag anstränger mig hellre för att få en bräda i sväng än att ha en bräda som tvingar mig att svänga. Men vill man surfa runt och chilla i lössnön samt trycka på svängar i pist är den ett jättebra val.

Mvh Emil

Senast ändrad:
Puderbräda?
jag är också i brädköpartagen, OP såklart =)

jag är inne på malolo eftersom det verkar vara en bräda för min stil och jag har bara hört gott om den

men hur lång ska jag ha? är ca 190cm och väger 75kg, någon som har en ide? min enda tanke är att jag minst ska ha 162an så antingen den eller 166an..

tack på förhand

Puderbräda?
Eftersom Malolon inte är en parkbräda så kan du lika gärna ta 166. Du kommer tacka mig i efterhand! Puder och pist drar både fördel av en längre bräda.

Puderbräda?
Mycket bra recension och analys av Rydellen. Jag kunde inte ha formulerat mig bättre själv. Jag har kört en hel del både på Mullet 165 och Mullet 172 och jag gillar båda skarpt.

Jag har inte de negativa erfarenheter av att bli "tvingad" in i sväng som Rydellen snackar om. Detta trots att jag åker stenhårt och verkligen gillar att pressa brädan i svängarna och dessutom väger jag 15 kg mer än honom. Jag antar att det har med olika åkteknik att göra.

Av alla brädor jag åkt på och testat så är faktiskt Mulleten den enda som jag inte har några frågetecken inför. Den fungerar klockrent för mig och den typ av åkning som jag gillar.

Det ska bli grymt intressant att testa nästa års Mullet som komer med Banana Technology. Det kommer att bli hur bra som helst tror jag. Jag såg den nere på ISPO i veckan och det verkligen kliade i fingrarna.

Puderbräda?
köp dom hära så säljer du den andra till en kompis

IMG_0513.jpg

Puderbräda?
ehm, dem där är bara 200 i midjan och skulle nog fungera som slalombräda, inte mycket att ha i pudret imo

Senast ändrad:
Puderbräda?
mardiman sa:
jag är också i brädköpartagen, OP såklart =)

jag är inne på malolo eftersom det verkar vara en bräda för min stil och jag har bara hört gott om den

men hur lång ska jag ha? är ca 190cm och väger 75kg, någon som har en ide? min enda tanke är att jag minst ska ha 162an så antingen den eller 166an..

tack på förhand
ingen mer som tycker nått... typ pinn? =)

Puderbräda?
akel-spektakel sa:
köp dom hära så säljer du den andra till en kompis
hmm.. undrar just varför jag aldrig tidigare kommit på tanken att carvingsnowboards skulle gå att använda som friåkningsskidor tidigare.. första som testar dra alpinbindningar på de där rackarna kommer att vara min idol ett tag.=)

Puderbräda?
Ok nyss hemkommen efer två veckor i ett väldigt soligt men tyvär något snöfattigt Verbier. Måste säga att jag är väldigt nöjd med min Mullet 172, funkar klockrent både i pist och offpist. Lagom mjuk för mig som inte är så tung, flyter bra i offpisten, man kan stå mycket mer mitt på brädan utan att bakmontera som attan utan att nosen dyker. Upplevde inte några problem med att man skulle bli tvingad in i sväng, tycker tvärtom att den uppför sig väldigt behagligt. Men jag åker nog mer avslappnat än stort och hårt. Rolig i pist eftersom den har ett mycket bra kantrgrepp, 172 cm gör den tillräckligt stabil trots att den är lite mjukare. Enda nackdelen jag ser är transportsträckor som lutar i sidled där man måste åka lite på småskär eftersom magnetraction då gör att farten bromsas betänkligt. Svor en hel del över detta på vissa sträckor men egentligen inget stort problem.
På det stora hela en mycket bra bräda som jag rekommenderar! Och beträffande längd på brädan, jag velade själv en hel del innan jag bestämde mig för 172cm och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd, ser inga nackdelar alls med den längden på den här typen av bräda. Är 190cm, ca 75kg, men tror säkert att man kan vara kortare och ändå utan bekymmer hantera 172cm.

Puderbräda?
DrJ sa:
Ok nyss hemkommen efer två veckor i ett väldigt soligt men tyvär något snöfattigt Verbier. Måste säga att jag är väldigt nöjd med min Mullet 172, funkar klockrent både i pist och offpist. Lagom mjuk för mig som inte är så tung, flyter bra i offpisten, man kan stå mycket mer mitt på brädan utan att bakmontera som attan utan att nosen dyker. Upplevde inte några problem med att man skulle bli tvingad in i sväng, tycker tvärtom att den uppför sig väldigt behagligt. Men jag åker nog mer avslappnat än stort och hårt. Rolig i pist eftersom den har ett mycket bra kantrgrepp, 172 cm gör den tillräckligt stabil trots att den är lite mjukare. Enda nackdelen jag ser är transportsträckor som lutar i sidled där man måste åka lite på småskär eftersom magnetraction då gör att farten bromsas betänkligt. Svor en hel del över detta på vissa sträckor men egentligen inget stort problem.
På det stora hela en mycket bra bräda som jag rekommenderar! Och beträffande längd på brädan, jag velade själv en hel del innan jag bestämde mig för 172cm och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd, ser inga nackdelar alls med den längden på den här typen av bräda. Är 190cm, ca 75kg, men tror säkert att man kan vara kortare och ändå utan bekymmer hantera 172cm.
Tack för den reflektionen. Sugen på en mullet i framtiden. Ska upp och testa en trs som jag impulsköpte på tisdag. Ser ut att dumpa 30 cm på natten jag kommer upp så den blir hårt testad direkt i puder/pist förhoppnignsvis. Svensk offpist.

Tråkigt att man förlorar så mycket på traverser pga magne traction, får se om jag uppelever det likadant.

Puderbräda?
Antagligen beror det på att jag är så pass tung, styvt 90 kg, för jag har aldrig känt att Magne-Traction på något sätt bromsar åkningen någonstans.

Puderbräda?
Skall inte överdriva problemet med att den bromsar farten, det var verkligen bara ett problem när det är väldigt flackt och det samtidigt lutar lite i sidled så att det inte riktigt går att stå helt plant. Annars märks det inte alls.

Puderbräda?
Angående "bromsandet": upplevde samma sak när jag åkte på polarens bräda, en TRS precis som min egen. Ingen av brädorna har magnetraction men polaren har bindningar som är väldigt styva, nån dyr burtonmodell, och jag har mjuka Burton Custom. Han upplever samma sak, att det bromsar. Vår teori är att brädan inte böjs som den ska om bindningen är väldigt styv i botten och brädan är lite mjukare. Inte ett helt vetenskapligt test kanske men vi kom fram till att bindningarnas styvhet kan inverka negativt om brädan har ett mjukare flex än bindningen.

Puderbräda?
Tills iår har de minskat ner på "vågorna" i MTXen. Min 06/07 bräda har märkbart större vågor än årets. Jag skulle därför tro att årets är klockren.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp