Puderskida till Revelstoke

Gippdude

Ny medlem
Tjena alla puderkåta, här kommer inlägg nr:276 om skidhjälp ;)
Jag ska åka till Revelstoke denna vinter och behöver en ny puderskida. Eftersom jag får beslutsångest för vardagsproblem, så ska man ju inte snacka om att välja en ny puderskida, därför vänder jag mig till Freeride.
Jag är en medelgod puderåkare som vill ha något att avancera på under Revelstokesäsongen.
Längd:180cm
Vikt:75kg utan pjäxor
Åkstil: All mountain, men denna är bara till för puder.

Krav: Skidan ska skälvklart flyta bra i snön, den ska vara lekfull och hanteras smidigt i skog. Twin tip är inget krav men kan vara en fördel för BC jibb, vill helst inte ha något som börjar fladdra i hög fart.

Jag har några skidor jag funderar på, men jag är definitivt öppen för förslag:
Salomon Rocker 2
Rossignol Super 7 ev. S7
K2 Hellbent (har hört att kanterna lossnar?)
Moment Comi
Völkel Kuro

Argumentera gärna varför.
Tack på förhand
/Fredrik

5 Månader i Revelstoke denna vinter. Rocker 2 om du vill ha bara en skida.

Argument:
+ Flyter fint utan att du är som en fjäder (Man vill ha lite snö på sig också)
+ Biter fint i pist när du lär dig den
+ Har TT

- Tung

Senast ändrad:
Du kommer säkert vilja tura i Revy och Rogers Pass så att ha en lite lättare skidor att släpa uppför kan vara att föredra, bra att tänka på när du väljer.

Hasse_Lindborg sa:
Bort med Moment Comi och in med Night Train där istället :) I 196 cm versionen...
+1

Gippdude sa:
Jag har några skidor jag funderar på, men jag är definitivt öppen för förslag:
Salomon Rocker 2
Rossignol Super 7 ev. S7
K2 Hellbent - Pettitor ska vara styvare och verkar allmänt bättrel ämpad till det mesta
Moment Comi - Som Hasse sa är nog NT ett bättre alternativ, eller kanske Bibby?
Völkel Kuro - Har blivit rejält styv till i år, I-balk är förnamnet, jag tycker att Shiro är ett vettigare alternativ som är mer allsidigt
4FRNT Renegade eller YLE om du vill ha något mer lekfullt
Fatypus I-rock tycker jag är en alldeles förträfflig skida
SkiLogik Rockstar - Är en kalasskida som jag trivs skarpt på, väldämpad och rätt stabil även om tailen inte är speciellt styv och skidan är väldigt lekfull. Det är min uppriktiga åsikt och inget jag måste säga
Armada Norwalk eller Magic J - Är förvisso nya skidor men båda verkar roliga
ON3P Billygoat eller mer jibbinriktade Caylor - Billygoat tycker jag på pappret ser ut som en bättre S7, ska vara styvare än S7 enligt de som åkt båda. Caylor må vara en BC-jibber men har fått otroligt mycket beröm för sina allroundegenskaper, inte minst i slagig skräpsnö, ska tydligen vara ganska styv för att vara en bc-jibber.
Argumentera gärna varför.
Tack på förhand
/Fredrik
Tog mig friheten att redigera listan lite med skidor jag kom att tänka på.

Tack för tipsen och redigeringen ;) jag ska kolla upp dom nya skidorna som ni gav som exempel.
Hoppas att det rullar in flera tips, tack så länge (Y)
:D

Midja på 120-125 och tip + tail rocker är receptet för Revy, smalare är bara dumt och bredare gör ingen större skillnad mer än att du kommer att hata att sladda runt i pisten på väg tillbaka till liften. Slänger in ett par till:

K2 Pettitor – lekfull
Black Crows Nocta – typ bäst på allt: flyt, sväng, fart, lek
Rossignol Squad 7 – fartstabil och flyt

Och släng på en kraftig tur/friåkningsbindning i stil med Salomon Guardian/Atomic Tracker, Marker Duke eller Tyrolia/Head/Fischer Adrenaline. Att inte ha möjlighet att gå med din vanliga utrustning på ett ställe som Revy är snudd på vansinne (eller ännu värre, köra med Alpine Trekkers...). Du vill kötta på in-bounds och du kommer både att vilja och bli tvungen att leta freshies out-of-bounds, då finns det inget bättre alternativ än en sådan setup och ett par hudar som alltid ligger i ryggan. Vill du tura mer i typ Rogers så bör du fundera på att extrautrusta dig med en dedikerad turutrustning.

Hva har du av andre ski?
Hvilke(n) andre ski skal du ha med?

Du skriver at du er en middels god puderåkare, hva med resten av fjellet? Litt mer info om kjørestil etc. så kan vi begynne å gi vettuge svar... :-)

(God tur, veldig misunnelig...)

4FRNT Renegade eller YLE om du vill ha något mer lekfullt ?? Renegade 196 är allt annat än lekfull. Riktiga spett.

josh sa:
4FRNT Renegade eller YLE om du vill ha något mer lekfullt ?? Renegade 196 är allt annat än lekfull. Riktiga spett.
Renegade var ett alternativ som fartstabil pudrtskida och yle var det lekfulla alternativet. Trodde det var ganska självklart. Ska vara tydligare nästa gång.

SiSt sa:
Jarle sa:
josh sa:
Renegade var ett alternativ som fartstabil pudrtskida och yle var det lekfulla alternativet. Trodde det var ganska självklart. Ska vara tydligare nästa gång.
Definér "lekfull"?
Kvick, smidig och beter sig bra åt båda håll. Har inte åkt renegade så den kanske är det men på pappret ser det inte så ut. Ett mjukare, poppigare flex tycker jag kvalar in som egenskaper för en lekfull skida också.
edit, en lekfull skida behöver inte nödvändigtvis vara fantastisk baklänges

Senast ändrad:
Jarle sa:
SiSt sa:
Jarle sa:
Definér "lekfull"?
Kvick, smidig och beter sig bra åt båda håll. Har inte åkt renegade så den kanske är det men på pappret ser det inte så ut. Ett mjukare, poppigare flex tycker jag kvalar in som egenskaper för en lekfull skida också.
Har ett par R 196or men bara kort dom halvskadad i AK. I sarklass den snabbaste skida jag statt pa. Kraften i svangarna ar enorm och skulle inte reka dom som one quiver skida. Dock kan ju flera faktorer spela in: min kondition, min skicklighet, langden pa laggen samt lutningen pa berget ;)

Edit: Moment Bibby ar kanske ett alternativ.

Senast ändrad:
Med risk för att bli tjatig (har promotat Bibby ganska friskt nu känner jag) så Är bibbyn en grym skida. Jag ser att den nämnts några ggr i tråden nu. Om jag skulle köpa en ren puderskida för en säsong i Kanada så kanske jag skulle välja nåt annat. Om jag däremot skulle ha en enda-skida för en säsong i Kanada så har jag svårt att tänka mig nåt bättre. Självklart då i 190-längden.

Skidans lämplighet beror alltså helt på ifall du ska ha fler skidor och denna skida ska vara en ren puderskida.

Tjena

Va en sväng i Revelstoke i vintras med ett par Black Crowes Nocta 188 under fötterna.
Tycker detta är en grym skida. Va lite tveksam till bindningens position (mittmonterad) till en början men inget som va till någon nackdel.
Skidan är ruskit pålitlig i pist och stora berg - bara stå på allt va du har oavsett underlag.
Jag har ett par Marker Duke bindningar på mina så funkar fint att vandra med dom också - inte de lättaste paketet direkt men har gjort långa turer ändå. Ska du knata någon timme eller två är de inga problem - heldagar i Rogers kanske inte är hundra.

Nocta - stört bra....

/Johan

ARE1977 sa:
Hallå!

Skönt att läsa om puderlagg nu när höstvinden börjar komma krypande, Jarle har Du åkt dessa skidor?
Ett gäng av dem har jag åkt, dock inte alla, vilket jag hoppas framgår i texten, det var helt enkelt skidor som på pappret skulle kunna passa OP. NT åkte jag på en säsong i just Rev, det har dock gjorts en hel hög med förbättringar på den sedan dess.

Det märks att abstinensen börjar infinna sig hos forumet. Det finns väldigt mkt kompetenta skidor och flera har du redan fått tips om. Jag tycker att R2 är ett bra alternativ, men det viktigaste är vad du själv kommer tycka. Vad har du åkt på tidigare? Misstänker att du inte kommer kunna testa alla dessa...misstänker också att du kommer att bli väldigt nöjd med väldigt många av de alternativ du har att välja på. Mkt beror på din referensram...

Den här tråden får mig att vilja köpa skidor.

Trots att jag har 3 par oborrade i garderoben.

Fan.

Jarle sa:
SiSt sa:
Jarle sa:
Definér "lekfull"?
Nå har ikke jeg prøvd Renegade (186) mye, men den er ikke veldig leken, men likevel ganske grei å få med seg gjennom trærne. Synes egentlig den liknet en del på min favorittski CountDown 3 (shameless plug), men Renegade er tyngre, mer "locked in" i sving og føles mer "plankig" under foten.

Grunnen til at jeg spør er at man med rocker i tupp og tail kan få en ski som er både fartsstabil og "leken" på den måten at den er kjappsvingt og bra i skogskjøring på tross av fartsstabilitet. Lurer på om det egentlig kan kvalifisere til å kalles leken, eller om en leken ski er en ski som i større grad ønsker å svinge "av seg selv"?

(Beklager at jeg ikke skriver på svensk...)

SiSt sa:
Nå har ikke jeg prøvd Renegade (186) mye, men den er ikke veldig leken, men likevel ganske grei å få med seg gjennom trærne. Synes egentlig den liknet en del på min favorittski CountDown 3 (shameless plug), men Renegade er tyngre, mer "locked in" i sving og føles mer "plankig" under foten.

Grunnen til at jeg spør er at man med rocker i tupp og tail kan få en ski som er både fartsstabil og "leken" på den måten at den er kjappsvingt og bra i skogskjøring på tross av fartsstabilitet. Lurer på om det egentlig kan kvalifisere til å kalles leken, eller om en leken ski er en ski som i større grad ønsker å svinge "av seg selv"?

(Beklager at jeg ikke skriver på svensk...)
Jag provade Pers CD3'or i Stryn som omväxling från mina Wailer 112RP som i ärlighetens namn blev lite för mjuka och studsiga i det regnblöta och stökiga underlaget. För mig som är 174cm, iofs 80kg, blir CD3 en ganska så perfekt skida för att grisåka och köra fort med. Riktigt bra stabilitet och skön balans. Men otroligt lekfull och svängbar! Det beror väl från åkare till åkare, men enligt mig skall inte en lekfull skida behöva ha en tajt svängradie och svänga av sig själv. Den blir ju lekfull av att man kan vara kreativ och välja själv. På samma sätt som en krävande skida är glädjedödande i tajt skog är en svängig skida som låser i sväng glädjedödande när det ska gå fort... Nu åkte jag bara slask med CD3, men jag gillade den skarpt. Dock föredrar jag nog Rocker2 122 192cm för mer allroundåkning. Mer sväng och grepp, med lite mindre stabilitet. Dock fortfarande en skön balans och jäkligt lättjobbat.

Sammanfattat, nej. En lekfull skida måste inte ha 16m radie. Hävdar man det är man nybliven säsongare i Bad Gastein med ett par Armada JJ.

Carled sa:
Jag provade Pers CD3'or i Stryn som omväxling från mina Wailer 112RP som i ärlighetens namn blev lite för mjuka och studsiga i det regnblöta och stökiga underlaget. För mig som är 174cm, iofs 80kg, blir CD3 en ganska så perfekt skida för att grisåka och köra fort med. Riktigt bra stabilitet och skön balans. Men otroligt lekfull och svängbar! Det beror väl från åkare till åkare, men enligt mig skall inte en lekfull skida behöva ha en tajt svängradie och svänga av sig själv. Den blir ju lekfull av att man kan vara kreativ och välja själv. På samma sätt som en krävande skida är glädjedödande i tajt skog är en svängig skida som låser i sväng glädjedödande när det ska gå fort... Nu åkte jag bara slask med CD3, men jag gillade den skarpt. Dock föredrar jag nog Rocker2 122 192cm för mer allroundåkning. Mer sväng och grepp, med lite mindre stabilitet. Dock fortfarande en skön balans och jäkligt lättjobbat.
Da er vi enige.

Carled sa:
Sammanfattat, nej. En lekfull skida måste inte ha 16m radie. Hävdar man det är man nybliven säsongare i Bad Gastein med ett par Armada JJ.
Og hvem vil vel være det? ;)

LawndartGustav sa:
Von_vettet sa:
FF sa:
Den här tråden får mig att vilja köpa skidor.

Trots att jag har 3 par oborrade i garderoben.

Fan.
+1
Jag har samma "dilemma" ;)
Är det ok att frångå tråden lite mer och fråga vad det är för skidor =) blir ju nyfiken, har 3st jag med =)
Jag vill bara att vi gör klart en sak en gång för alla. Det finns ingen gräns för hur många par man får ha...

Jaha, nu var skidan köpt, jag hittade de sista paret av Salomon rocker 2 184 i hela whistler så jag slog till ;)
Nu ska jag hitta ett par bindningar: de jag funderar starkast på är salomon guardian, finns det någ lycklig som har provat den än? den verkr fett stabil tourbindning. har också marker (Duke eller f10, vet dock inte jättemycket om f10 men hört fett bra om duke)
Ett annat alternativ är att ha stabila bindingar och sätta på "externa toureaddapptrar" eftersom jag hört att tourbindningar inte ska vara så stabila, men att det suger också att ha externa som man ska ha i ryggan osv.
Kommentera och motivera

/Fredrik

Guardian skall vara extremt bra... Lika stabil och vridstyv som Salomons vanliga bindningar, fast det blir ju lite högre ståhöjd och mer vikt. Vänta tills du kan köpa ett par Guardian är helt klart min rekommendation!

Guardian åker riktigt bra. Känslan är mkt lik sth driver...Har inte gått ngt nämnvärt med den så där har jag inget att tillägga..

Carled sa:
Guardian skall vara extremt bra... Lika stabil och vridstyv som Salomons vanliga bindningar, fast det blir ju lite högre ståhöjd och mer vikt. Vänta tills du kan köpa ett par Guardian är helt klart min rekommendation!
Om ovan inte är Krösus sork så tycker jag att han ska köpa ett par Duke! Jag och alla andra har klarat sig gott sen duke kom. Och vet inte ovan något om bindningarna så lär han inte heller känna någon skillnad =)

snej sa:
Guardian åker riktigt bra. Känslan är mkt lik sth driver...Har inte gått ngt nämnvärt med den så där har jag inget att tillägga..
Intressant, kommer det någon liten recension eller har du lust att berätta mer?

För övrigt klarade jag och vänner oss galant på trekkers i Rev.

Det är klart man klarar sig på trekkers men de går sönder mer än dukes, iaf för mig. Sen tycker inte jag att Duke väger mkt. Duke väger ju t.ex. lika mkt som 916 steel =)

Men får jag ett par guardians kommer jag inte säga nej! ;)

LawndartGustav sa:
Är det ok att frångå tråden lite mer och fråga vad det är för skidor =) blir ju nyfiken, har 3st jag med =)
Gick loss på coreupt-rean och impulsköpte två par slasher och ett par hmm... heter dom watch out? Jätteplankorna.

I övrigt ONT så tycker jag du inte behöver bry dig något om vikten på skidorna, köp de du helst vill åka på. Det kommer bli en "släpbar" utrustning hur du än gör och knappast optimerad för turande. Men jag tycker du ska ha en freeride-bindning på skidorna som nämnt ovan; Guardian ser bra ut på pappret ja. Så har du möjligheten att tura och även om det kommer bli lite jobbigt att köra långa turer så går det bra med pannben.

Sen till nästa år när du tröttnat på vikten kanske du kompletterar med en separat turutrustning, men det tar vi då ;)

EDIT:
Som jag ser det kan man förstås börja tura med trekkers också (jag gjorde det två säsonger...) och då av den anledningen att du kommer tycka att det är grymt "lätt och smidigt" när du går över till dukes/guardians. Men mjae, nån måtta får det väl ändå vara på hur mycket man vill späka sin kropp ;)

Senast ändrad:
Jarle sa:
snej sa:
Intressant, kommer det någon liten recension eller har du lust att berätta mer?

För övrigt klarade jag och vänner oss galant på trekkers i Rev.
Har inte åkt och ffa inte turat tillräckligt för ngn form av ordentlig rescension, men ok. Jag åkte dem en del i Japan i vintras och jag tycker som jag skrev att de ger en känsla liknande sth driver. Åkte tidigare ngn säsong på duke och har inget negativt att säga om de bindningarna. Den högre ståhöjden kanske tom kan vara en fördel om man åker breda skidor i pist (varför man nu vill att de ska vara som bäst där), men guardians lägre ståhöjd ger en väldigt solid skidkontakt. Ser fram emot vintern när fler får möjlighet att testa så fler utlåtanden kommer...

Ngt mer specifikt du undrar?

Tillbaka
Topp