Puderskida till Revelstoke

Fan, börjar också fundera starkt på dynafits bindningar. Lätta och bra för touring, men hur virdstyva och starka är dom downhill??

LawndartGustav sa:
Det är klart man klarar sig på trekkers men de går sönder mer än dukes, iaf för mig. Sen tycker inte jag att Duke väger mkt. Duke väger ju t.ex. lika mkt som 916 steel =)

Men får jag ett par guardians kommer jag inte säga nej! ;)
Finns det någon specifik anledning som jag har missat, att den stora "massan" kör på Marker Duke/Baron istället för Marker Tour F10/F12? Med tanke på att tour'en väger mindre.

Senast ändrad:
Von_vettet sa:
LawndartGustav sa:
Det är klart man klarar sig på trekkers men de går sönder mer än dukes, iaf för mig. Sen tycker inte jag att Duke väger mkt. Duke väger ju t.ex. lika mkt som 916 steel =)

Men får jag ett par guardians kommer jag inte säga nej! ;)
Finns det någon specifik anledning som jag har missat, att den stora "massan" kör på Marker Duke/Baron istället för Marker Tour F10/F12? Med tanke på att tour'en väger mindre.
Att marker Tour går sönder...hela tiden.

Von_vettet sa:
Finns det någon specifik anledning som jag har missat, att den stora \"massan\" kör på Marker Duke/Baron istället för Marker Tour F10/F12? Med tanke på att tour\'en väger mindre.
Amen, asså, fattaruinte? Om man är en storbergscharger, som jag, och alla andra på freeride (utom du tydligen) så pallar inte en bindning trycket om den inte har minst DIN16. Den kommer balla ur och så kommer du göra yardsale på yardsale efter de där vardagsdroppen på 20 meter. Och vem fan vill det?

Vattendroppe sa:
Von_vettet sa:
Finns det någon specifik anledning som jag har missat, att den stora \"massan\" kör på Marker Duke/Baron istället för Marker Tour F10/F12? Med tanke på att tour\'en väger mindre.
Amen, asså, fattaruinte? Om man är en storbergscharger, som jag, och alla andra på freeride (utom du tydligen) så pallar inte en bindning trycket om den inte har minst DIN16. Den kommer balla ur och så kommer du göra yardsale på yardsale efter de där vardagsdroppen på 20 meter. Och vem fan vill det?
Ironimätarn går i taket!!!!

Jag har sett måånga Tour10 och 12 som gått sönder av piståkning och lätt offpist. Har även sett en som turat av ett par (knäckte den i fram när han tappade balansen framåt..detta har dock hänt på duken med).
Dock ska det sägas jagt tycker att det är fin känsla i Touren. Testade den på en stor, bred och styv planka på nypolerad åre is för 2 år sedan. Funkade fint! MEN, konstruktionen tilltalar mig så otroligt lite. För många tunna plastdelar på utsatta platser.
Ska man ändå ha en lätt bindning kan man väl lika gärna skita i tour och köra dynafit fullt ut?

PNyberg sa:
Jag har sett måånga Tour10 och 12 som gått sönder av piståkning och lätt offpist.
Jag har själv inte kört tour, men har hanterat den några gånger (läs, turat med turkamrater som kört dito) och de har inte haft några problem i alla fall. Nu kanske de inte var så väldigt starka skidåkare förvisso (generellt mer friluftsmänniskor som fått upp en viss smak för skidåkning), men vad de åkte kan garanterat platsa in som "lätt offpist" i alla fall.

Sen, vad jag har förstått, är det mils skillnad på touren 10/11 och 11/12, där 11/12 har gått upp något i vikt, men i gengäld biffat på sig på de områdena som tidigare har varit de som gått sönder.

Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Jag har sett måånga Tour10 och 12 som gått sönder av piståkning och lätt offpist.
Jag har själv inte kört tour, men har hanterat den några gånger (läs, turat med turkamrater som kört dito) och de har inte haft några problem i alla fall. Nu kanske de inte var så väldigt starka skidåkare förvisso (generellt mer friluftsmänniskor som fått upp en viss smak för skidåkning), men vad de åkte kan garanterat platsa in som "lätt offpist" i alla fall.

Sen, vad jag har förstått, är det mils skillnad på touren 10/11 och 11/12, där 11/12 har gått upp något i vikt, men i gengäld biffat på sig på de områdena som tidigare har varit de som gått sönder.
Det kan gott hända att några av dem var en tidig variant med barnsjukdommar (som den svarta duken och bottenplattan?)

IRONY METER:

|-------------------------------------| X

OFF THE CHARTS!
MO-MO-MO-MONSTERKILL-KILL-KILL-KILL!

Anyway, jag älskar dynafits men hade nog föredragit att tura med tunga pryttlar så länge jag turar max 50% av dagarna. DOCK beror detta till stor del på pjäxorna och EVENTUELLT blir den kommande säsongen KANSKE just den då det tack vare tillräckligt bra pjäxor gör det möjligt att mer eller mindre helt gå över till dynafittor. Jag tänker då tex på technicas och dynafits flaggskepp som seglar in på marknaden med dunder och brak.

FF sa:
Anyway, jag älskar dynafits men hade nog föredragit att tura med tunga pryttlar så länge jag turar max 50% av dagarna. DOCK beror detta till stor del på pjäxorna och EVENTUELLT blir den kommande säsongen KANSKE just den då det tack vare tillräckligt bra pjäxor gör det möjligt att mer eller mindre helt gå över till dynafittor. Jag tänker då tex på technicas och dynafits flaggskepp som seglar in på marknaden med dunder och brak.
Jag känner ju att efter att ha provat tura med dynafit krävs det ett planerat dropp på över 5-6m för att jag ska välja att tura utan dynafit. Sen har ju jag ett par Virus som jag älskar vilket nog har med saken att göra ;)

Har aldrig suttit fast så hårt i en bindning som när man klickar i ett par dynafit. Att de därmot kan tjuvlösa om man straigtlajjjnar över en lavinkägla, det kan jag ta. Se bara till att få hjälp med inställningen av bindningen, både bak och att de är 100% raka mot piggarna bak så att det inte ligger extra tryck på av piggarna fram.
Enligt mig är dynafit fruktansvärt bra så länge de ställs in och används på rätt sätt, men hade tjuvlösningsproblem i början =)

Senast ändrad:
Hmm för mig hänger inte riktigt "aldrig suttit fast så hårt" ihop med tjuvlösningar. Det är ju i just såna tillfällen om man får för sig att straightlina nåt stökigt man behöver en hårt sittande bindning, inte när man kör puder. Skidorna behöver sitta fast hårt också om man ska köra brant i dålig snö, och i detta fall tycker jag dyfittorna sitter tight så länge man drar åt spaken. Men att "freerida" med spaken ordentligt låst känns riskabelt... Finns folk som skadat sig rejält på det. Dock kör jag 1 eller 2 klick på spaken som standard vid freeride (har DIN 10-fittor).

Men jag är också rätt ny på dynafit så har inte hittat min personliga perfekta inställning än. Känns som det verkar variera rätt mkt från person till person vad det gäller dynafit. På de skidor jag har kliver jag direkt ur dom i första halvhårt belastade svängen om jag inte låser tån alls.

Senast ändrad:
FF sa:
Hmm för mig hänger inte riktigt "aldrig suttit fast så hårt" ihop med tjuvlösningar. Det är ju i just såna tillfällen om man får för sig att straightlina nåt stökigt man behöver en hårt sittande bindning, inte när man kör puder. Skidorna behöver sitta fast hårt också om man ska köra brant i dålig snö, och i detta fall tycker jag dyfittorna sitter tight så länge man drar åt spaken. Men att "freerida" med spaken ordentligt låst känns riskabelt... Finns folk som skadat sig rejält på det. Dock kör jag 1 eller 2 klick på spaken som standard vid freeride (har DIN 10-fittor).

Men jag är också rätt ny på dynafit så har inte hittat min personliga perfekta inställning än. Känns som det verkar variera rätt mkt från person till person vad det gäller dynafit. På de skidor jag har kliver jag direkt ur dom i första halvhårt belastade svängen om jag inte låser tån alls.
Vad jag menar är att när jag sätter i foten i bindningen så glappar den mindre än alla alpinbindningar jag provat, det går inte ens att vicka 1mm på foten känns det som, och skidkontakten är ju absurd.
Om du kliver ur bindningen så tycker jag att du ska se om din pjäxa går ner rakt (lös bakinfästningen) mot bakpiggarna samt kolla mellanrummet mellan pjäxa och bindning bak ock kanske tajta det lite eller motsatsen. Jag är absolut inte duktig på detta men delar med mig av det jag lärt mig.
När det gäller tjuvlösningar så har jag tidigare under åren skruvat upp alpinbindningar högt enbart på grund av detta. Då skulle jag hellre ha som på dynafit en hellåsning när det faktiskt behövs, om man inte kan ramla så kan skidan lika gärna sitta på foten på riktigt så att säga.

Jag har haft mina problem och drog tidigare upp framdelen ett klick eller två, kanske t.o.m. tre klick men efter jag fått se min bindning blivit justerad har det hänt att jag glömt helt att ta upp den. När jag väl kommit ner och sett detta har blev jag till en början förvånad över att skidan suttit på foten hela vägen ner. Så det är ganska precisa saker detta ;)

Senast ändrad:
Jag var i Revy i tre månader och hade endast ett par skidor under fötterna hela säsongen. De var ett par Icelantic Keeper i 189 cm. Jag har recenserat dem här på freeride ganska utförligt, se länk:

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2012/icelantic/keeper.html

Vill du ha några med ännu mera flyt skulle jag rekommendera Icelantic Gypsy. Fullrocker med twintip och i stort sett helt symetriska (tror de diffar 5mm). De är väl mer lekfulla än keepern, dock inte lika stabila!

Njut i Revy förresten, det är ett magiskt berg!

//Erik

Tillbaka
Topp