puderskidor

puderskidor
Jag tänkte säsonga 09/10 och är på jakt efter ett par renodlade puder/offpistskidor som nästan uteslutande kommer köras med i utanför pisten. Jag har kört en hel del men inte så mycket offpist.. Är beredd att lägga rätt mkt cash på bra grejer, vad bör jag köra för lagg känns som en djungel.. Har nån erfarenhet av att köpa grejer i början av säsongen typ fjolårets modeller osv i stanton eller salbaach?

puderskidor
Jag skulle rekomendera Soul skidorna dom ligger på över 7000 riksdaler men det är dom värda. Dom är mjuka inte för mjuka då. Dom har en sjukt bra känslaa i sig, testade dem på skidtestarhelgen i Hemsedal dom funkar överallt jag kunde inte sluta le när jag hade provat dom. En sådan känsla i en sån plain skida. Dom har bra kantgrepp i pist och förvånansvärt bra isgrepp för att vara en sådan bred skida. Dom har ett sjudundrans flyt i pudret också ;)

Det jag säger är alltså att det är en av dom mest kompletta skidorna Jag har provat.
Detta är helt å hållet min åsikt, sök på forumet efter dom jag testade dem orangea och dom svarta.

Gå in på www.soulskis.com och kolla deras modeller!

Glömde skriva att jag köpte den orangea modellen!

Hoppas du hittar något bra, hoppas även jag har varit hjälpsam med den info jag har!!

Kram på dig mvh Paul

Senast ändrad:
puderskidor
Angående att köpa utrustning på försäsongen i St Anton; jag var där denna säsongen och utbudet av feta lagg från föregående år var ytterst begränsat. Innan jag stack så hade Jenneweins huvudbutik i själva byn inne ett antal Völkl Katana i diverse längder samt 3-4 par dynastar Pro XXL. Detta är i princip det enda som du kan räkna som "puderskidor" som kommer finnas där nästa säsong för halva priset. Annars har dom gott om nästa års modeller, som kommer vara årets när du kommer dit. Däribland Heads nya bredlagg (vet inte namnet på modellen) och Atomics nyaste breda, Atlas. Även nya Gotama och Moment Comi har dom inne.

puderskidor
Då det har vart som de vart i år me lågkonjuktur o allt så vet jag att de finns betydligt mer skidor från i år kvar till nästa vinter på Jennewein. Dessutom har tyvärr inte pudret infunnits sig nu i slutet av säsongen (sen mars-april) som förra året då snön vräkte ner till maj. Självklart är de utplockat, annat vore ju konstigt.

Men ska du till St Anton för en säsong så rekomenderar jag STARKT att du köper skidor här, då du inte minst kan testa dem, och de som jobbar i butikerna är kunniga. Om du inte hittar nått bra hemma och vet exakt vad du ska ha.

Ska du ha en renodlad off-pist skida kan jag rekomendera Rossignol S7, som jag gillar stark, lätt svängd i skogsterräng, men plöjer ändå genom ojämnheter och funkar bra i öppentärräng där man kan stå på ordentligt. Funkar ju dock inte alls i pisten.
Jag gillar även Black Crows Navis som funkar bättre i pisten men ändå ger ett grymt flyt.

-S

puderskidor
Soophie sa:
Då det har vart som de vart i år me lågkonjuktur o allt så vet jag att de finns betydligt mer skidor från i år kvar till nästa vinter på Jennewein. Dessutom har tyvärr inte pudret infunnits sig nu i slutet av säsongen (sen mars-april) som förra året då snön vräkte ner till maj. Självklart är de utplockat, annat vore ju konstigt.

Men ska du till St Anton för en säsong så rekomenderar jag STARKT att du köper skidor här, då du inte minst kan testa dem, och de som jobbar i butikerna är kunniga. Om du inte hittar nått bra hemma och vet exakt vad du ska ha.

Ska du ha en renodlad off-pist skida kan jag rekomendera Rossignol S7, som jag gillar stark, lätt svängd i skogsterräng, men plöjer ändå genom ojämnheter och funkar bra i öppentärräng där man kan stå på ordentligt. Funkar ju dock inte alls i pisten.
Jag gillar även Black Crows Navis som funkar bättre i pisten men ändå ger ett grymt flyt.

-S
Inte för att pissa i dina cornflakes men...s7an "funkar dock inte alls i pisten." hur menar du då? Jag tycker att man verkligen kan gräva djupa carvspår med dom under fötterna. Klart att is är väl inte favvounderlaget med en skida i den storleken...men vem vill åka is?

Bjanne: Namnet du söker på heads nya skida är Jimi. De ser onekligen jäkligt roliga ut. Sj skulle jag gärna sett lite mer skärning på dom och då i kombination med lite taper. Annars ser dom jäkligt fina ut!

puderskidor
stinus24 sa:
Kolla även inn Icelantic.
Bra, handgjorda skidor från usa.

www.icelanticboards.com
www.fatbastards.dk
som nämnt i en annan tråd, du kan ju tona ner ditt marknadsförande lite. detta börjar ju likna reklam, och som du kanske vet är det inte tillåtet på forumet.

Senast ändrad:
puderskidor
Hur stor är du?
Hur åker du?
Vart åker du/kommer du åka?

Ge oss lite mer info så blir det lättare att rekommendera något. :)

puderskidor
Jag väger nog en 80 mjuka och är 185 cm lång... som sakt inte åkt jättemkt puder innan då det mest blivit ett par veckor om året de senaste ¨~15 åren.. men såklart mest pist och tycker själv att jag åker rätt hyfsat gillar att stå på.. Har inte bestämt vart det bär av än men lutar som sagt att åt österrike.. hade ju varit gött om man kunde provåka några plank därnere o så...

puderskidor
PNyberg: Körde den inte mkt utanför pisten men tyckte att den blev rätt mjuk o lite sladdrig i högre fart. Känndes svårt att få ordentligt tryck på kanten me tanke på rockern, om jag inte minns helt fel. Men som sagt inte testat i pisten avsevärt. Jag gillar den dock grymt i off.pisten.

Senast ändrad:
puderskidor
Soophie sa:
PNyberg: Körde den inte mkt utanför pisten men tyckte att den blev rätt mjuk o lite sladdrig i högre fart. Känndes svårt att få ordentligt tryck på kanten me tanke på rockern, om jag inte minns helt fel. Men som sagt inte testat i pisten avsevärt. Jag gillar den dock grymt i off.pisten.
håller med. Offpisten så har jag aldrig kört på en livligare skida som fortfarande är stabil!

Senast ändrad:
puderskidor
Nojlas sa:
Hur stor är du?
Hur åker du?
Vart åker du/kommer du åka?

Ge oss lite mer info så blir det lättare att rekommendera något. :)
Håller med här.

fastna heller inte i det gamla tänkandet, laggen ska vara till näsan osv och släng ut allt som har smalare midja, i den terrängen är fat-skies kungar. Kolla in rocker-modeller också, kommer vara en helt annorlunda upplevelse för en pisträv men lätt värt att testa på.

lycka till dude

puderskidor
Martok: Jag har hört folk uttala sig mycket positivt om hellbentens pistegenskaper. Jag har tyvärr inte provat skidan själv utan har bara flexat den lite då den stått i butik. Vad jag kunde få ut av att flexa den är att den är fruktansvärt mjuk. Det är nästan lite läskigt hur mjuk den är. Tror inte riktigt på den i pisten där av. Men det är möjligt att jag har fel.

puderskidor
Jag kör på ep pro och den är mjukare än hellbenten. EP pro funkar förvånansvärt bra i pisten, lite dåligt isgrepp. båda skidorna har kort skärnings radie tror det är 15 M på Line.
Hellbenten funkar även den bra i pisten. men man får inte åka med bakvikt bara,.

puderskidor
Håller väl med föregående talare lite att EP Pro är bra i pisten men det får fan nte vara så hårt alltså. "Is" menas med återfrusen pist. Den är ju trots allt inte särskilt vridstyv. Om man vill ha en skida som är ungefär som en HB men inte väger bly och är närmare 2m lång (i 189) så är nästa års Moment Bibby Pro i 190 ngt att ha. Ser ut att vara en kompetent pudercharger med mkt lek :)

Kan även avslöja att Bluehouse ska släppa en tip o tail rockerskida som är 118mm i midjan...mao en nerbantad Maven :) Kan nog vara ngt!

Senast ändrad:
puderskidor
rekomenderar Legend pro rider, konstigt att ingen annan gjort det.
Verkar som att många vill ha dom udda märkena för att synas och kunna säga typ dessa har endast jag. men kolla i en skidtidning och se vilket märke som oftast är med på korten, bör ju säga något. Dessutom är jag grymt nöjd med mina. Föresten heter dom nog något annat nu men det är Dynastar serien jag pratar om

puderskidor
EnterMan sa:
Jaa..Jag rekommenderar inte dom eftersom det finns betydligt bättre puderskidor och eftersom han inte har nämnt ngt om att de måste gå bra i pisten så är det ju klart att man säger bredare skidor. Dessutom så undrar jag var du köper dina skidor? För det enda indiemärket som har nämnts är Soul och resten har vart skidor som du kan köpa i vilken välsorterad skidbutik som helst.

puderskidor
Åter till professorbaltazar, vart ska du åka någonstans?

Är du kvar i Sverige och inte bara tänker köra heli-skiing i abisko så är nog det inte det roligaste valet en skida helt ägnat åt skön puder. Ta Åre som exempel, helt okej offpist-åkning för nån som precis kliver ur pisten, men man vill kunna åka bekymmersfritt mellan backarna också. Lättare att anpassa skidan efter underlagen än att helt utesluta vissa områden. Varför jag inte håller med de som sågar HEAD, nog för att de inte har en renodlad pistskida, men här hemma har vi inte bara alper så att säga.

Ska du däremot skibumma i champolyc så säg det

puderskidor
Liberated sa:
Åter till professorbaltazar, vart ska du åka någonstans?

Är du kvar i Sverige och inte bara tänker köra heli-skiing i abisko så är nog det inte det roligaste valet en skida helt ägnat åt skön puder. Ta Åre som exempel, helt okej offpist-åkning för nån som precis kliver ur pisten, men man vill kunna åka bekymmersfritt mellan backarna också. Lättare att anpassa skidan efter underlagen än att helt utesluta vissa områden. Varför jag inte håller med de som sågar HEAD, nog för att de inte har en renodlad pistskida, men här hemma har vi inte bara alper så att säga.

Ska du däremot skibumma i champolyc så säg det
Han nämner Anton och Salbaach, och att han vill ha renodlade offpistskidor. Jag tror inte att ett par Monster 82 riktigt är aktuellt... ;-) Med stor sannorlikhet har han även ett par vanliga pistskidor som hänger med (han har ju inte kört jättemycket OP innan...).

I say: Go big and don't look back!

EnterMan sa:
Verkar som att många vill ha dom udda märkena för att synas och kunna säga typ dessa har endast jag. men kolla i en skidtidning och se vilket märke som oftast är med på korten, bör ju säga något. Dessutom är jag grymt nöjd med mina. Föresten heter dom nog något annat nu men det är Dynastar serien jag pratar om
Att de som syns i tidningarna är bäst är ju bara löjligt. Anledningen till det är att de stora företagen som syns i tidningarna har mer pengar till reklam (de tjänar ju pengar på skumskidor från någon gammal öststat). Tror du de små indie-märkena har råd att köra flera helsidor i varje nummer av skidtidningarna? Behöver indiemärkena det? Nope, de har ett bra varumärke och GRYMMA skidor istället. De stora företagen måste bygga mer PR runt sina skidor med sponsoråkare och reklamer...

Sen är det hyffsat få "butiksmärken" som klår småtillverkarna på fingrarna när det gäller friåknings- och offpistskidor. Små marginaler och kort steg mellan åkarinput och produktion gör att indie-företagen kan och måste leverera bra grejer som är "top notch". DPS och PM Gear är bra exempel på det. Teståkning och åkarröster bestämmer hur nästa års laddning av skidor kommer se ut. DPS gör konstant modifikationer för att förbättra sina skidor. PM Gear tillverkar "udda" längder/styvheter om bara säljunderlaget finns, osv...

puderskidor
Det mesta är utsålt från fjolårets prylar i St Anton då sportshopparna brukar börja kränga nästa sesongs prylar redan i slutet av sesongen och kränger loss det mesta av det sista i slutet av april.
Det är helt okay pris på skidprylar nere i St Anton och bra utbud. Vill du ha kompentent och bra personal som gillar skidåkning och inte försöker sälja så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt ska du gå till Jennewein, dom kommer garanterat vara bussiga ifall det blir några problem osv. Det är bara att gå in o tjenixa på Sofie eller nån annan, har du tur blir du bjuden på en pilsner om du får vänta länge :p

puderskidor
Körde hellbent hela förra säsongen, eftersom jag jobbade ett par dagar i veckan med att köra pist så hade jag även ett par Seth med mig. Efter ett par veckor sket jag i sethen och körde enbart hellbent alltså även pist. Tycker att de har förvånansvärt bra pist egenskaper. De har ju radie som en allround skida och med rockern tycker jag att man får ett helt ok isgrepp eftersom den delen du har mest kontakt med dvs mitt under foten är den delen du har mest vikt på. Har en kompis som jobbar i La Grave som guide och har även jobbat länge som heliguide i alaska och han kör rockerskidor i alla fören. När det ä brant och isigt offpist får du bäst grepp med en rocker framförallt om det är smala couloirer, han kör rossignolen som nämndes tidigare i tråden. Enda gången jag tyckte hellbenten var sämre var i riktigt höga hastigheter offpist/uppkörd offpist då den kändes lite fladdrig, där är ju en skida somm Dynastar pro xxl en gud men den går ju enbart att köra i 200 knyck. Andra skidor som är intressanta är Line EHP som Thorleif kör samt Armadas double rocker. Trevliga säsongar orter du funderar över Anton är ju kung men du är ju inte ensam offpist det är du däremot i Saalbach.
/Peace

puderskidor
Skämt eller okunskap, skillnaden är hårfin... felix har ju sedan länge bevisat att han besitter stora kunskaper inom fr-humor, så där var det ju ingen snack om saken. Här däremot chansar jag på okunskap. 4frnt EHP och Armada JJ är nog det som menas.

Att XXL är en skida för enbart höga hastigheter i uppkörd terräng är att överdriva. Jag har en polare som fullkomligt slaktade Kittelfjälls björkskog med sina 194:or, allt handlar om åkskicklighet och om man kan driva skidorna...

EHP är ett grymt val! Jag har en polare som gjorde sin första säsong nu i år och han köpte ett par EHP 193 på rekommendation av mig. Han är betydligt större än dig och hade liksom du inte jättestor erfarenhet av varken fetingar eller puder. Han gillade verkligen sina EHP, han tyckte kanske att de blev lite fladdriga när det gick riktigt fort (tror han väger runt 95kg) men det kan förklaras både med skidans rocker och åkaren... ;-)

puderskidor
Ja jag menade Jp vs julien och med Torleif så menas Eric Hjorleifson (förbehåller mig om kommentarer på stavningen) Om man jämför Dynastars XXl med de flesta skidorna så är det åka fort skidor. De inbjuder inte till lika mycket lek som andra ovan nämnda skidor, tex bc jibb passar de ju inte till, men som sagt så är det ju upp till åkare och åkstil. De har vell över 40 eller något liknande i radie så de svänger ju inte lika fort som tex hellbent.

Senast ändrad:
puderskidor
Carled sa:
EHP är ett grymt val! Jag har en polare som gjorde sin första säsong nu i år och han köpte ett par EHP 193 på rekommendation av mig. Han är betydligt större än dig och hade liksom du inte jättestor erfarenhet av varken fetingar eller puder. Han gillade verkligen sina EHP, han tyckte kanske att de blev lite fladdriga när det gick riktigt fort (tror han väger runt 95kg) men det kan förklaras både med skidans rocker och åkaren... ;-)
jag åkte på ehp 186 hela vintern och har nästan samma mått som trådskaparen, och kan rekommendera denna skida varmt. har redan 2010 års modell av 193:an, vilket vittnar om att jag är nöjd med skidorna...? :)
tror att ehp är ett bra insteg till feta skidor, bra kompromiss så att säga. dessutom presterar den bra i pist för att vara så fet!

puderskidor
Till trådskaparen:

Hur många (offpist)skidor ska du ha? Kommer du ha en för puderdagar och en för allt annat före?

Har du pengarna rekommenderar jag definitivt en full rocker skida med 125-140midja, (mjukt-medium flex). Völkl Kuro är en av dem som inte nämts. Det bör helt enkelt vara så mycket surf du bara kan hitta. Ska du ner och säsonga använder du denna skidan ofta! Framför allt när du upptäcker att den bara behövs 15cm nysnö för att den ska vara svinrolig!

Sen är det inte fel att ha en lite smalare/styvare skida till smämre före, och piståkning. Då kan du värdera styvhet och pistegenskaper. Tänk styvt, <100mm midja, 25-30 meter radie. Dynastar Legend Pro är tips på en riktigt trevlig "allround" skida, Black Crows är en annan som är riktigt bra!

Sen behöver du egentligen inga fler skidor. :)

puderskidor
Eric_W sa:
Framför allt när du upptäcker att den bara behövs 15cm nysnö för att den ska vara svinrolig!
Amen! Att feta rockerskidor inte hör hemma i Norden och att man klarar sig gott på ett par 85-90mm's skidor då det inte kommer så mycket snö är ren bullshit!!! Det är ju bottenlöst man vill ha och med fetare skidor upplever man det oftare...

puderskidor
Lee-nus sa:
Carled sa:
jag åkte på ehp 186 hela vintern och har nästan samma mått som trådskaparen, och kan rekommendera denna skida varmt. har redan 2010 års modell av 193:an, vilket vittnar om att jag är nöjd med skidorna...? :)
tror att ehp är ett bra insteg till feta skidor, bra kompromiss så att säga. dessutom presterar den bra i pist för att vara så fet!
Och jag kan inte göra mer än att instämma. Alla som jag känner som har testat EHP 193 blir sjukt köpsugna. Den har det mesta som man kräver av ett par offpistskidor. Riktigt stabila i uppkört och jävligt, vansinnigt bra flyt och super enkel att manuvrera tack vare rocker :)
Har haft ett par EHP193 06/07 i 2 säsongen och ska nu köpa 09/10 samma längd nu när de gamla blir pensionerade :P

puderskidor
PNyberg sa:
Lee-nus sa:
Carled sa:
Och jag kan inte göra mer än att instämma. Alla som jag känner som har testat EHP 193 blir sjukt köpsugna. Den har det mesta som man kräver av ett par offpistskidor. Riktigt stabila i uppkört och jävligt, vansinnigt bra flyt och super enkel att manuvrera tack vare rocker :)
Har haft ett par EHP193 06/07 i 2 säsongen och ska nu köpa 09/10 samma längd nu när de gamla blir pensionerade :P
ja, nya 2010:an är dessutom ännu vassare! tror inte du blir besviken om du gillat föregångarna!

puderskidor
Lee-nus sa:
PNyberg sa:
Lee-nus sa:
ja, nya 2010:an är dessutom ännu vassare! tror inte du blir besviken om du gillat föregångarna!
Har du redan testat dom? Hade möjlighet att testa 08/09 varianten..men gjorde inte det av ngn konstig anledning??

puderskidor
PNyberg sa:
Lee-nus sa:
Har du redan testat dom? Hade möjlighet att testa 08/09 varianten..men gjorde inte det av ngn konstig anledning??
ja, men det är inte så stora förändringar. nosen har rocker, mer än så vet jag faktiskt inte om det är... men gillade dem bättre, helt klart. antagligen också beroende på att jag gick upp till 193 cm, vet egentligen inte varför jag valde 09:ans 186 cm från början... :S

puderskidor
Lee-nus sa:
PNyberg sa:
Lee-nus sa:
ja, men det är inte så stora förändringar. nosen har rocker, mer än så vet jag faktiskt inte om det är... men gillade dem bättre, helt klart. antagligen också beroende på att jag gick upp till 193 cm, vet egentligen inte varför jag valde 09:ans 186 cm från början... :S
Okej. Jo fast det var rocker på 06/07orna oxå. Kanske är ngn ny variant av alla dessa rockertyper som dyker upp nu. Riktigt hög rocker verkar vara poppis.

puderskidor
PNyberg sa:
Lee-nus sa:
PNyberg sa:
Okej. Jo fast det var rocker på 06/07orna oxå. Kanske är ngn ny variant av alla dessa rockertyper som dyker upp nu. Riktigt hög rocker verkar vara poppis.
jag tyckte 08/09 var praktiskt taget platt över hela, om jag ska vara ärlig. 2010:an har längre nos, rockern börjar väl helt enkelt tidigare alltså. sånt gillar jag!

Tillbaka
Topp