puderskidor

puderskidor
Om du är ute efter lite mer big-mountain inspirerade skidor som är lite mer stabila i högre farter gillar jag Dynastars skidor.

Du har både Pro XXL och Pro Rider - skidor som jag tycker funkar både i pist och offpist. Dock är de ganska styva och kräver en del fart.

Sen beror det mycket på var du ska säsonga. Vilken typ av åkning som finns och vad du är intresserad av. Men som Soophie sa, köp för fan inte skidor förens du kommit ner. Då kan du testa och känna av vad som finns.

För att sen gå till bindningar, visst de kanske känns som onödiga pengar, men det är sjukt stor skillnad! Det är rätt osoft att åka när det känns som om pjäxorna inte sitter fast i skidan. Jag har testat rätt mycket skidor då med hyrbindningar och även om jag inte är så stor (157 lång tjej på 55 kilo) så är jag asglad att jag har mina 14 dynastar på mina egna skidor!

Det är också en bra anledning att vänta - i skidorterna kan du customize dina skidor mycket mer då du slipper alla taskiga paketlösningar på skidor och bindningar!

puderskidor
RichardL sa:
Och Big Dump!!! Den är stor!
Den är ju mjuk juh. Som en bekant som är sponrad av dynastar sa. Den är mittemellan pro legend ,som är en pisträser, och XXL." Will be good for powder but should have been a 205cm rocker makes its so short?" på franskcanadensisk brytning

puderskidor
Lee-nus sa:
vicksson sa:
För att sen gå till bindningar, visst de kanske känns som onödiga pengar, men det är sjukt stor skillnad!
haha, jag skulle gärna höra en motivering! :)
Visst slarvigt av mig!

Om vi pratar rent konstruktionsmässigt så har ofta de mer avancerade bindningarna fler metallkomponenter och färre plastkomponenter. (Därav viktskillnaden på marker Duke och marker Baron) Metall håller längre och är stabilare än plast. Många av de bättre bindningara har även komponenter ifrån racingbindningara (om än anpassade) dvs. hårdare infästningar, stabilare monteringsystem, bättre fjädrar.

Sen att jag uttryckte mig som en fjortis "sjukt stor skillnad!" får jag be om ursäkt för. Det jag menade var att åker man lite hårdare, lite fortare så känner man om man åker på en hyrbindning eller en "ordentlig" bindning.

Att man sen föredrar vissa bindningar före andra är en annan femma. Men om du så vill ha Dynastar/Rossignol, Atomic/Salomon, Head/Fischer, Marker etc. är det värt att lägga lite pengar på bindningarna också!

puderskidor
Jag trodde du redan var frälst Linus, eller är du en sådan (ja, ja skrev sådan med förakt i fingrarna...) som åker runt med 12-dinare?!? Du har ju Jester på dina EHP så skillnaden mellan bindningar och bindningar det borde inte bara nytt för dig...

puderskidor
vicksson sa:
Lee-nus sa:
vicksson sa:
För att sen gå till bindningar, visst de kanske känns som onödiga pengar, men det är sjukt stor skillnad!
haha, jag skulle gärna höra en motivering! :)
Visst slarvigt av mig!

Om vi pratar rent konstruktionsmässigt så har ofta de mer avancerade bindningarna fler metallkomponenter och färre plastkomponenter. (Därav viktskillnaden på marker Duke och marker Baron) Metall håller längre och är stabilare än plast. Många av de bättre bindningara har även komponenter ifrån racingbindningara (om än anpassade) dvs. hårdare infästningar, stabilare monteringsystem, bättre fjädrar.

Sen att jag uttryckte mig som en fjortis "sjukt stor skillnad!" får jag be om ursäkt för. Det jag menade var att åker man lite hårdare, lite fortare så känner man om man åker på en hyrbindning eller en "ordentlig" bindning.

Att man sen föredrar vissa bindningar före andra är en annan femma. Men om du så vill ha Dynastar/Rossignol, Atomic/Salomon, Head/Fischer, Marker etc. är det värt att lägga lite pengar på bindningarna också!
äsch, jag skojar faktiskt bara lite, jag tog det lite ur sitt sammanhang. en bindning kan ju ses som något av en ren nödvändighet för att åka skidor nämligen. :)
klart att det är värt att investera i bra bindningar. man får ställa det i relation till egen förmåga, var man åker, hur hårt man kör osv. hur bra en bindning är är ju liksom relativt. men det förstår du säkert också! :)

Carled sa:
Jag trodde du redan var frälst Linus, eller är du en sådan (ja, ja skrev sådan med förakt i fingrarna...) som åker runt med 12-dinare?!? Du har ju Jester på dina EHP så skillnaden mellan bindningar och bindningar det borde inte bara nytt för dig...
du har helt rätt min gode man, jag har haft jester på mina skidor sedan den kom. :)

Senast ändrad:
puderskidor
Bestäm dig för om du vill ha rocker eller inte, när du har bestämmt dig för att rocker is the shit så:

Vill du bara ha ett par skidor att enbart åka puder med, samtidigt som du inte har åkt så mycket offpist är Hellbenten ett utmärkt val, i och med att dom förenklar åkningen rätt mycket.
Angående skidans egenskaper i pist så kan jag säga att det funkar. Men det gör sjukt ont efter ett åk efter som att skidan är så jävla mjuk och all belastning läggs på pjäxan. Men vem fan köper att par Hellbent och tänker på hur dom är i pisten?
Vill då gå ännu ett steg har du ju alltid Putonen.

puderskidor
"äsch, jag skojar faktiskt bara lite, jag tog det lite ur sitt sammanhang. en bindning kan ju ses som något av en ren nödvändighet för att åka skidor nämligen. :)
klart att det är värt att investera i bra bindningar. man får ställa det i relation till egen förmåga, var man åker, hur hårt man kör osv. hur bra en bindning är är ju liksom relativt. men det förstår du säkert också! :)" quote

Jag vet, men jag förstår att man framstår som en fjortis... Och så är det ju alltid, man måste se till sina egna förutsättningar. Jag fick lära mig det den hårda vägen när jag hamnade i en puckelpist med 182cm Czar under fötterna... är man bara 157 så kanske det inte är mest lämpliga valet. Det går, men jag hade nog haft mer kul på mina egna skidor, som för övrig har Dynastar XXL 14 racing bindningar ;) Men nu har jag iaf provat.

Till nästa säsong är jag hursomhelst sjukt sugen på att testa de nya Head Jimi. Vore intressant att se om head kan göra puderlagg. Man är ju lite skeptisk... Racelagg kan de, men rena offpistskidor, det återstår att se.

Senast ändrad:
puderskidor
vicksson sa:
Till nästa säsong är jag hursomhelst sjukt sugen på att testa de nya Head Jimi. Vore intressant att se om head kan göra puderlagg. Man är ju lite skeptisk... Racelagg kan de, men rena offpistskidor, det återstår att se.
Ang Jimi'n så kan jag för det första inte bestämma mig om den är sjukt frän eller helt horribel, rent grafikmässigt. Men grafiken åker man ju inte på som bekant.
Den är stabil, riktigt stabil, även fast den är mjuk, inte jättemjuk alá Line men väl mjuk som ross(jämför här med mina gamla ross B3 i 185, svart-vita modellen), kanske lite mjukare t.o.m. En något udda kombination som faller mig i smaken, den känns väldigt trygg även då det är stökigt och går ganska rakt fram samtidigt som den är mjuk, lekfull och lättsvängd. Nu vet jag inte vilka material de har använt i skidan men jag gissar på att det är en del gummi i den, vilket tyvärr gör att den väger en del, vilket också märktes då i benen då jag var van med ett par scott P4 171 som jag mestadels tillbringat säsongen på.
I pisten är den ganska tråkig, lite roligare än vad radien anger, men långt ifrån hendryxkul. Pisten blir en transportsträcka i hög fart och stora svängar.

Körde 181 (eller hur lång nu 18x modellen är) en dag på funäsberget i våras då föret varierade från lite löst och småfluffigt på förmiddagen till uppkört och lite slaskigt på eftermiddagen. Trivdes bra på skidan utanför pisten och det är också där den hör hemma. Tillräckligt med snö för att jag skulle märka av rockerns lyftkraft men för lite för att märka hur den fungerar i djup snö. Ser den som en kandidat till min varjedagskida till nästa vinter i kanada, stabilare och bättre i pist än czar, men inte lika lekfull och jag kände inte av samma lyftkraft i nosen som på czar.

Hade Jimi vart lättare och haft snävare radie hade jag köpt den utan att blinka, men ingen kan få allt antar jag.
Dagens i-landsproblem....

74kg 171cm

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp