QST Blank vs Rustler 11 mm

sivbertil

Aktiv medlem
Behöver komplettera skidgarderoben med en puderskida med fokus på bra prestanda i lite djupare puder. Ingen panik men bra priser på många modeller just nu. Kollar främst på QST Blank och Rustler 11 men är tacksam för tips om andra modeller om ni även testat Rustler 11 eller Blank. Läst allt jag kunnat hitta på nätet. Blank känns som ett bra val men kanske lite väl lik min QST Echo och glappet i längd känns inte optimalt för mig men där är jag osäker. Tacksam för tips av er som testat eller äger modellerna. Att vänta in testdagar är inte aktuellt.

Puderskida - användningsområde
Tänkt optimering: Offpist i alperna. Systembunden offpist men med hybridbindning (förmodligen duke PT) och fokus på prestanda nerför. Puderdagar och dagarna efter. 90% öppna ytor men gärna ganska lättmanövrerad skida för skogsåkning. Inga hoppsvängar, volter eller hjältesvängar på utmanande snö. Försöker hålla igen för att undvika värre krascher.

Bonus: bonus om det går att carva med skidan i pist. Gillar g-kraften och tyngdlösheten mellan svängarna. Idealt om svängen är relativt kort och om skidan börjar leva utan att man laddar hårt.

Förutsättningar
-Vikt och längd: ca 83 kg och 180cm lång.
-Erfarenhet: 48 år men inga skador eller liknande som hämmar. Har tävlat och säsongat ca 5 säsonger. Låååångt uppehåll men började åka för några år sedan igen och det känndes naturligt direkt.

Har idag
Har idag en Fischer Ranger 96 (187cm) och en QST Echo 106 (181cm) och vill inte att den nya skidan ska vara för nära Echo. Echo är tänkt att vara min lättaste setup men jag hoppas den ska vara att föredra framför Ranger i svenska skidsystem när offpisten är okej (ej hunnit testa skidan än). Ranger är egentligen inte perfekt för mig: för stor radie och kräver att jag laddar mer än jag vill för att skidan ska bli riktigt kul men carvingegenskaperna och stabiliteten i pist är så bra att jag behåller tills att jag eventuellt råkar snubbla över ett par som passar bättre.

QST Echo 181cm har måtten 139-106-126 med radie 19m. Framför allt Blank 186cm har ganska liknande mått.

Modeller jag kollar på
Rustler 11 186 cm: 142-114-132 med radie 20,5m
Måtten på Rustler skiljer sig mest jämfört med Echo. Verkar vara lite för mycket ladd- och storsvängskida för mig men här finns en 186cm skida som känns ganska bra längdmässigt om jag vill ha en kompromiss mellan manövrerbarhet och flyt. Verkar stabilare än Blank i högre farter och sämre kvalitet på snö men tveksam om det spelar någon roll för mig som ändå vill ta det relativt lugnt.

QST Blank längd (186 eller) 194cm? 139-112-128 radie 19m

QST är en skida med mycket rocker åt båda håll. Rekommenderas att köpas lite längre. Chansar på att 190cm hade passat min läng, vikt och önskad åkning men den finns bara i 186 och 194cm. Måtten är mycket lik Echos mått. Det skiljer (nos, mitt, tail) 0mm-6mm-2mm i längd 194cm. och det skiljer sig (-1)mm-6mm-1mm jämfört med 186cm. Beskrivs som lite opålitlig vid hög hastighet men planen är att ta det relativt lugnt. Kortare radie och beskrivs som mycket snabb kant till kant vilket låter lovande för mig.

Ni som testat de olika modellerna, vilken skida tror ni passar mig bäst? För min del tycker jag att det lutar åt Blank men Blank 186cm känns så lik Echo 181cm och Blank 194cm känns i längsta laget om man vill vara snabb i mer tät terräng. Eller vad tror ni?

Jag har kört en säsong med QST Blank 186 cm. Är ungefär lika lång, tung och gammal som du. Jag är mycket nöjd med skidorna. De är lättkörda och flyter bra i snön. Upplever inte alls att skulle vara ostabila i högre farter även. Skidorna går att carva med förutsatt att snön är mjuk eller slaskig, men några pistraketer är de inte.

Jag har kört en säsong med QST Blank 186 cm. Är ungefär lika lång, tung och gammal som du. Jag är mycket nöjd med skidorna. De är lättkörda och flyter bra i snön. Upplever inte alls att skulle vara ostabila i högre farter även. Skidorna går att carva med förutsatt att snön är mjuk eller slaskig, men några pistraketer är de inte.
Tack @Massimo76. Du har aldrig önskat lite längre skidor i djupare förhållanden?

Kört mina Blank i snart två säsonger, jobbar som skidlärare och åker väldigt mycket skidor. Också väldigt många olika skidor.

Men mina Blank är definitivt ett av de roligaste paren jag äger/ägt.

Väldigt rolig i offpisten, även när det är brist på puder och det i stort sett bara blir vid pistkanten. Lättsvängd och bättre kangrepp än vad man kan förvänta sig med tanke på midjan.

Men som alla QST lagg, fortsatt bra bett och tryck i pisten.
Skidan är inte jätte vridstyv, som tidigare kommentar nämnt, så är den inte ideal på is. Men allt annat funkar den utmärkt! Även lite hårade underlag.

Har legat på full skär med handen ner i backen i så lite som endast blå lutning på dessa lagg. Och profilen gör att du får det där lilla skjutet ur svängen in i nästa om man vill det!

Bra köp och hoppas du blir lika nöjd som jag har blivit!

Tillbaka
Topp