Quiver för Whistler...

Quiver för Whistler...
Jag ska över pölen och tillbringa säsongen i Whistler och tar inte med mig några par skidor. Jag har tänkt mig att jag ska skaffa två par skidor, ett som är helt och hållet inriktade på park och ett par som är helt avsedda för puder. Det nya fenomenet rocker verkar onekligen väldigt spännande men från kunskapen jag läst mig till verkar det vara lite begränsat användningsområde för en skida med rocker, tydligen ska den fungera när det är nysnö men inte så värst bra när det är uppkört.

Hur som helst, jag väger 76 kg, är 188 lång och anser mig vara en mycket god skidåkare som kan köra i de flesta terränger i höga farter. Är lite avigt inställd till långa skidor då det känns som om dom inte är så lekfulla som korta, men detta kanske beror mer på hur tunga ett par skidor är? Hade ett par Big Trouble i längden 186 förra säsongen, med Look P15x (eller något sådant) och dom skidorna kändes bra tunga!

Så, har någon skidräv möjligtvis förslag på vilka skidor jag bör inrikta mig på? Jag kan ju tillägga att jag kommer att provåka dom i Whistler, men vill fördriva tid och helt enkelt veta lite vad jag ska kolla på.

Hemskt tacksam för pointers,
/Oskar

Quiver för Whistler...
Parkskidor kan du köpa vad för skit som helst, men min erfarenhet är att du vill ha ett par lätta snäppiga skidor i runt 175cm längd. jag trivdes jäkligt bra på völkl wall eller liknande medan K2 och line som jag har kört betydligt mer på är lite tyngre o tråkigare men det funkar vilket som.

Ett par offpistskidor är lite svårare att hitta, där måste du fråga dig själv vad du vill rikta in din skidåkning mot, big mountain chargers, skogsåkning, switchpuderåking, booters, you name it...
Jag gillar själv ehp 193 men de är tunga och jobbiga att kånka runt på. andra skidor att tänka på är Armada JJ eller Rossi S7.

Köp ett par skidor för park direkt och se sen lite vad du vill åka för åkning och köp nåt som passar.

Quiver för Whistler...
Jag är i exakt samma situation som dig.
Har du någon koll på vad men får lägga ut för ett par skidor där jämfört med här hemma?

Quiver för Whistler...
Det fantastiska med rocker är att du kan ha ett par skidor som är 195 och relativt styva, men med rockerns hjälp flyter de som korkar och känns som 175. Rocker förkortar skidans kant (dvs. det som gör skidan osmidig enkelt sett), men ökar flytet. Smidigt när förhållandena är knixiga, men toppen när det är fluffigt. Man kan ha en styv skida då brättet får en högre position och lättare böjs uppåt jämfört med normalt då skidan skulle dyka på grund av att brättet skulle ha svårare att söka sig uppåt i snön... Hoppas du fattar, kom precis från Make My Day-premiären.

Rossi S7 kan vara ett väldigt bra val, verkar vara väldigt allround. Om det nu inte skall vara allround då är ju alla inhemska nordamerikansa historier väldans fina. DPS (lotusarna), Bluehouse (Maven och Shoot), Praxis (Powder), PmGear (Lhasa) för att nämna några.

Quiver för Whistler...
OskarHolmblad sa:
... Det nya fenomenet rocker verkar onekligen väldigt spännande men från kunskapen jag läst mig till verkar det vara lite begränsat användningsområde för en skida med rocker, tydligen ska den fungera när det är nysnö men inte så värst bra när det är uppkört...
Rocker är knappast nytt för skidvärlden, har väl funnits en sisådär 5-6 år skulle jag tro?
Men för de stora skidföretagen är det jättenytt och fantastiskt exotiskt!
Rocker är dessutom hur härligt som helst i uppkörd snö, tuggar ner skräpet fint och gör autobahn av det. :) Men har skidan mycket rocker är det inte fel att ta lite extra längd tycker jag. (I.o.f.s. är min åsikt att det alltid är trevligare med en längre skida, men det är ju jag...)

Quiver för Whistler...
om du ändå ska köpa skidor där kanske du kan få möjlighet att prova dig runt? det slår knappast fel om du väljer en rockerskida, förutsatt att du har nåt annat du kan använda för andra dagar. kan inte se nånstans att du åker speciellt parkorienterat, och då skulle jag välja två fetlagg. ett par strax över 100 mm under foten med traditionellt spann för bättre pistkvalitet om så krävs nån gång emellanåt, samt en fet jäkla rocker.

mina two cents...

edit: okej, du ville ha ett par parklagg då... då är valet aningen svårare, men jag skulle i så fall skippa rocker och välja en rejält fet skida med traditionellt spann, eller kanske nollspann. line 130 eller fatypus a-lotta, om du vill gå riktigt jäkla fett. nordica jahlove är kanske också nåt att kika på, feta, och nästan nollspann.

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Är du inte en parkråtta med budget för heliskiing kan jag inte riktigt se varför du skulle ha ett par som är helt inriktade på park och ett par som är helt inriktade på puder.. särskilt i Whistler. Som Lee-nus påpekade, rannsaka din åkning.

I Whistler kommer till exempel ett par rev/rev kännas som bortslösade pengar om du inte har ett par skidor som är mer av en allround som klarar uppåkt och hårt på ett fint sätt.
Frågan du bör tälla dig är, dagarna mellan de där episka dumpet när du kanske får åka ett par åk i färska spår (om du vet var du ska leta). Var befinner du dig då? Smiskar du fortfarande mer eller mindre uppkörda åk och leta puderfickor, då kommer du antagligen inte vara så glad om detta måste ske på ett par korta mjuka parklagg eftersom att dina ARG trots allt inte trivs i pist och flera dagar gammal uppkörd snö. Lämnar du å andra sidan berget sekunden det blir uppåkt (dvs två sekunder efter ett du kommit upp på berget) och bränner rakt in i parken. Då kan du ha ett quiver med ett par puder och ett par renodlade park.

Som sagt det finns många skidor som gör hyffsat ifrån sig i park, men som egentligen är din allround skida som piskar de flesta förhållanden. Den (kan vara ett par Line prophet 90) och ett par rejälare puderskidor efter ditt tycke är ett utmärkt quiver.

Vad jag försöker säga är alltså, parken och pudret kommer förmodligen inte att vara hela din verklighet, tänk på det när du väljer skidor.

Quiver för Whistler...
emil-d sa:
Är du inte en parkråtta med budget för heliskiing kan jag inte riktigt se varför du skulle ha ett par som är helt inriktade på park och ett par som är helt inriktade på puder.. särskilt i Whistler. Som Lee-nus påpekade, rannsaka din åkning.

I Whistler kommer till exempel ett par rev/rev kännas som bortslösade pengar om du inte har ett par skidor som är mer av en allround som klarar uppåkt och hårt på ett fint sätt.
Frågan du bör tälla dig är, dagarna mellan de där episka dumpet när du kanske får åka ett par åk i färska spår (om du vet var du ska leta). Var befinner du dig då? Smiskar du fortfarande mer eller mindre uppkörda åk och leta puderfickor, då kommer du antagligen inte vara så glad om detta måste ske på ett par korta mjuka parklagg eftersom att dina ARG trots allt inte trivs i pist och flera dagar gammal uppkörd snö. Lämnar du å andra sidan berget sekunden det blir uppåkt (dvs två sekunder efter ett du kommit upp på berget) och bränner rakt in i parken. Då kan du ha ett quiver med ett par puder och ett par renodlade park.

Som sagt det finns många skidor som gör hyffsat ifrån sig i park, men som egentligen är din allround skida som piskar de flesta förhållanden. Den (kan vara ett par Line prophet 90) och ett par rejälare puderskidor efter ditt tycke är ett utmärkt quiver.

Vad jag försöker säga är alltså, parken och pudret kommer förmodligen inte att vara hela din verklighet, tänk på det när du väljer skidor.
Okej. Det ligger mycket i det du säger. Jag åker trots allt utanför pisten ÄVEN när det inte är helt magnifika förhållanden och faktiskt tämligen uppkört. Då fungerar inte rocker så bra enligt dig? Eller motsätter du dig tanken att ha ett par renodlade puderlagg?

Nojlas verkar ju vara av uppfattningen att rocker klarar uppkörd snö väl...Det där verkar iofs vara intressant, att ha ett par all-round som man kör park och pist med och ett par för puderdagarna. Å andra sidan känns det inte som om det finns någon bra all-round skida för just de två ändamålen? Svårt att köra super-g med ett par skidor som man 30 minuter senare ska göra butters med. Hmmmm...

Egentligen menar ni kanske att jag bör ha 3 par skidor? Eller banta ner mig från de extrema puderlaggen till ett par som man trivs väldigt bra med i så väl uppkört som nytt? Det verkar vara den optimala quivern.

/Oskar.

Quiver för Whistler...
Räkna på 3 par, ett par för park/pist, ett par för opreparerat (hur mkt inriktning på puder den ska ha väljer du själv) och ett par reserv/sten/whateverlagg för prylar går sönder och då är det bra att ha ett par som kan tackla allt.. Bättre än att sitta i liften med sina parkskidor på 85 mm i midjan när årets dump kommer men dina puderlagg är på verkstaden....

Quiver för Whistler...
Att ha tre par lagg spräcker min budget lite. Men ditt resonemang hjälper mig fortfarande inte Jarle, du menar på att jag fortfarande ska ha ett par för park samt pist, trots att jag tydligt klargjorde att det i min värld inte går ihop. Dessutom åker jag inte så mycket i pisten.
Ursäkta om det lät lite aggressivt, tackar självklart för den hjälp jag får :)

Quiver för Whistler...
okej, du ville ha ett par parklagg då... då är valet aningen svårare, men jag skulle i så fall skippa rocker och välja en rejält fet skida med traditionellt spann, eller kanske nollspann. line 130 eller fatypus a-lotta, om du vill gå riktigt jäkla fett. nordica jahlove är kanske också nåt att kika på, feta, och nästan nollspann.

jag ser det fortfarande som att om du vill ha ett par för park måste du ha ett par feta skidor som komplement. om du åker på samma i park och pist kan du skita i pistegenskaperna helt på dina fetlagg och välja en rocker om du vill. annars är alternativet fortfarande en riktigt fet skida, som de jag nämnde, men med traditionellt spann.

rocker har skapat nån slags hybris och folk tror plötsligt inte att man kan åka puder med traditionellt spann. detta är helt åt helsicke fel, förstås. även om jag älskar mina völkl kuro... :) det är en annan typ av åkning bara.

Quiver för Whistler...
OskarHolmblad sa:
emil-d sa:

Okej. Det ligger mycket i det du säger. Jag åker trots allt utanför pisten ÄVEN när det inte är helt magnifika förhållanden och faktiskt tämligen uppkört. Då fungerar inte rocker så bra enligt dig? Eller motsätter du dig tanken att ha ett par renodlade puderlagg?

Nojlas verkar ju vara av uppfattningen att rocker klarar uppkörd snö väl...Det där verkar iofs vara intressant, att ha ett par all-round som man kör park och pist med och ett par för puderdagarna. Å andra sidan känns det inte som om det finns någon bra all-round skida för just de två ändamålen? Svårt att köra super-g med ett par skidor som man 30 minuter senare ska göra butters med. Hmmmm...

Egentligen menar ni kanske att jag bör ha 3 par skidor? Eller banta ner mig från de extrema puderlaggen till ett par som man trivs väldigt bra med i så väl uppkört som nytt? Det verkar vara den optimala quivern.

/Oskar.
Rocker betyder inte att en skida behöver vara på ett speciellt sätt, bara att den är uppböjd fram, formen är inte trademarkad på nått sätt... Det är som att säga att carvingskärningen bara är 12m, och att du vill ha större svängar och därför inte vill ha en skida med skärning. Get'it?

När du säger rocker tänker du kanske på Line EP Pro och K2 Hellbent. Se rocker mer som ett komplement till en friåknings/offpistskida som får den att bli fantastisk i puder. Det jag och Nojlas nog tänker på när vi förklarar rockerns finess är skidor som Lotus 120 och 4frnt EHP. Utan Rocker hade dessa skidor varit som tungviktsboxare (i klass med Blizzards Kreitler Pro), men med rocker blir de otroliga offpistskidor som klarar allt!

3 par är en bra idé, om du inte kör på en inriktning mot offpist eller park, dvs. en fetare mindre parkinriktad twintip som även funkar som offpistskida om dina vanliga puderlagg går sönder. Eller tvärt om, vanliga parkskidor, och ett par feta BC-twins som offpistlagg, som även kan gå som parklagg om parklaggen dör...

Quiver för Whistler...
Köp begagnat och skap något i följande stil:
Park: Helt symmetriska och sönderrailade efter 2 veckor. Pris? Billigast möjliga eftersom de ändå är skräp inom kort

Reserv/sten/allround: Någonstans runt 100 i midjan, ca 25 m radie och twintip, fungerar i pist/park/offpist. Pris? Någonstans runt 2-3k beggat.

Puderskida: Tiprocker för att få flyt men fortfarande gå bra i skräpsnö och fungera i uppkört. Blir lite av en kompromiss mellan puder och resterande 99.9% av säsongen, typ EHP/shoots/Lotus... Priset lär väl landa någonstans mellan 4-8k

Totalt som billigast hamnar du under 10k...

Quiver för Whistler...
Lee-nus sa:
okej, du ville ha ett par parklagg då... då är valet aningen svårare, men jag skulle i så fall skippa rocker och välja en rejält fet skida med traditionellt spann, eller kanske nollspann. line 130 eller fatypus a-lotta, om du vill gå riktigt jäkla fett. nordica jahlove är kanske också nåt att kika på, feta, och nästan nollspann.

jag ser det fortfarande som att om du vill ha ett par för park måste du ha ett par feta skidor som komplement. om du åker på samma i park och pist kan du skita i pistegenskaperna helt på dina fetlagg och välja en rocker om du vill. annars är alternativet fortfarande en riktigt fet skida, som de jag nämnde, men med traditionellt spann.

rocker har skapat nån slags hybris och folk tror plötsligt inte att man kan åka puder med traditionellt spann. detta är helt åt helsicke fel, förstås. även om jag älskar mina völkl kuro... :) det är en annan typ av åkning bara.
Okej. Mjo uppståndelsen över rocker är kanske lite missvisande...Så ett par till parken och ett par med traditionellt spann till offpisten, midja runt 120-130? Egentligen vill jag nog bara att skidorna ska vara lätta, viktmässigt. För jag har det inpräntat i huvudet att ett par lätta skidor blir lite mer lekfulla då.

Hur ser det ut med typ ett par dynastar XXL, eller Legend eller vad den serien nu heter. Inte twins, men hur ofta åker jag eller någon annan för den delen switch i puder...

Quiver för Whistler...
Jarle sa:
Park: Helt symmetriska och sönderrailade efter 2 veckor. Pris? Billigast möjliga eftersom de ändå är skräp inom kort

Reserv/sten/allround: Någonstans runt 100 i midjan, ca 25 m radie och twintip, fungerar i pist/park/offpist. Pris? Någonstans runt 2-3k beggat.

Puderskida: Tiprocker för att få flyt men fortfarande gå bra i skräpsnö och fungera i uppkört. Blir lite av en kompromiss mellan puder och resterande 99.9% av säsongen, typ EHP/shoots/Lotus... Priset lär väl landa någonstans mellan 4-8k

Måste ("måste") man ha ett par riktiga fetingar för dom där episka puderdagarna? Blir det helt fel med ett par skidor på typ 110? Som man då kan använda såväl som fetingar men också som pist, allround?

Quiver för Whistler...
OskarHolmblad sa:
Hur ser det ut med typ ett par dynastar XXL, eller Legend eller vad den serien nu heter. Inte twins, men hur ofta åker jag eller någon annan för den delen switch i puder...
dynastar xxl är väl knappast lätt, och kanske inte heller den mest whistlerorienterade skidan. prophet 130 är lätt för att vara så fet i så fall. som sagt, traditionellt spann är inte att underskatta och jag tycker att mina nordica blower är grymma i puder, och de är "bara" 110. och återigen, skillnaden mellan att åka på dessa och på mina völkl kuro är bara hur man åker, dvs mer uppe på snön än nere i snön. jag tycker bägge har sin charm. ställ dig frågan hur DU vill åka! :)

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
Lee-nus sa:
OskarHolmblad sa:
dynastar xxl är väl knappast lätt, och kanske inte heller den mest whistlerorienterade skidan. line 130 är lätt för att vara så fet i så fall. som sagt, traditionellt spann är inte att underskatta och jag tycker att mina nordica blower är grymma i puder, och de är "bara" 110. och återigen, skillnaden mellan att åka på dessa och på mina völkl kuro är bara hur man åker, dvs mer uppe på snön än nere i snön. jag tycker bägge har sin charm. ställ dig frågan hur DU vill åka! :)
Så ung som jag är vet jag inte hur jag ska beskriva HUR jag vill åka. Du menar med snö upp till knäna eller ovanpå? För i sådana fall helt klart lite längre ner och inte ovanpå. Line 130, då syftar du på propheten? Och i vilken längd? Runt 180?

Edit. Såg att den endast finns i 186. Är lite tänd på SFB dock. Cool skida! :)

Egentligen borde jag kanske satsa på en skida som tål lite hårdare tag, för när jag tänker efter åker jag heller hårt fort och aggressivt i offpisten snarare än att jag lunkar ner och glidåker.

Senast ändrad:
Quiver för Whistler...
OskarHolmblad sa:
Jarle sa:

Måste ("måste") man ha ett par riktiga fetingar för dom där episka puderdagarna? Blir det helt fel med ett par skidor på typ 110? Som man då kan använda såväl som fetingar men också som pist, allround?
EHP är bara 116 så en skida runt 110 är inte helt fel anledningen till att jag nämnde skidor som är lite bredare än 110 är att det inte är ett speciellt stort steg från ~100 till 110, känns lite som att ha 2 skidor för samma ändamål men ändå inte.. Beror ´mycket på hur skidan är byggd också naturligtvis. Men jag håller fast vid att 3 par är ganska minimum

Quiver för Whistler...
Jag ställde samma fråga tidigare. Ska också till Whistler, och tror jag har ungefär samma inställning till vad jag vill använda mina skidor som dig, vad jag kan utläsa av vad du skrivit i denna tråd. Puder, park, ingen pist.

Park spelar mindre roll, bara de är billiga. Även om årets Wall är fruktanvärt skön och lätt. Testade den förra vintern, och hade svårt att byta tillbaka till mina vanliga. Helt plötsligt var de jävligt osköna i jämförelse. Suspekten är nog också jävligt skön.

Vad det gäller puder har jag kommit fram till att Ross S7 och Salomon Czar nog är de mest aktuella. Verkar himla lekfulla. Och man måste nog inse att de ska klara annat än perfekt puder. Kan dock inte släppa Kuron, vad jag läst verkar den vara väldigt lättmanövrerad för sin bredd. Lätt och tunn också vad jag förstår.

Nån som har koll på om det är billigare att köpa på plats i Whistler, jämfört med att ordra från Conrad. Hur mycket skiljer det i så fall?

Quiver för Whistler...
Hehe okej. 3 par är minimum säger du till mig, jag har tidigare bara haft ett par skidor. Vi får se hur det går, nu har jag fått lite tips, hoppas att fler strömmar in och så får jag ta mig en rejäl funderare och självfallet provåka. Parkskidorna har jag dock tänkt köpa begagnat i sådär skick, helst nedrailade så dom kan inte gå på många kronor. Då har man ju en del över till det andra :)

Quiver för Whistler...
okey nu ska inte jag till whistler utan till alperna. jag har sålt mina teneightys så de blri knappt nå park!
inför säsongen bestämde jag ganska fort för 3 skidor på grund av att backup och olika terräng.

carvingskida fischer av okänd modell för lite racing.

slitåslänge 188 gun 101mm midja. fullt funktionsduglig på en rail även om jag nu inte tänkt köra något sådant, men har en känsla av att de blir utav.

hellbents(?!) med sin ruggigt lekfulla form och djävlsdyrkande motiv. även om dom är fjuttigare. för dom goda dagarna, å mindre vanliga i alperna.

2 par skidor som är gjorda för offpist i quiver. man vet aldrig vart ful-sten ligger och vilar.

och om jag haft cash skulle jag sikta på ett par rossi s7 istället för hellbent. luktar riktigt kul och all-funktionsduglig skida.

Quiver för Whistler...
Pallepuder sa:
http://www.momentskis.com/ är antagligen lite halv jobbiga att få tag på i sverige. men på andra sidan pölen ska det nog gå utmärkt...
Precis!

Det kommer säkert att finnas moment uppe i Whistler, bara att kolla runt.

Quiver för Whistler...
Ett tips från mig.

Se till att du är kittad och klar när snön vräker ner tidigt i december. Vet du att du ska ha och behöver något, köp det direkt! Jag och många andra har gjort missen.

Spika vad du ska ha innan. Inte så ofta du väljer rätt men hellre ha riktiga grejer när det gäller än att åka pistlaggen fram tills februari innan du testat 3 par puderskidor och kommit fram till vilka som passar dig bäst. DU VILL HA SKITEN I DECEMBER och framåt! ;D

Quiver för Whistler...
Hur fungerar exempelvis ett par Völkl Mantra som offpistlagg? Min uppfattning är att de skall gå alldeles utmärkt, men vad säger ni?

Jag ska också till Whistler, och hade egentligen bara tänkt köpa på mig ett par skräpiga parklagg, och sen köra på mantran pist/puder.

Quiver för Whistler...
mantran är en bra offpistskida - för svenska förhållanden. i whistler är det mycket och mjuk snö. mantran känns som skapt för svenska förhållanden med bristande skare och nån enstaka dm puder här och där. :) skulle rekommendera dig nåt mer lekfullt i så fall!

Quiver för Whistler...
misterm sa:
Lee-nus,

Okok, jag får se hur det känns när jag är på plats, om det blir några potoner :)
Även om jag inte kan backa upp mitt påstående något vidare bra känns det verkligen inte som att ett par pontoner är något kul att ha i uppkörd snö. Var ligger mellantingsskidan som funkar såväl i mjukt fluffigt som i uppkört, nästan till gränsen på hårt. Prophet 130 har en del pratat om...

Quiver för Whistler...
Jag som tidigare kört på megasmala carving, typ Atomic och Fishcers racecarve, för att först på senare tid ta steget upp till ett par Mantra, räknar allting över 100mm i midjan som potoner :D

Men jag förstår vad du menar :)

Quiver för Whistler...
Haha, racecarve i puder är najs! Men nej, det är det verkligen inte. Jag har kört på 95mm som mest och tyckte det var brett, undrar hur jag kommer tycka att 120+ är då! :O

Vad tittar du på nu då? Vad ska du ta med dig?

Quiver för Whistler...
Jag plockar som sagt med mig mina Mantra, och köper resten efter behov. Ett par lätta, ca 170cm långa begagande parkskidor för att chilla med ska det dock bli snarast.

Får se om jag pungar ut för ett par mer puderorienterade skider också. Beror på hur allt känns.

Quiver för Whistler...
jag kör lotus 120 alla gånger då det inte är ren park- eller piståkning som väntar. Vad än jag ställs inför vet jag att min lotusar kommer klara uppdraget, men även göra det roligt. Så 120mm kan vara väldigt användbart med bra konstruktion. 105-110mm är def. inte värdelöst på "rätta" berget...

Quiver för Whistler...
Carled sa:
jag kör lotus 120 alla gånger då det inte är ren park- eller piståkning som väntar. Vad än jag ställs inför vet jag att min lotusar kommer klara uppdraget, men även göra det roligt. Så 120mm kan vara väldigt användbart med bra konstruktion. 105-110mm är def. inte värdelöst på "rätta" berget...
Precis, allroundskidor är väl numera upp till någonstans i 115 området... En skida under 100 är ju bara för banracing ;)

Men om man ska vara seriös så är allround för offpistbruk nog minst 100 i midjan och de bredaste är nog som du säger i 120-trakterna (få så breda dock men runt 115 finns det ju en hel hög)... Bredd är din vän!... Till en viss gräns...

Snödjup

Tillbaka
Topp