Race/pistskidor

Peter_K

Medlem
Race/pistskidor
Vilken årsmodell är det? På http://www.skireviews.co.uk/ verkar den enda skidan som heter så vara från 2003. http://www.skireviews.co.uk/en/atomic/2003/gs-9-21/gs-9-21-review.html Om du inte får ett väldigt bra pris på dem så skulle jag nog sikta på att köpa nytt.

Atomic:en du kikar på är ett par GS-skidor. Om jag skulle köpa pist-skidor för att åka i Sverige skulle jag nog satsa på ett par SL-skidor istället om du är ute efter att jaga G-krafter och grymt skär (kortare radie, mer sväng jämfört med GS). Låter ju som att du har ben som tål lite mjölksyra också så det borde funka bra. Om du däremot är ute efter att åka ruggigt fort och vill ha mer fartstabila skidor och samtidigt nåt som svänger bra är nog GS-skidor vägen du vill gå.

Lite fler förslag på GS-skidor:

Ross X9 Oversize (förra årets modell, äger själv ett par).
Ross Zenith Z9 (se MnO:s recension från skidtestet i Tandådalen).
Fischer RC4 WC RC (spana på http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2866 för lite mer info).

Finns massa fler, dessa tre var de jag spontant kom att tänka på.

Race/pistskidor
Fort ska det gå ju, men SL skulle gå bra det med, fart OCH sväng vill jag ju ha, backarna blir för korta utan sväng (som med mina fjolårs B3) men jag har funderat på om inte Sl går lite långsamt.

Jag gillar Rossskidors beteende, du vet inte hur de är i skillnad mot atomics och fischers?

Jo, jag har ett bra pris, 700:- och då får jag med ett par x-scream (julklapp t flickvännen) och 2 par bindningar.

Annars så funderade jag på ett par head GS också.

Race/pistskidor
Min pappa har ett par 9.21:er, och de helt ok. Men jag tror nog ändå att det kan vara roligare med ett par slalomskidor, backarna tar trots allt slut fort med GS 9.21, jag åker iaf. ganska fort med dem... Men om du verkligen vill ha ett par GS-skidor så tycker jag att det finns bättre än dessa, men priset är ju onekligen fint... ;-)

Race/pistskidor
Hej!
Jag skulle rekomendera dig att försöka få tag i ett par riktiga SL-poolskidor.
(Köra fort med SL skidor?? Jag lovar att det är inte laggen som sätter gränsen.. Det är STOR skillnad på poolskidor och butiksskidor..)

Ett bra sätt att hitta sådana lagg är att gå in på de alpina klubbarnas hemsidor och leta under köp/sälj.. Oftast kan man hitta fina lagg där till mycket rimliga priser.(Det säljs fö. ett par fina Head SL-race 155:or för 2.500:- av Ebbe Jacobsson nu på forumet.., tror dessa skulle passa dig..)

Hoppas detta svar hjälper dig något i jakten på ett par pistskidor!

Race/pistskidor
Jag håller med Budhc om att det går mer än tillräckligt fort med SL-skidor (åtminstone för mig :) Dock åker jag nästan bara i Alperna och min mjölksyra-tröskel är nog något lägre än din. Därför köpte jag GS-skidor till pist.

Jag gillar också Ross och de senaste åren har jag i stort sett bara åkt på dem och Völkl (bortsett från lite skidtester). Jag vågar mig inte på att säga nåt konkret om skillnader eftersom jag har för få skiddagar på Atomic och Fischer jämfört med Ross.

Om du nu får två par skidor för 700 inkl. bindningar och du garanterat ska använda det ena paret (tjejens) så hade jag nog slagit till. Om du inte är nöjd kan du alltid ha Atomic-skidorna som skrotskidor och använda dem i början och slutet av säsongen när stenarna tittar fram.

Men om du bara är ute efter ett par riktigt bra pist-skidor för svenska förhållanden så skulle jag nog följt Budhc:s tips.

Race/pistskidor
Nu blev jag ju sugen på ett par SL skidor istället... Fan att ekonomin är så tight. Tack för alla tips, får ge mig ut på jakt på ett par SL under 2k istället

Race/pistskidor
Tjaa! Ett alternativ till SL/GS skidor är "crossskidor". De har normalt en svänradie som ligger mitt emellan SL och GS skidor och är snäppet mjukare, vilket innebär att de går riktigt bra i större svängar samtidigt som de svarar bra i kortsväng om man trycker till.

Ett par SL av butiksracer karaktär är underbara redskap i en jämn pist men är måttlig kul framåt eftermiddagen om pisten är allt för uppkörd och slagig. Jag kör själv ett par Ross 9S, 165 cm, kanon för små berg och fina pister, men begränsat kul på stora berg och "fostrande" före. De räcker inte riktigt till när underlaget blir slagit och ojämnt, då är ett par väldämpade cross eller GS lagg mycket skönare!

Jag har inte testat några av årets modeller av crosstyp, men förrra säsongen provade jag bla. Stöckli Laser SC och Head XCR 1100 som båda är riktigt grymma skidor. Jag misstänker att även Ross Z9 vill vara med i matchen. Tyvärr kostar dessa skidor en bra slant över 2000:-, men kan du hitta dem begagnat kan det vara intressant.

Såg förövrigt att Stadium rear Salomon EQ 10 SC för 4495:-, en riktigt kvick och rolig SL-carver. Bra köp om du vill ha en SL skida.

MVH/MM

Tillbaka
Topp