Racerkille vill åka Puder

torrob

Ny medlem
Hejsan Alla
Jag är en gammal tävlingsåkare som idagsläget kör mycket högfartsracing i backarna med mina skidor.
Härom veckan var jag uppe i Hemsedal och vi fick sanslöst mycket puder och då valde jag att köra för första gången i mitt liv.. offpist tillsammans med reseguiderna.
Men direkt från start så insåg man juh att mina Racingskidor knappast gör sig rätt i lössnö.

Har ni några rekommendationer på skidor som både uppskattar höga farter alá Storslalom i tempo strax under 90km/h och även går att åka i lössnö med.

Jag skulle vilja ha något som kompletterar mina nuvarande skidor som i hårda pister bara levererar trygghet och stabilitet.

Om det inte är möjligt så kanske man istället ska köra på skidor som faktiskt är primärt gjorda för lössnö.. men som givetvis kan sloköras i pisterna likaså.

Detta var en liten kryptiskt tråd.. men så blir det när en tävlingsåkare inser att det finns mycket roligt även utanför Pisten.

/Tobbe

ps: kör Völkl Unlimited idag

Senast ändrad:
Du kanske ska ha ett par Hendryx 917.
Funkar toppenfint för mig iaf! :)
Dom är ca 98 i midjan.

Vill du ha bredare än så så kolla då på Hendryx Funkalistic. ;)

torrob sa:
Hejsan Alla
Jag är en gammal tävlingsåkare som idagsläget kör mycket högfartsracing i backarna med mina skidor.
Härom veckan var jag uppe i Hemsedal och vi fick sanslöst mycket puder och då valde jag att köra för första gången i mitt liv.. offpist tillsammans med reseguiderna.
Men direkt från start så insåg man juh att mina Racingskidor knappast gör sig rätt i lössnö.

Har ni några rekommendationer på skidor som både uppskattar höga farter alá Storslalom i tempo strax under 90km/h och även går att åka i lössnö med.

Jag skulle vilja ha något som kompletterar mina nuvarande skidor som i hårda pister bara levererar trygghet och stabilitet.

Om det inte är möjligt så kanske man istället ska köra på skidor som faktiskt är primärt gjorda för lössnö.. men som givetvis kan sloköras i pisterna likaså.

Detta var en liten kryptiskt tråd.. men så blir det när en tävlingsåkare inser att det finns mycket roligt även utanför Pisten.

/Tobbe

ps: kör Völkl Racetiger idag
Ett par duckade Hendryx Cash is king tror jag skulle kunna funka för dig.

Alltså har du lite och göra vid nästa skidtest.
-917
-Funken
-Cash

Mycket troligt att du hittar nåt att trivas på i Hendryx sortiment. Frågan är väl om du prioriterar en större skida att bränna på i pist som funkar i offpist, eller en skida att bränna på i offpisten som inte gör bort sig i pist.

En radda exempel av den senare kategorin, brännarlagg för offpisten, att kika närmare på är annars (utan inbördes ordning och inte på nåt vis de enda i kategorin...):

Moment Governor, Nordica Helldorado, Völkl Katana, Extrem Project 110, Blizzard Bodacious/Cochise, Icelantic Seeker, Black Crows Sevun II/Corvus 193, Whitedot Ragnarök, Rossignol Squad 7, Kästle BMX 108, Stöckli Stormrider Pro

Senast ändrad:
Har i två års tid kört Nordica enforcer med dubbla titanallager
Den är stabil i pist och ger hyfsat flyt i puder. Har 98 cm midja och svängradie på 19 m. Har även kört Dynastar Cham 97
e

Jag antar att du vill kunna behålla liknande åkstil utanför pisten som i pisten.
Skidor för storslalomsvängar i hög fart finns det några bra tips om ovan, men jag kan lägga till Kästle BMX 98 (bredden räcker oftast till om du kör fort i lössnön) som funkar bra som pistskida som kan hantera offpist.
Och så kan jag lägga till de som jag kör på själv, SGN 1184. Är en big mountainskida men som går helt fint att pressa på med i pisten. 27 m svängradie och lång effektiv kant är lagom för en skida att bränna på med tycker jag.

Personligen hade jag undvikt de skidor med längst svängradie (över 33m) i och med att de blir lite tröga och tråkiga i pisten. Och så hade jag undvikit de med kortast radie (under 19m) för att de tappar lite fartstabilitet. Alltför mycket rocker är inte heller så stor vits, men lite rocker i båda ändar hjälper de här större skidorna en hel del, tycker jag.

xSooLx sa:
Mycket troligt att du hittar nåt att trivas på i Hendryx sortiment. Frågan är väl om du prioriterar en större skida att bränna på i pist som funkar i offpist, eller en skida att bränna på i offpisten som inte gör bort sig i pist.

En radda exempel av den senare kategorin, brännarlagg för offpisten, att kika närmare på är annars (utan inbördes ordning och inte på nåt vis de enda i kategorin...):

Moment Governor, Nordica Helldorado, Völkl Katana, Extrem Project 110, Blizzard Bodacious/Cochise, Icelantic Seeker, Black Crows Sevun II/Corvus 193, Whitedot Ragnarök, Rossignol Squad 7, Kästle BMX 108, Stöckli Stormrider Pro

Jag har Cash is King (180cm) och är vansinnigt nöjd. Funkar faktiskt chockerande väl i pisten, så länge det inte är isigt. Utanför pisten är de en dröm, men glöm inte att behandla dem som om de inte betydde något för dig - dvs brutalt; kör rakt igenom allt vad månde komma i din väg. Byggkvaliteten är bara kanon.

MVH
Daniel

Jag skulle starkt rekomrendera project 100/110. Har inte kört dom i någon djupare snö men i pisten går dom enormt bra!

moment bibby.
bland de puderskidorna med mest respons i (litestyvare flex). har också racebakgrund å blir obekväm på fladdriga k2-skidor.
hett tips!!

Ja det blev lite tester gjorda men jag insåg att jag missat en viktig detalj... längden på skidorna.
jag är 173cm lång.. Ska jag satsa på ett par skidor strax under eller över min egen längd?
Jag testkörde ett par Völkl Kendo 177cm och dom gillade verkligen min typ av körning.. pressade dom hårt (så gott det går i pisterna kring Hundfjället) samt slökörde med dom sakta med barnen.

Tyvärr hade dom inga kortare skidor i samma karaktär som Kendon men jag fick i alla fall en bra känsla om hur det är att åka på bredare skidor än mina nuvarande.

Som sagt.. 62kg lätt och 173cm lång samt enligt mig själv tillhörande det övre skiktet av duktiga skidåkare i racing kategorin iaf.. puder = rookie!
Ska jag satsa på en lite kortare skida för att lättare lära mig offpiståkning typ en 170cm skida eller ännu kortare?

/Tobbe

torrob sa:
Ja det blev lite tester gjorda men jag insåg att jag missat en viktig detalj... längden på skidorna.
jag är 173cm lång.. Ska jag satsa på ett par skidor strax under eller över min egen längd?
Jag testkörde ett par Völkl Kendo 177cm och dom gillade verkligen min typ av körning.. pressade dom hårt (så gott det går i pisterna kring Hundfjället) samt slökörde med dom sakta med barnen.

Tyvärr hade dom inga kortare skidor i samma karaktär som Kendon men jag fick i alla fall en bra känsla om hur det är att åka på bredare skidor än mina nuvarande.

Som sagt.. 62kg lätt och 173cm lång samt enligt mig själv tillhörande det övre skiktet av duktiga skidåkare i racing kategorin iaf.. puder = rookie!
Ska jag satsa på en lite kortare skida för att lättare lära mig offpiståkning typ en 170cm skida eller ännu kortare?

/Tobbe
Absolut inte skidor som är kortare än du själv skulle jag säga. Jag är 181cm/79 kg och kör turskidor som är 184, då endast för att det är smidigare på vägen upp. Som offpistskida kör jag 187 långt nu, körde 192 förra året, har testat upp till 194 och kommer sannolikt att köra mestadels en 194-skida nästa säsong (tyckte 187 blev lite kort många gånger). Vad för längd du "ska" ha beror dock mycket på skidans shape och vad du trivs med, men det jag försöker ha sagt är att jag tycker absolut inte du ska gå på en skida som är kortare än dig själv. 177 är nog "rätt" längd för dig till att börja med.

Senast ändrad:
Jag skulle säga att min säsong består av 75-80% Pist och resten off-pist så därför är jag lite osäker på längden 177 eller 170 :)
177cm kändes aningen långa när man slökörde i pisten men var riktigt härliga o pressa på i höga farter.
Jag får grunna på detta.. och boka in en till skidresa för o prova lite till :)

Tjena tobbe, vad blev det för skidval?
Du verkar ha samma åkstil som mig, vill bara rekommendera black crows corvus,kört dem en vecka i obergurgl och en vecka i trysil och jag kommer lätt investera i ett par a 2014, kör nu på 2012.dröm i puder dröm i pist, dock är den för oss som gillar när det går fort

För att komplicera det lite vill jag bara inskjuta att det inte är självklart att bara för att du gillar att köra fort på hårda skidor i pist så skall du satsa på värsta charger-modellen (Völkl Katana, Hendryx Funk etc) för off-pist.

Utan att veta något om din nivå i jämförelse med min så är jag lite i samma situation, gammal raceåkare som så sakta börja känna mig för off-pist. Jag åker betydligt försiktigare off-pist än i pist, och då är det så enormt mycket skönare med lite mjukare skidor. Mjukare skidor jag testat och gillat skarpt off-pist är Line Influence, Line Prophet och Nordica Hell & Back. Självklart är dessa sämre i pisten än hårdare skidor, men allt är en kompromiss och man får aldrig allt. Är det bara inte betong i pisten så fungerar lite mjukare och bredare skidor utmärkt.

En liten sak till om Kendo som du testat. Åkt med en duktig race-gubbe som kört ett par Kendo i en säsong. Han kör förvisso stenhårt och carvar supertight, men dessa skidor var helt slut. De hade nog en rocker i tippen på 2cm för mycket. Har aldrig sett något så deformerat. Vet inte om detta är specifikt Völkl och/eller titanal-serien, men att köpa ett par sådana och köra stenhårt dagligen i pist är ingen bra idé.

Senast ändrad:
Just nu ligger skidinköpet i dvala.. är juh säsong för löpning o cykling nu.
Men gör en ny satsning i höst igen. Det lät juh inge vidare o satsa på Kendon om dom ger med sig så mkt
Min åkstil:
Tävlat många år i mina yngre dagar i alla dicipliner
Åker kontinuerligt ett par veckor om år totalt men inte i alperna de senaste 10 åren pga många andra intressen :)
Testade för första gången i vintras o köra Hemsedals offpist åkning med ett par guider då vi hade fått sanslöst mycket nysnö och tyckte faktiskt det var roligt :)
Så jag är en rejäl nybörjare på offpist men o andra sidan så räknar jag med att jag kör 80% pist , 20% offpist nu i början och kanske ändrar förhållandena efter att mina kunskaper och önskningar ändras.

Därför försöker jag hitta en skida som funkar "helt okey" i offpistkörning men som ger mig adrenalin i pisten.
Och givetvis inser jag att jag har dessa val

1. Införskaffa ett par skidor för ren offpist o släpa med mig 2par på varje skidresa
eller
2. Införskaffa ett par som är en kompromiss av ovan ... dvs premierar racing men ändå inte skäms i lössnö

jooooobbigt o ha dessa Ilands problem haha
Tack för att alla här är så engagerade o vill hjälpa till

I höst blir det att scanna marknaden och prata med duktiga åkare för att se vad som ska köpas.. för köpas ska det!

Pistgubbe sa:
En liten sak till om Kendo som du testat. Åkt med en duktig race-gubbe som kört ett par Kendo i en säsong. Han kör förvisso stenhårt och carvar supertight, men dessa skidor var helt slut. De hade nog en rocker i tippen på 2cm för mycket. Har aldrig sett något så deformerat. Vet inte om detta är specifikt Völkl och/eller titanal-serien, men att köpa ett par sådana och köra stenhårt dagligen i pist är ingen bra idé.
Det här var ju väldigt vanligt förr. Gamla Katanas gick från platt spann till full-rocker på nån säsong eller så. Dock blev funktionen snarare nästan bättre av det så det gjorde inte så mycket. Numera har väl iaf Katana fullrocker redan från början och jag kan inte påminna mig att jag läst om några fall där rockern förändrats på senare år. Så vet du ifall dessa Kendos var av nyare slag? Det kan ju vara intressant att veta för den som funderar på liknande huruvida felet finns fortfarande

Det här var ett par 2013. Läste första posten i tråden igen. Om det handlar om storslalom i 90 knyck så håller de nog många år. Han som kört slut sina kör super-tight.

Senast ändrad:
Åter till torrob: Om du redan har ett par pistskidor som du är nöjd med så kör på alt 1. Det är kärt besvär att släpa runt två par skidor. Alla i vår familj har två par skidor. Ett trick för flygresandet är att ha avtagbara bindningar (Jester Schizo etc eller montering med inserts). Med bindningarna i pjäxbagen så klarar man viktkraven lätt även med två par skidor.

Två par skidor är förresten också en kompromiss...

http://www.teamgoltes.se/problem.html

(Skrivet för snowboard (egentligen för kanoter från början), men gäller för skidor också. Kom ihåg att det är som tuffast vid fjärde paret, sedan blir det enklare.)

Senast ändrad:
Säsongen kan börja... Valet föll på dessa:
Völkl Kendo 2015 177cm Marker Griffon 13 :D
STORT tack alla för er respons.. ovärdeligt

/Tobbe - Taggad med ny GoPro , nya skidor... ny energi

Tillbaka
Topp