Jag har inte kört den senaste Coden med UVO men har ett par orginalcodar "Black" vilka motsvarar Code Speedwall L i 185 cm. Jag har testkört Racetiger Speedwall GS UVO så jag har någorlunda grepp om skillnaderna.
GS är väldämpad och förhållandevis styv, ger ett exakt och pålitligt skär på hårt underlag, känslan av att skidan aldrig kommer att svika hur hårt du än trycker och hur fort den än går. Fantastisk roligt i en hård förmiddagspist, gärna stenhårt! Däremot som alla raceinspirerade skidor mindre rolig när det börjar bli uppkört och mjukt då skidan lätt "gräver" ned sig ...
Coden är lite bredare, lite mjukare, rockad i tip och tail och mindre dämpad (med viss reservation för vad UVO-pucken kan åstadkomma) vilket gör den till en lite snällare (utan att vara mesig) och mer allround skida. Inte lika vass i den stenhårda konstsnöpisten men fortfarande exakt i skäret och rejält farttålig. Mer följsam vilket gör att den håller betydligt längre under dagen och fixar en uppkörd eftermidagspist på ett betydligt mer behagligt sätt ... mer allround, helt enkelt.
Jag kan ju inte avsluta utan att nämna RTM!

Jag kör själv ett par RTM 86 i 182 cm som går ytterligare ett steg från Coden när det gäller prestanda i uppkörd pist och lösare förhållanden. Fortfarande exakt och stabil i skäret på hårt underlag men två snäpp efter GS och ett snäpp efter Code i dämpningen vilket gör dem något nervösa när det är hårt och slagit. Men ... här har du skidorna som glänser hela dagen, lite mjukare och uppkört och du regerar i backen!
Så, frågan är vilka egenskaper du är ute efter?
Maximal prestanda på hårt underlag och kvicka kant till kant. GS
Grym prestanda på hårt underlag men mer lättsamma och håller hela dagen. Code L
Bra prestanda* på hårt underlag och maximal prestanda i uppkörd och mjuk pist. RTM 84/86
Det är helt OK att ha ett par av varje!
/MM
*) Eftersom vi pratar Völkl innebär "bra prestanda" att det är skitbra och fullt tillräckligt för de flesta ...