Råd kring duck stance

Zeekwr

Medlem
Råd kring duck stance
Har precis börjat åka snowboard och älskar det!

Skulle vilja ha lite råd kring stancen...
Märker att jag åker lika gärna regular som goofy men måste jag välja så blir det goofy.
Jag tänker lära mig lite småtrick och mindre hopp. Inga höga farter eller offpist osv...

Jag tänker mig en centered duck stance där jag gillar att stå ganska vinklat +-15 grader.
Finns det några nackdelar med en sån stance? Funderar mest på om jag ska vinkla framfoten mer för att bli bekvämare att åka.
Men är rädd att det känns konstigare att åka switched.

Vad är era erfarenheter?

Råd kring duck stance

Råd kring duck stance
Japp, läst den. Men tack ändå :)
Ville veta mer era erfarenheter. Särskilt kring nybörjare och stance.

Råd kring duck stance
Duckstance funkar väldigt bra till det mesta. Vill du carva riktigt djupt är en framåtriktad stance bättre eftersom bakknäet får en mer naturlig vinkel. Dock blir switch och parklandning rejält lidande av positiv stance så börja med duckstance, låter lämpligast efter hur du beskriver din åkning

Råd kring duck stance
Det enda du inte ska vara rädd för är att ändra stance. Byt varje fjärde åk, byt vart annat. Kan själv inte rekommendera dubbelt postiv men det finns folk som gillar det med. Skulle jag lura ut dig hade jag gjort det på +12 o - 5, sen hoppas jag att du experimenterar vidare. (indiana jones ledmotiv).

Råd kring duck stance
Det enda du inte ska vara rädd för är att ändra stance. Byt varje fjärde åk, byt vart annat. Kan själv inte rekommendera dubbelt postiv men det finns folk som gillar det med. Skulle jag lura ut dig hade jag gjort det på +12 o - 5, sen hoppas jag att du experimenterar vidare. (indiana jones ledmotiv).
Tack, ska ta till mig det.
Har ett par dagar i Trysil nästa vecka så kan jag testa lite olika 👍

Råd kring duck stance
För att svara på ditt originalinlägg. Duck ger stabilitet på bräda, medan positiv ger dig mindre belastning på knän när du lägger tryck. Känn efter i "bakbenet" om du känner onaturlig vinkling/tryck, åk switch och känn det samma, nånstans däremellan hittar du din stance. Experimentera på eftermiddagen om du kör vecka. Det kan bara bli fel : )

Tillbaka
Topp