Råd om innerskor - Conform'able, Intuition m.m.

Lima-ko

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva lite vägledning vad det gäller formsprutade innerskor.
Jag har läst en hel del i forum och expertsvar men kan ändå inte hitta all info jag vill ha, hoppas därför att Ni kunniga därute kan hjälpa mig (Ni vet vilka Ni är).

Är Conform'able så bra som alla säger?
Funkar de till all sorts åkning (jag gillar allt)?
Man kan ju även spruta plösen på Conform'able, gör det stor skillnad?
Spelar pjäxskalet mindre roll när man sprutar innersko än när man har en vanlig?
Har Ni någon erfarenhet/kunskap om en amerikansk innersko som heter Intuition?
Etc. etc.

Jag är:
-24 år
-78 kg
-180 cm
-Examinerad skidlärare
-Gör i vinter min 8:e säsong som skidlärare, i Jackson Hole
-Har de senaste 5 åren åkt/stått på skidor ca 140-220 dagar/år, till vintern blir det ca 140
-Åker relativit kraftfullt, men framförallt med mycket dynamik och fart
-Föredrar puder men gillar allt som har med skidåkning att göra
-Har under fötterna Ross B4 185 cm, Head iXRC 1200 SW 177 cm, K2 Mach GS race 191 cm samt K2 Public Enemy 179 cm, de nyttjas i den ordningen.
-Har tävlat en del i skicross men har sadlat om till halvstora berg, NM i våras var min första tävling men absolut inte den sista.
-Tidigare pjäxor, Salomon X-wave 10 -05, Salomon Teneighty -05 och -04 samt Dolomite Sintesi 7.5 FF
Tänkte spruta i mina befintliga skal, ett par nya Salomon X-wave 10, flex 110, och kompletera med ett par BooserStrap Expert/Race.

Vore mycket intressant att få höra Era tankar kring detta. Hör gärna av Er om Ni behöver mer bakgrundsfakta etc. Med hopp om bra svar.

Mvh Andreas Wuopio

Senast ändrad:
Är Comformable så bra som alla säger?
Nu vet jag ju inte vad folk sagt men ja, dom är jävligt bra. Foten sitter som i ett skruvstäd om dom är rätt gjutna och det är dom eftersom du kommer att gå till en duktig bootfitter och göra dom. Du har bra kontakt med skidan och ett oslagbart hälgrepp. Enda nackdelen är att dom är ganska kalla men det ska finnas en ny variant av sprutsko i ett annat material som ska vara lite varmare, vet tyvärr inte så mycket mer än ett rykte jag hört från en kille på Alpingaraget.

Funkar de till all sorts åkning (jag gillar allt)?
Ja för fanken. Varför skulle dom inte det?

Man kan ju även spruta plösen på Comformable, gör det stor skillnad?
Plösen sprutas samtidigt som innerskon på dom bättre varianterna, klart det gör skillnad.

Spelar pjäxskalet mindre roll när man sprutar innersko än när man har en vanlig?
Nope, det är precis lika viktigt som vanligt. Innerskon påverkar väl flexen lite grand eftersom den är lite styvare men annars är det skalet som bestämmer åkegenskaperna. Och en bra bootfitter börjar med att modifiera skalet innan sprutningen.

Har Ni någon erfarenhet/kunskap om en amerikansk innersko som heter Intuition?
Yes box, har kört med Scarpas thermoinnersko i två säsonger, samma sak som Intuition. Du värmer dom i en varmluftsugn och stoppar dom på fossingarna och ner i pjucken. Spänn och låt dom svalna och voila! du har en hyfsat formgjuten innersko. Fördelarna är att dom är varma och torkar snabbt. Passformen är inte lika bra som ett par formgjutna Conformable men bättre än de flesta originalinnerskor. Nackdelarna är att det kan vara lite si och så med hälgreppet och att de går ut sig när det är varmt ute. Dessutom är plösen lite för mjuk för att användas med "vanliga" överlappspjäxor som t.ex. X-Wave, du får inte rätt flex därför att innerskon viker sig över kanten. Man kan fippla med plast eller liknande för att få till det. Jag har kört med dom i ett par Dalbello Krypton Pro och då blir det en annan sak med den tungan. Kolla bilden.

Tänkte spruta i mina befintliga skal, ett par nya Salomon X-wave 10, flex 110, och kompletera med ett par Boosters straps Intermediate.
Låter hyfsat vettigt även om jag inte är någon större fan av X-Waveskalen. Dessutom skulle jag nog köra med ett par expert Boosters, så som du kör tror jag det är bättre. Eller köp båda och testa, dom är ju inte så värst dyra.

Så summa summarum: Kan du stå ut med att dom är lite kalla är Conformables oslagbara. Och är dom rätt gjorda i rätt skal kan du ha dom i flera säsonger vilket gör att kostnaden blir helt klart överkomlig. Intuitions är ett hyfsat alternativ men kan aldrig komma i närheten av samma prestanda. Men jämfört med Salomons innerskor som är ett skämt ärligt talat så är det mesta en förbättring :)

pjucka.jpg

Nu vet jag ju inte vad folk sagt men ja, dom är jävligt bra. Foten sitter som i ett skruvstäd om dom är rätt gjutna och det är dom eftersom du kommer att gå till en duktig bootfitter och göra dom. Du har bra kontakt med skidan och ett oslagbart hälgrepp. Enda nackdelen är att dom är ganska kalla men det ska finnas en ny variant av sprutsko i ett annat material som ska vara lite varmare, vet tyvärr inte så mycket mer än ett rykte jag hört från en kille på Alpingaraget.
Alla jag frågat säger att de är helt outstanding, förutom min bittre bror. Vilka skulle du säga är duktiga bootfitters i Sverige? Bristen av värme går väl att lösa med ett par pjäxvärmare? Och som jag förstått det så sprutar man inte tåpartiet på Comformable och då får jag ju förhoppnings möjlighet att kunna vicka lite på tårna, vilket också kommer hjälpa.

Ja för fanken. Varför skulle dom inte det?
Ja du, det vet jag inte, jag passar på den frågan, vet inte vad jag tänkte.

Plösen sprutas samtidigt som innerskon på dom bättre varianterna, klart det gör skillnad.
Förstår att det gör skillnad, men är det värt de 1500 extra som det kostar?

Nope, det är precis lika viktigt som vanligt. Innerskon påverkar väl flexen lite grand eftersom den är lite styvare men annars är det skalet som bestämmer åkegenskaperna. Och en bra bootfitter börjar med att modifiera skalet innan sprutningen.
Ok, men om vi säger att ett skal med originalinnerskon är lite för trång över lästen, kommer det vara samma sak med Comformable, trots att den innerskon är hårdare och då inte borde gå ut sig så mycket att skalet är det som sätter begränsningar? Eller åt andra hållet, en pjäxa med originalinnersko är alldeles för slapp i hälen, med samma skal fast Comformableinnersko kommer väl den ändock sitta som en keps?

Yes box, har kört med Scarpas thermoinnersko i två säsonger, samma sak som Intuition. Du värmer dom i en varmluftsugn och stoppar dom på fossingarna och ner i pjucken. Spänn och låt dom svalna och voila! du har en hyfsat formgjuten innersko. Fördelarna är att dom är varma och torkar snabbt. Passformen är inte lika bra som ett par formgjutna Conformable men bättre än de flesta originalinnerskor. Nackdelarna är att det kan vara lite si och så med hälgreppet och att de går ut sig när det är varmt ute. Dessutom är plösen lite för mjuk för att användas med "vanliga" överlappspjäxor som t.ex. X-Wave, du får inte rätt flex därför att innerskon viker sig över kanten. Man kan fippla med plast eller liknande för att få till det. Jag har kört med dom i ett par Dalbello Krypton Pro och då blir det en annan sak med den tungan. Kolla bilden.
Hälgreppet tycker jag är otroligt viktigt, opererade bort en knöl på hälen i auguste som uppkommit pga för dåligt hälgregg, vill inte att den ska komma tillbaka. Så att köra Intuiton med en överlappspjäxa, oavsett modell, är inget du rekommenderar?

Låter hyfsat vettigt även om jag inte är någon större fan av X-Waveskalen. Dessutom skulle jag nog köra med ett par expert Boosters, så som du kör tror jag det är bättre. Eller köp båda och testa, dom är ju inte så värst dyra.
Ok, men finns det plats och om bootfittern tycker att det funkar med det skalet så är det väl inga problem? Jag syftade på de näst hårdaste Boosterserna, Expert/Race, trots att jag skrev Intermediate. Gjorde du detsamma eller tycker du jag ska pröva de nya World Cup - Bode's Model, jag är inte lika tjock som Bode?

Så summa summarum: Kan du stå ut med att dom är lite kalla är Conformables
oslagbara. Och är dom rätt gjorda i rätt skal kan du ha dom i flera säsonger vilket gör att kostnaden blir helt klart överkomlig. Intuitions är ett hyfsat alternativ men kan aldrig komma i närheten av samma prestanda. Men jämfört med Salomons innerskor som är ett skämt ärligt talat så är det mesta en förbättring :)

Kylan kan jag nog stå ut med, annars neutraliserar jag den med ett par värmare. Hur skiljer sig livslängden innerskorna emellanåt? Att man kan ha Comformable i flera år har jag fattat men läste i en recension av Intuition att de höll ca 200 skiddagar, det är ju bara en dryg säsongs åkning.

Tack för att du tar dig din tid Tobbe!

Senast ändrad:
Vilka skulle du säga är duktiga bootfitters i Sverige? Bristen av värme går väl att lösa med ett par pjäxvärmare?
Mange på Alpingaraget sa väl vara en av dom bättre. Men om jag var du skulle jag göra det på plats i Jackson istället. Chansen är större att du hittar en vass bootfitter, och sen kan du alltid gå tillbaka till affären och efterjustera pjucken om det behövs. Mycket bättre.

Förstår att det gör skillnad, men är det värt de 1500 extra som det kostar?
Ser ingen anledning att inte göra det egentligen. Klart det gör skillnad.

Jag syftade på de näst hårdaste Boosterserna, Expert/Race, trots att jag skrev Intermediate. Gjorde du detsamma eller tycker du jag ska pröva de nya World Cup - Bode's Model, jag är inte lika tjock som Bode?
Jag kör med den modellen med tre straps, funkar kanon. Det är kanske expert. Hade inte koll på att det finns en world cup nu också.

Bristen av värme går väl att lösa med ett par pjäxvärmare?
Jepp :)

Hur skiljer sig livslängden innerskorna emellanåt? Att man kan ha Comformable i flera år har jag fattat men läste i en recension av Intuition att de höll ca 200 skiddagar, det är ju bara en dryg säsong.
Jag har kört med mina Scarpa i drygt en och en halv säsong men dom är ganska risiga nu så det stämmer nog ganska bra med 200 dagar. Conformables kan du ha betydligt längre så tror jag även om dom inte håller för evigt. Har inte kört så länge på Conformablers så jag kan inte säga säkert, bättre att kolla med någon som kört länge med samma. Tror TT hade sina förra bra många säsonger, kolla med honom.

Någon som vet vart man kan få tag på ett par thermo innerskor i sverige? Jag har inga planer på att åka ner till alperna på några år. Blir det till att beställa från utlandet då? Tänkte stoppa dom i ett par Tecnica IconX.

Har sett att telemark-pyrenees har några varianter. Nån som sett något likannde någon annanstans?

Outside har Scarpa innerskor..

//H

Senast ändrad:
Prova STROLZ.
Racing r (den röda) flex ca 130 men den kan du göra mjukare lr hårdare på ca 1 min.

Testar ett par Scarpa och hoppas det funkar med skalen...
Det är bara att gå på vilken butik som helst som säljer outsides prylar och be dem ta hem ett par.
1500:- går dom på. Ungefär samma pris som om man skulle beställa från tex telemark-pyrenees.

Tillbaka
Topp