Råd på toppturskidor

Undine

Medlem
Råd på toppturskidor
Hej, snabb fråga. Jag är 170cm och väger 55 och funderar på bredd av toppturskidor. Jag kommer nog anv dom lite mer utför än uppför, men inte jättemycket mer så 88 eller 92?

Expertråd är välkommet

Råd på toppturskidor
Nu skriver du ju inget om hur och var du åker. Men om valet är mellan så liten skillnad som 88 eller 92 mm hade jag valt 92 alla dagar i veckan.

Råd på toppturskidor
Med tanke på din ringa vikt hade jag gått på 88, men det är otroligt beroende av vilka skidor det rör sig om. Det är väldigt mycket mer än bara midjebredden som påverkar.

Råd på toppturskidor
Med tanke på din ringa vikt hade jag gått på 88, men det är otroligt beroende av vilka skidor det rör sig om. Det är väldigt mycket mer än bara midjebredden som påverkar.
Jag vet att vikten på skidan spelar roll, funderar på Mtn explore 88 som är lätt. Men Salomon har Qst lux 92 också. Tänker runt 161-164 lång. Det finns en miljard skidor så skulle gärna ha en mid budget men det mesta ut från dom. Om ngn vet om en grym skida till ett ok pris (runt 15000 paketpris). Pjäxa har jag testat. Behöver bara välja resten.

Råd på toppturskidor
För att få en balans i setupen måste flera parametrar in. Hur stark är du, vilka dojor, vilka bindningar. Vilken budget.
Men spontent. Lätt tjej, bra teknik, hyfsat stark. Runt 90 midja medelstyva skor tech bindning.,
Men glöm inte upplevelsen är absolut viktigare än prylarna.

Råd på toppturskidor
Du tänker nog helt rätt runt skidorna, och användningsområdet. Men du säger att du funderar på att flytta till Norge. Hamnar du långt västerut så är nog inte 90 under foten tillräckligt, här i Sogndal där jag bor är 100 mm minimum. Och du vill ju såklart flytta nånstans där bred skida krävs :)

Tillbaka
Topp