radie på pistskidor

Fre-drik

Medlem
radie på pistskidor
Jag är på G att komplettera garderoben med ett par rejäla pistskidor (30 års kris?), men har funderingar om vad som kan anses som "optimal" svängradie för ett par pist-skidor. Prio är en skida med bra isgrepp för 100% pist med lagomt mycket sväng.

Jag är rätt sugen på något i stil med völkl racetiger GS nedan
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/volkl/racetiger-speedwall-gs.html
Fler förslag mottages tacksamt.

Idag kör jag med armada pipecleaner som pist och lek skida med en radie på 21.5 meter. Frågan är hur mycket det skiljer i sväng mellan dessa och en GS-skida med 17-18 meters radie. Bör jag leta efter skidor med ännu tightare radie för att känna markant skillnad i svängarna? En ren SL-skida med 11-12 meters radie känns i mitt tycke för tight.

Jag är 183 cm, 80 kg och blir väldigt nöjd om jag nu för tiden kommer upp i 20 åkdagar per år.

radie på pistskidor
Här får du min högst individuella syn på saken. För några veckor sedan så stod jag där med konklusionen att jag måste köpa mig ett par skidor (kan ha varit 30 års kris, vad vet jag?). Efter ett antal hyrda par skidor visste jag att lagg med 17m radie inte ger samma kick och svängkänsla som ett par med en radie på 12-13m. Varför då? Svårt att förklar en känsla men jag ska försöka.

Skidorna med en radien 17-19m känns i min kropp som något tungrott, även om de kan vara kvicka kant-till-kant så tar det längre tid in i en sväng tills du får känslan att "nä, nu e de dags att lägga över på andra kanten". Den där väntan gör att det känns tungrott i min kropp.

I jämförelse med SL-skidor (som blev mitt köp efter lite provåkande) där väntan inte alls är lika lång och jag får känslan av ett par lekfullare skidor som busar lite med mig och jag måste busa tillbaka. Det blir ett jäkla kul förhållande mellan mig och skidorna. Vi busar mest hela tiden i backen dem och jag.

Som ett mellanting mellan SL och skidor med 17-18 meter radie provade jag ett par Fischer RC4 Superrace SC med en radie på 14 meter. Riktigt roliga skidor! När man tryckte till dem så fick man en SL känsla men de hade heller inga problem att dra ut svängarna lite mer om man är på humör för det.

radie på pistskidor
GS-skidor har i år 35m radie och hade väl 28-29m tidigare år, måste tillbaks minst 10 år för att komma ner till 21m och några 17-18 har de aldrig haft?

Edit:ah du menar "Racecarve/butiksräcers"!

Senast ändrad:
radie på pistskidor
Jag har varit tävlingsåkare i många år och har kvar mina racelagg, har ett par Blizzard GS Race Full Suspension och ett par Blizzard SL Race Full Suspension från 09/10. Jag älskar att göra stora svängar och åka fort och gillar därför mina GS skidor mer än de andra. Gillar du att cruisa och åka ganska stora svängar skulle jag köpa ett par med lite större radie. Slalomlaggen är så otroligt snabba i svängen så det är svårt att ta det lite lugnt med om man känner så en dag ;)

radie på pistskidor
Vill man svänga mycket, tvärt och med branta vinklar i förhållandevis korta hårda konstsnöbackar (t ex Kungsberget, fallh. 200 , åktid 50 s) , då tycker jag att det är SL-carvers (FIS elller butiks-) som gäller. Annars är butiks-GS inte ett dåligt tips. Sen har det ju dom senaste 2-3 åren kommit helt nya pistskidor med radie ca 14-19m, men som är bredare under foten (75-100 mm ca), vilket bättre egenskaper i t ex uppkörda pister. För allround pist, radie 14-16 m för en kille. Kika i FR:s databas.
/A

radie på pistskidor
Min personliga inställning är att det sällan går att köra så fort som är roligast med ett par GS-skidor. Det är för mycket folk och annat i vägen, eller kanske jag har blivit försiktig med åren?? Däremot tcker jag det är roligt att svänga runt med SL skidor (har ett par gamla raceskidor somgår som tåget).

radie på pistskidor
Tre superracecarvers är ...

Völkl Racetiger GS Speedwall
Völkl The Code Speedwall
Völkl RTM 84

GS och The Code är mycket lika i karaktären. Hårda, väldämpade och exakta men ändå följsamma. Faller lätt in i lite större svängar men går att pressa till relativt kort sväng om man kantar och trycker på. GS om du prioriterar isgrepp och snabba kantväxlingar, Code om du prioriterar mer allroundegenskaper och lite lösare underlag. Racewannabees ...

RTM 84 är inte lika exakt i skäret och väldämpad som ovanstående men sanslöst svängglad. Otroligt lätt att få in i betydligt tajtare svängradie än vad radien antyder genom att kanta, mer, mer och ännu mer ... :-) Går utmärkt i större svängar oxå!

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp