Raila med rocker

aSkier

Medlem
Raila med rocker
Hej.
Jag är på jakt efter nya skidor och jag har siktat in mig på Icelantic skny gypsy.
Det känns som att det är, sett ur ett fysikalisk perspektiv, extremt svårt att raila smalare objekt med rockerskidor.
Någon med erfarenhet som vet om detta är skitsnack eller en faktor att tänka på vid skidköp?

Senast ändrad:
Raila med rocker
Personligen tycker jag att det låter som rent skitsnack. Själva böjens vinkel i mitten av skidan är ju minimal enligt mina beräkningar, vilka lyder:

Vi utgår från att skidan har en uniform svängning (vilket den inte har, men i detta fall räknar vi på worst case scenario).
Skidans längd är 180 cm (om du nu ska köpa den längden, vilket du bör ha minst, alla skidor under 180 känns lite fjantiga, kom igen liksom...).
Skidans rise i nosen är 5,9 cm (blott 5,1 cm i tailen, men igen, worst case scenario).

Av detta får vi, 5,9/180 = 0,0327. Alltså cirka tre procents lutning, i värsta fall. Tre procents lutning är till exempel vad som MINST rekommenderas för att avvattna regnvatten från en asfaltsyta (källa: Plan- och Bygglagen).

Svar: Skidan lutar så jädra lite att vid den aktuella lutningen så rinner vatten knappt nedåt. Köp skidorna (som verkar asnajs) och raila på! Ramlar folk av ett rail och skyller på sin rockerprofil så är nog det bakomliggande problemet något annat, att man inte kan till exempel.

Raila med rocker
Hej!

Jag har kört en del på Icelantic Gypsy SKNY.

För det första är den INTE hård utan snarare tvärtom. Mjuk med ordentlig rockerprofil. Jag upplevde dem som sjukt lekfulla över hela berget. Butters är inget problem kan jag säga ;)

Jag upplever dem inte som problematiska på raids heller. Jag har kört på flera olika rockerskidor i parker, och rockern är inget som stör, snarare tvärtom är min upplevelse!

Tror inte du blir missnöjd om du börjar köra hopp/rails med rockerskidor. Framför allt inte med Gypsy SKNY då det är en kanonskida!

//Erik

Tillbaka
Topp