Raila med vassa kanter.

• Trådstartare Trådstartare Turbonegro
  • Start datum Start datum
T

Turbonegro

Guest
Raila med vassa kanter.
Hej!
Jag har problem med att ibland när jag railar så liksom chackar brädan fast i railen. Tror det beror på att jag ahr för vassa stålkanter. (helt nyslipade). Vad tror ni?

Hur ska jag göra föra tt få dom lagom vassa?

MVH Olle.

Raila med vassa kanter.
hmmm.. att raila me nyslipade kanter lät inte så specielt smart:P.. du kan juh fila ner dom lite me en fil.. eller så kan du bara dra brädan mot railet tills kanterna blir rundade

Raila med vassa kanter.
Ta bort stålkanterna.. Jag har totalt slipat bort mina kanter på min Custom 54.. bra mellan bindningarna dock.. Så att man kan ta sig till o från parkken.. hehe..

Annars kan jag rekomendera att inte slipa stålkanterna.. Bara om du kör mycket pipe.. Att valla är dock lika viktigt..

Raila med vassa kanter.
Det går alldeles utmärkt att raila med nya kanter. Du sliter ju ner dom allt eftersom du kör. Har man fått många hugg så syns det säkert på stålkanten och då kan det vara bra att fila bort alla grader från stålkanten. Är railet bra så spelar det inte så stor roll om du har vassa kanter. Är railet kass så kan det vara bra att ha lite rundade kanter. Risken är ju också att när du får "hugg" på railet så får du ett brott på stålkanten, och för många såna är ju inte bra att ha och påverkar hållbarheten på brädan rätt så mycket.

Raila med vassa kanter.
Slipa bort alla aber med en fil... det är rätt ansträngande men klart värt det. Om det fortfarande "nyper" till ibland så behöver det inte vara kanterna.. kan vara om räcket är ruggit kallt och om det är stora temperatursskillnader på räcket o stålet. Detta problem löser du med att luta dig lite extra bakåt. Du känner skillnad på hugg och "nyp".

/ebbe

Raila med vassa kanter.
Jag tar nya skidor och filar ner med en fil direkt, så att kanterna blir relativt runda. Om det är jibba du vill göra så är det detta jag föredrar :D

Raila med vassa kanter.
när jag hade köpt nya skiis så haka de ner varje gång i 5dar
men vi skulle till trysil 6dagen å då kände jag att jag var tvungen att kunna
köra rails då, så jag tog en rostig skruv och slipade ner kanterna och
de gick som smort! de värsta jag vet är att åka med nyslipade skidor

Raila med vassa kanter.
tycker det är skönast att bara köra på tills kanterna blir som man vill. har du nån typ pulkabacke i närheten så kan du ju alltid göra ett rail där så du vet hur kanterna är innan du kommer till fjällen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp