Railen eller Railet?

Railen eller Railet?
jag tycker att det låter bättre att säga railen men i tex åka skidors senaste nummer så skrev dom railet och i filmer mm. så säger/skriver dom oftast railet..

Railen eller Railet?
ja håller me att d låter bäst me railen, men då undrar man ju varför många (liksom jag) säger railet...för rail kan betyda räcke, spår, reling och skena.. alltså 2 av varje (t/n)

Railen eller Railet?
..
..

det är ju ett skönt låneord.. rail (räcke eller ledstång låter så lamt) skall man då säga rör ist... ex. plattrör eller rundrör ? hmm.. nää vi håller oss till rail.

ett rail (sing)

två rails (plur)

att åka/köra på ett rail

jag körde på railet

....

faaaan det kanske låter bättre och mer svenskt med rör...

kolla vilket shysst rör. shyssta rör de har i backen..

(å box får väl heta låda då)

/Pinn

Railen eller Railet?
Men tror det beror på varifrån man kommer också.
Men jag brukar nog säga "Kom, vi far till railet" "Jag har railat" "Vi ska raila" "Kolla in vad snygg rail" och "Kom, vi drar och railar"

Det beror nog på i villken mening man använder det.
Sen tycker jag verkligen att vi borde kalla big-jump för stora-hopp eller SH´s. Och Kvartrör, Halvrör" osv....

"Nu ska jag äta laxen"

Railen eller Railet?
Jag brukar ta mig runt problemet genom att använda ordet "räcke". Låter så här: "De har ett grymt skönt räcke i Hammarbybacken", "Räcket i Hammarbybacken är lite för kort". "De borde fixa fler räcken i Hammarbybacken". Funkar bra för mig. Vad tycks?

Railen eller Railet?
Jag tycker det mest känns som railen då menar man flera rails och railet om man menar en specifik rail !? Rätta mig om jag har fel :/

Railen eller Railet?
Anledningen till att jag använder räcke istället är att rail, railet, railen, railsen inte ligger så bra i munnen, känns konstruerat och så tycker jag att det är lite jobbigt att uttala engelska r i annars svenskspråkigt sammanhang. Även om jag förstår andreas-n när han ser en specifikt typ av räcke framför sig, så känns det naturligare för mig att även använda ordet om räcken generellt. Lite av en vanesak skulle jag tro.

Tillbaka
Topp