Railjam i Kungsträdgården?!

Carled

Aktiv medlem
Vi sitter precis som alla andra och längtar till vintern, och för att vintern skall komma lite snabbare funderar vi på att dra igång en uppföljare till fjolårets succésession (https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=41542) i Kungsträdgården!

Därför skulle vi vilja veta vad ni, åkare/åskådare, tyckte om förra höstens session (vad kunde förbättras, vad var bra, ja ni vet...) och vad ni skulle vilja se i ett session nu i år?

Så, tankar, reflektioner? Hur många skulle vara intresserade av en sån här liten kick-off innan säsongen drar igång rejält?

Bjuder du på pilsner Calle så kommer jag, lär behöva det om jag ska ens försöka tänka på dessa rackarns räcken ;)

avillberg, självklart blir det roligare med mer features! Om det blir av så räknar vi nog alla med att det blir några snäpp bättre... Kan jag skriva upp dig som pistör i superpipen eller? ;-)

Om du kommer Robban så skall jag se till så att du vågar åka! Kanske jag också ställer mig på en rail?! Det om något är värt att kolla på!

Mer snö ska vi försöka greja och fler ramper osv. Men det är höstlovet som gäller, så alla som inte ska resa iväg och åka får göra något oxå.

mera snö i landningen. var ju fflera som bröt armen av att landa på asfalten. så mera snö är det enda. det var bra rails och inrun annars.

Väldigt bra! Lite knöligt att klättra upp med grejerna på ställningen bara. Den dinglade och sånt...

Tävlingen borde vara till för oss som inte är pro´s. Inte kul att se tex herr H eller J. Olsson raila skiten ur oss...

tkr att de va skitbra förra året!

de enda som ja skulle vilja se annorlunda är längre flat innan featuresen så man har lite tid innan o de inte kmr rätt på. sen om de går att fixa sidekick på bägge sidor om railet(om de nu blir så i år igen) .. o så såklart mer snö! :)

De skulle va sjukt nice! jag tycker att de va sjukt kul förra året!

Men, skulle va madnice om den inte låg på höstlovet, utan typp helgen innan/efter :)

lägg den isf på helgen på lovet, folket som inte reser bort jobbar annars för att kunna resa bort. det är en sån vecka,mer snö äre enda FÖRUTOM, kicken på vänster sida av railen gick ju inte o köra på? den va typ hur liten som helst o skit knölig, dom flesta fick ju köra unnatural för att kunna komma upp.

Låter som en bra ide, dock jobbar ja på helgerna. Men beror på hur länge det håller på om dagarna.
Själv hoppas ja d blir åtminstone en vardag.

låter riktigt sweet! jag är på!

en rail och en box är väl allt som behövs, halkiga som bara satan, då är jag med!

Är det någon som är sugen på att köra lite MTB samtidigt? om man bygger upp något roligt. Jag har ingen koll på sådant men vi är öppna för förslag.

tror alla på hela freeride skulle va intreserade av de. en battleshipp, downrail, flat box och en walride skulle va najjs!

Wallride skulle verkligen vara en grym kul grej att ha! Massa coola trick passerar framför mina ögon just nu... Frågan är ju hur man skulle lösa det hela, rails och boxar lånar man ju ihop, men en wallride måste man bygga... Men bra idé dantman, mer sånt allihopa! Desto mer efterfrågan, desto mer chans att det blir något!

mycket inruns så det inte blir så mycket kö, bättre fart och mera snö så man slipper att bada som förra året :)

Mera snö känns som prio nummer ett. Precis som någon tidigare sa var det folk som bröt armen och det hade nog kunnat förhindras om det varit mer snö. En wallride skulle vara ganska svårt att göra bra tror jag, däremot en liten quarterpipeliknande feature med en box som coping skulle kunna fungera. Typ en wallride av snö med box på alltså.

Snö är ju sånt som man troligvis kan fixa mer av med bättre planering och folk som hjälper till, så det är nog ingen omöjlighet!

Med mer snö kommer ju möjligheter till bättre/större och fler inruns, mer features, och som ni säger, snö är mjukare än asfalt...

Bra idé H-T, men jag undrar hur länge den quartern skulle hålla sig i ett pissljummet novemberstockholm? Klart värt att utvecka iaf!

En annan grej, eller snarare en inflikning. Inrun, setup, features, allt sånt går att utveckla och skapa tills fantasin sätter gränser, men då behövs det många som kan hjälpa till och bygga/planera osv... Om det bara är vi arrangörer som skall meka ihop allt blir det väldigt svårt att få det roligt och nytänkande. Med mer åkarinput och folk som hjälper till kan man med ganska lite ansträngning få till något riktigt bra!

som vi alla såg på make it happen i stockholm, är inte snö någon bra ide egentligen. snön kan användas som inrun och runt railsen men som landning skulle KONSTGRÄS vara en GRYMT bra ide.

1. det smälter inte.
2. det glider.
3. behövs bara ca 2x2 meter/landning.

faktist en mycket bra ide.

Carled sa:
...Om det bara är vi arrangörer som skall meka ihop allt blir det väldigt svårt att få det roligt och nytänkande. Med mer åkarinput och folk som hjälper till kan man med ganska lite ansträngning få till något riktigt bra!
!
bygga på fredagkväll? eller ska sessionen köras på en söndag? annars skulle jag kunna lasta snö..:D

OWester sa:
som vi alla såg på make it happen i stockholm, är inte snö någon bra ide egentligen. snön kan användas som inrun och runt railsen men som landning skulle KONSTGRÄS vara en GRYMT bra ide.

1. det smälter inte.
2. det glider.

förra året på höstlovet var det minusgrader och brutalt kallt. så om det blir något liknande så är det ju lugnt med snö. dessutom kommer det troligtvis inte att köras på gräs eftersom utbudet av gräs i kungsan är relativt begränsat trots namnet med anspelning på en trädgård som i vanliga fall innehåller stora mängder gräs.

H-T sa:
OWester sa:

1. det smälter inte.
2. det glider.

förra året på höstlovet var det minusgrader och brutalt kallt. så om det blir något liknande så är det ju lugnt med snö. dessutom kommer det troligtvis inte att köras på gräs eftersom utbudet av gräs i kungsan är relativt begränsat trots namnet med anspelning på en trädgård som i vanliga fall innehåller stora mängder gräs.
ok, men om det kommer bli på höstlovet så e det ju lungt, annars, KONSTGRÄS-.

håller med owester konstgräs är nog bättre... om man nu inte har en jävla massa snö som inte försvinner efter en timme. jag är iaf på hur som helst:D

Konstgräs är en möjlighet, men är det inte mycket skönare att landa i snö, om än lite slaskigt och av ojämn mängd? Dock kan man ju alltid ha konstgräs under landningen och inrunets snö, på så sätt undviker man att större missöden om snön försvinner...

Sen kanske vi kan hoppas på att det som H-T säger, att det är kallt och minusgrader. Då kommer snön hålla betydligt längre...

Om jag inte missminner var det ett 3-dagarssession, torsdag till lördag, men uppvärming på torsdag och fredag och sedan "stora dagen" på lördagen... Det är väl det upplägget vi har funtat på.

Om man har lite snö på konstgräset så är det sjuuukt soft å land. grejen med snö e att det blir en j*vla grop där man landar vilket inte är så skönt. konstgräset är inte hårt och man skadar sig inte på det om man kraschar.

konstgräs is the shit, förra året hade ni ju sponsorer av massa olika slag, ni kan kanske få spons av nått fotbollsförbund eller så;) haha, nä kanske inte. Men till en avgift (som sponsorerna betalar) kan ni kanske hyra från nån fotbollsklubb.

för att utnyttja en startramp maximalt har jag en idé, att man har en gemensam platå för alla features. Svårt att förklara men man skulle kanske kunna säga att det blir som en kvardratisk "corner" eller något. Alltså en stor platta högst upp, sedan inrun med lagom lutning på två sidor och en trappa eller liknande på de två andra sidorna. Ungefär som ett hustak fast med en stor, platt platå högst upp. Låter kanske lite overkligt men jag tror absolut att det går att fixa. Man skulle kunna fästa konstgräs på inrunen och ha sådana här pinnar som man har på slalom (man trycker ifrån från dom för att få extra fart), alla skulle ju då få mer fart men framförallt snowboard åkare.

Om man inte förstår låter det nog idiotiskt men jag skulle kanske kunna göra en ritning om någon är intresserad. För att få en bild av det kan ni kolla på nån film från ett jam i Övik ellr nåt sånt från förra året. Tänk er det fast på båda sidor.

Peace

Ang. startramp:

Jag förstår hur du menar M-attee, cool idé men det blir ganska så utspritt. Vi har verkligen funderat på hur man skall lösa det på bästa sätt och vi har några idéer som kan funka bra. Det känns som att viktiga faktorer är: höjd, sätt att ta sig upp, hur snön stannar kvar, och längd/lutning på inrun.

Hypotetisk fråga: Hur många är det som skulle kunna tänka sig att komma och bygga lite "dagen innan"? Desto mer hjälp vi har, desto mer kan vi ju bygga...

Det verkar finnas stort intresse och många bra idéer så vi skall försöka få det hela att bli av!

Jag är taggad och jag kan tänka mig hjälpa till. känner en kompis som jag tror också kan tänka sig det

Senast ändrad:
Skulle vara assnaajs om deet blev av! Det ända ja såg som ett problem förra året var att det var för lite snö första dagen ;)

jag tycker att de va skit bra att ni visade film på TVn!, men de vore ännu ballare om det kunde va film hela tiden å inte bara typ mellan 18 å 19 lr va de nu va. som H-T sa så vore de nog smartast att inte ha på hästlov?, mindre chans att det kommer åkare eftersom många kan vara bortresta?.

hade vart skojj men är i staterna då:( kan man inte ta första helgen på lovet isn fall;) höhö

Tillbaka
Topp