Randonné

PeAC

Ny medlem
Randonné
hallå!
jag tänkte börja köra lite seriösare skidåkning på de stora bergen men är inte riktigt säker på hur jag ska börja.

har tagit lavinkurs o ska ta en veckas skidbestigning den här våren o då duger inte vanlig alpinutrustning anser jag utan jag är sugen på randonnéutrustning. men jag känner ingen i min närhet som har erfarenhet av utrustningen.

köpte just ett par Head Monster med måtten 117-85-107 o de är 180cm långa. hur pass bra lämpar de sig för randonnéutrustning och vad ska jag köpa för något?

har tidigare åkt twin-tip o hoppat en hel del så jag tänkte börja finslipa min alpina teknik i början av den här säsongen. hur mycket tål randonnéutrustningen jämfört med vanlig alpinutrustning. har hittills kört med Salomon Teneighty med Salomon S810ti bindningar ställda på max, de har ändå löst ut. väger runt 70kilo.

vill inte montera på ett par bindningar nu för att byta senare i vår, känns som slöseri.

Randonné
Jag har ett par völkl vertigo g4 188cm med diamir freeride bindningen som min enda skida. Funkar överallt på berget, men kanske är lite tung som randonee, men det ger jävligt bra träning. Gick över 35000 höjdmeter med dom på tre månader i vintras så visst funkar dom, men bindningarna kraschade jag en gång, men man får nya på garantin... Head monster med Diamir skulle funka men se till att klippa till egna hudar så dom passar just din skida!

Randonné
Head Monster
Nog är det som att ha ett par järnvägsrälsar på fötterna uppför. Men är du stor stark o vacker går det väl bra. Om inte annat så blir du i alla fall stark. Men nerför får du kul det kan du va säker på.
Men är laggen tunga skulle jag råda dej att spara vikt på dojorna. Trots att du förlorar stabilitet välj ett par bra och lätta randonnedojor. Monsterna trots sitt namn är så lättåkta även i skitsnö så det är helt ok med litet svajigare dojor. Och med en gummisula på dojan håller Diamiren utan problem. Dom är ju konstruerade för i första hand mjuka sulor.
Men skall du gå så där en 1000 lodmeter om dan då tycker jag du skall låna eller hyra lättare prylar.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp