Randonnée i alperna och vad för billiga kläder som även funkar för off-pist?

Boobnoob

Medlem
Funderar på att åka på en nybörjarvecka med randonnée i alperna. Den tekniska utrustningen ingår men inte kläderna. Jag har kläder för vanlig piståkning men har läst att man behöver särskilda kläder för randonnée. Antar att det inte gäller för underställ och sånt utan främst ytterjacka och ytterbyxor.

Kan någon tipsa om några billiga byxor och jacka som även funkar till off-pist?

I princip vilka lediga skalkläder för skidåkning i längre modell (utan foder) som helst funkar. Jag personligen har gärna byxor med hängslen men det är individuellt. Tänk på att priset ofta inte återspeglar kvalitet. Jag har kört hundratals dagar senaste åren med skalkläder i 1000-2000 kr spannet/del och har inte märkt någon skillnad eller tyckt de varit bättre än polarnas dyra kläder. Speciellt Norröna tycker jag att du bör hålla dig så långt borta från som möjligt.

Senaste åren har jag kört på Decathlons freeridekläder och är riktigt nöjd.

I princip vilka lediga skalkläder för skidåkning i längre modell (utan foder) som helst funkar. Jag personligen har gärna byxor med hängslen men det är individuellt. Tänk på att priset ofta inte återspeglar kvalitet. Jag har kört hundratals dagar senaste åren med skalkläder i 1000-2000 kr spannet/del och har inte märkt någon skillnad eller tyckt de varit bättre än polarnas dyra kläder. Speciellt Norröna tycker jag att du bör hålla dig så långt borta från som möjligt.

Senaste åren har jag kört på Decathlons freeridekläder och är riktigt nöjd.
Tack! Kan du länka till ett par byxor med hängslen samt jacka som du tror hade passat för ändamålet?

Inga konkreta förslag, men titta på softshell. Hardshell med gore tex eller andra liknande membran kan göra det väl varmt, beroende på vädret så klart. Någon tunn mössa, bra solglasögon och några tunnare handskar kan också vara bra på vägen upp.

Skulle inte rekommendera freeridekläder eller byxor med bib.

Ok men känns lite svårt för någon som inte har koll. Jag kommer även att åka off-pist så det vore trevligt om kläderna funkade för såväl randonnée som off-pist.

Känns som en djungel. Ingen som kan tipsa med länk till en jacka respektive byxor med hängseln?

Inga konkreta förslag, men titta på softshell. Hardshell med gore tex eller andra liknande membran kan göra det väl varmt, beroende på vädret så klart. Någon tunn mössa, bra solglasögon och några tunnare handskar kan också vara bra på vägen upp.

Skulle inte rekommendera freeridekläder eller byxor med bib.

Brukar inte softshell vara lätt vadderade? Kan man inte lika gärna använda sina vanliga pistkläder då eller?

Man ska alltså inte bara ha minst fyra olika par skidor att släpa på inför resan, nu ska jag alltså behöva köpa nya kläder beroende på vad jag ska åka just den dagen... ;):) Har ni sherpa med er som bär alla grejer?

Brukar inte softshell vara lätt vadderade? Kan man inte lika gärna använda sina vanliga pistkläder då eller?
Hörs ju på namnet, shell = skal. Dvs inte fodrat. Läs artikeln jag klistrade, eller köp bara något från Bogner eller Kjus så blir du nog nöjd. :ROFLMAO:

Man ska alltså inte bara ha minst fyra olika par skidor att släpa på inför resan, nu ska jag alltså behöva köpa nya kläder beroende på vad jag ska åka just den dagen... ;):) Har ni sherpa med er som bär alla grejer?

Jag vet inte. Jag har vanliga skidkläder från Peak Performance som är vadderade och som funkat alldeles utmärkt i svenska fjäll och i alperna. Men läste att randonnée kräver andra kläder, främst p.g.a. att man rör på sig vägen upp.

Därför man flyttar till bergen, kan man välja hemma på morgonen. Men har så klart fyra ställ.
Klart man kan tura med vilka skalkläder som helst men skulle nog inte ge mig på det i vårsol i Alperna i fodrade pistkläder som funkar på Dundret i januari…

Om det nu är så lätt kan du väl bara länka till en jacka och ett par byxor? ;)

Jag måste ha råd att åka också. Budget för jacka och byxor är 3 000 kr.

Typ dessa?
Skalvarianten i så fall.

Tack bra tips. Jag kör på den här overallen:

Och så tar jag på mig denna när jag ska åka:

Förresten hur funkar det med off-pist? Har man samma slags kläder som i randonnée? Resan jag ska åka kommer vara 50% off-pist, 50% randonné.
Ja, om du bara vill köpa ett ställ så gå på hardshell (skal med membran). Anpassa mellanlagret efter om ni går uppför eller åker lift.
Softshell som sagt populärt bland de som turar mycket eftersom det andas bättre och därmed är lättare med temperaturregleringen på väg upp. Sämre när det regnar. Jag kör softshell även för liftburen offpist framåt våren när det är varmt och solen står högre.

Tack bra tips. Jag kör på den här overallen:

Och så tar jag på mig denna när jag ska åka:

Du vill inte ha en overall när du åker. Normalt går man inte med jackan på uppför utan den tar man av sig och har i eller på ryggsäcken. Blir för varmt annars. Snöar det eller blåser brukar man ha en tunnare löparjacka eller liknande.

Ja, om du bara vill köpa ett ställ så gå på hardshell (skal med membran). Anpassa mellanlagret efter om ni går uppför eller åker lift.
Softshell som sagt populärt bland de som turar mycket eftersom det andas bättre och därmed är lättare med temperaturregleringen på väg upp. Sämre när det regnar. Jag kör softshell även för liftburen offpist framåt våren när det är varmt och solen står högre.
Är kläderna jag länkade till Montec hard- eller softshell?

Du vill inte ha en overall när du åker. Normalt går man inte med jackan på uppför utan den tar man av sig och har i eller på ryggsäcken. Blir för varmt annars. Snöar det eller blåser brukar man ha en tunnare löparjacka eller liknande.
Haha det är en overall för hund :ROFLMAO:

Jag vet inte. Jag har vanliga skidkläder från Peak Performance som är vadderade och som funkat alldeles utmärkt i svenska fjäll och i alperna. Men läste att randonnée kräver andra kläder, främst p.g.a. att man rör på sig vägen upp.
Helt ärligt, det fungerar att gå med vad som helst. Jag har åkt hela säsonger i fodrade kläder (föredrar personligen något annat än trelagers-skal, även om det är bättre rent funktionelt - det saknar en viss mysfaktor), där jag turat åtminstone två dagar per vecka. Det går. Är det behagligare att ha skal? Ja, om det är varmt, är det kallt och blåsigt spelar det mindre roll.

Anledningen till att skal generellt rekommenderas är för att det är lättare att justera värmen, genom att ändra antalet, eller tjockleken på, lager. God ventilation är också trevligt.

100% vad Jarle säger.

Jag har kört med exakt samma skidkläder i pist som på tur fram tills denna säsong, funkar galant. Är det varmt äre bara att hänga jackan på ryggsäcken eller som mellansteg dra ner dragkedjan och öppna upp ventilationen i armhåerna.

Allt behöver inte va så jävla prylfixerat :cool:

Nu har jag inte läst alla svar men speciella kläder för topptur?
Jag har i princip samma kläder som vid liftåkning. Vid promenad uppförs brukar lager två tröjan vara i ryggsäcken, vid bra väder är även skaljackan i ryggsäcken.
Ventilation på byxorna är skönt, blir du varm så öppna även gylfen på byxorna.
Jag har endast merinoull underställ samt oftast lager två tröja vid topptur, värmer även när det blir svettigt. Tunnar vantar kan vara skönt, längdhandskar har jag med mig.
Ryggsäcken är det enda som skiljer, större vid topptur och mindre vid behov i liftåkning.
Misstänker att jag säger samma sak som andra, säger jag något helt annat så är vi alla olika känsliga för kyla, värme, svettningar m.m.
Har du möjlighet så prova de kläder du tänkt ha.
Sen kan man alltid ha fartdräkt på sig för att se riktigt seriös ut 🤪
Hoppas du får en härlig resa med fräna åk!

Har inte åkt med softshell utom nån riktigt solig vårdag. Rädd att det blir för kallt i fartvinden. Kanske har jag för enkelt material. Brukar softshell vara vindtätt?

Bra ventilation
Dvs att dom går att öppna upp ordentligt i armhålan och gärna hela benen upp till midjan vid varmare dagar
Att kunna undvika att bli för svettig är bästa sättet att hålla sig varm på toppen och på vägen ner.

Har inte åkt med softshell utom nån riktigt solig vårdag. Rädd att det blir för kallt i fartvinden. Kanske har jag för enkelt material. Brukar softshell vara vindtätt?
Jag använder en softshell jacka från Dynafit nästan alla dagar när jag toppturar och den är inte helt 100 % vindtät. Vilket är även syftet med dessa plagg. Men den jackan är även min go-to jacka för piståkning på Alperna om det inte snöar/regnar.

Finns ju en uppsjö varianter så klart. Softshell gjorda för skidturer är ju designade för att klara bergsväder. Ibland med windstopper på framsidan tex, så fartvinden sällan problem. Sen kör man så klart sällan 90 km/h på tur... :LOL:

Jag bor nära La Clusaz i Frankrike och kör ganska många toppturer med kompisar här. Här är mina perspektiv: Typiskt i alperna är att det är ganska kallt vid start (skugga och kanske -5/ -10) och att det mot eftermiddagen blir varmt och soligt. Oavsett så brukar man blir riktigt varm när man går uppför så standardkläderna blir det att bära softshell byxor, ett lager 1 + en mid layer polartec jacka eller likande + ski rando handskar och ett headband. När man kommer till toppen tar man på skaljacka och byxor. I ryggsäcken har man kvar en dunjacka som man tar på vid pauser/lunch eller vid olycka etc. Problemet är att du måste få plats med skalen och dunjackan i ryggsäcken + att du vill minimera vikt, så dessa måste vara mkt tunna och lätta (= dyra). Tjocka alpinåkarkläder får sällan plats i de 25 liters ryggar som vi föredrar. Du måste ju också få plats med tjocka vantar + hjälm + googles för nedresan + stighudarna + crampons etc. Skalbyxorna skall helst vara med blixtlås hela vägen upp så det är lätta att ta av och på utan att ta av pjäxorna. Lycka till!

Jag bor nära La Clusaz i Frankrike och kör ganska många toppturer med kompisar här. Här är mina perspektiv: Typiskt i alperna är att det är ganska kallt vid start (skugga och kanske -5/ -10) och att det mot eftermiddagen blir varmt och soligt. Oavsett så brukar man blir riktigt varm när man går uppför så standardkläderna blir det att bära softshell byxor, ett lager 1 + en mid layer polartec jacka eller likande + ski rando handskar och ett headband. När man kommer till toppen tar man på skaljacka och byxor. I ryggsäcken har man kvar en dunjacka som man tar på vid pauser/lunch eller vid olycka etc. Problemet är att du måste få plats med skalen och dunjackan i ryggsäcken + att du vill minimera vikt, så dessa måste vara mkt tunna och lätta (= dyra). Tjocka alpinåkarkläder får sällan plats i de 25 liters ryggar som vi föredrar. Du måste ju också få plats med tjocka vantar + hjälm + googles för nedresan + stighudarna + crampons etc. Skalbyxorna skall helst vara med blixtlås hela vägen upp så det är lätta att ta av och på utan att ta av pjäxorna. Lycka till!
Varför 25 liters ryggsäck?

Tillbaka
Topp