Randonnéebindningar till freerideskidor

axelbeijer

Ny medlem
Tjeena!

Ska inom kort köpa mig ett par Rossignol Soul 7 188 cm - känns riktigt kul och skidorna passar mig perfekt!

Är dock lite mer kluven vad gäller bindningar.. Jag vill ha bindningar med hikingläge, alltså randonnée, men som fortfarande har bra stabilitet för åkning. Jag vill alltså ha ett par som är mer till för åkning, men som ändå funkar att gå i.

Har fått tips om Salomon Guardian, men känner att jag vill ha mer kött på benen innan jag köper. Vad bör jag tänka på? Tips på modeller? Några märken jag bör undvika?

Stort tack på förhand!

Axel

Senast ändrad:
Har varit i dina tankar själv och gjort samma analys....beror mkt på hur mycket du skall tura,,,eller hika,,,,
Jag hoppar inte mkt eller max 2 meter,,,men kör på ganska friskt,,,,väger 85kg och åker på 184cm,,,,, Marker Tour 12 EPF funkar perfekt för mig,,,,och många andra,,,
Duke EPF eller Guardian är grymma,,,men väger bly,,,,,, skall du bara tura halvtimme ett par ggr om året så är dom perfekt,,,, annars för tunga,,,,,
(Har själv åkt med både Duke och Baron och turat med dom ca 2-3 timmar i sträck,,, inte kul)

Men skall du stå på som attans, med hopp på +3-4 metershöjd med hårda landningar etc,,, så är du nog rätt på Guardians eller Duke,,,,

streimert sa:
Har varit i dina tankar själv och gjort samma analys....beror mkt på hur mycket du skall tura,,,eller hika,,,,
Jag hoppar inte mkt eller max 2 meter,,,men kör på ganska friskt,,,,väger 85kg och åker på 184cm,,,,, Marker Tour 12 EPF funkar perfekt för mig,,,,och många andra,,,
Duke EPF eller Guardian är grymma,,,men väger bly,,,,,, skall du bara tura halvtimme ett par ggr om året så är dom perfekt,,,, annars för tunga,,,,,
(Har själv åkt med både Duke och Baron och turat med dom ca 2-3 timmar i sträck,,, inte kul)

Men skall du stå på som attans, med hopp på +3-4 metershöjd med hårda landningar etc,,, så är du nog rätt på Guardians eller Duke,,,,
Tack snälla för grymt bra svar!

Låter som att vi har ungefär samma åkstil.. Jag kommer som sagt köra på 188 cm, väger 80 kg, hoppar inte så värst mycket men kör på i rätt bra fart!

Vad gäller hiking så tänker jag mig i snitt någon timme per dag.. Ska åka ca 3 veckor i rad nu under våren och kommer ge mig på en del hiking ändå, men inga monsterturer.

Så Marker Tour är lättare än Duke och Guardian? Ger de bra stabilitet ändå om man man står på lite?

Guardian är nog den tyngsta av dom,,,,
Annars väger det så här:
Duke ca 2800gr
Baron ca 2450gr
Tour F12 ca 2150gr

Marker har också precis släppt en ny som heter Kingpin,,,och väger vara ca 750gr,, men kräver tech inserts på pjäxorna,,,,och dessutom nyutvecklad = barnsjukdommar

Om jag inte har fel så kan du läsa på nätet gällande stabiliteten på F12 kontra de andra,,,och om jag inte minns fel så konstigt nog är dom stabilare än både Duke och Guardian,,,, men som sagt kolla själv,,,

Själv åker jag på ett par Annex 108 med F12 och Dynafits Mecury med Intuition Liners,,,, har turat allt från 30min till 3-4 timmar i 3 dagar i sträck,,,,är rena drömmen jämfört med tidigare Dukisar o Baron,,,,,,
(men sen finns det dom som säger att Dynafit bindningar är rena drömmen för touring,,,vilket jag förstår,,,, men hade inte varit lika trygg i en brant korridor där man repellerat ner för att ta på sina skidor i korridoren,,,... men det handlar nog mer om min amatörstil :) )

Nu låter det som att det är HELT otänkbart att Tura med ett par dukes alt. Guardians. Så är inte riktigt fallet! Har turat i 5-6 timmar, två dagar i sträck utan större problem. Allt går med lite vilja! ;)

Senast ändrad:
Jag har också gjort heldagar, flera dagar i rad på Dukes, så det går, men det är verkligen inte skönt.
Droppar du inte så mycket och inte kör mach rapid genom gamla lavinkäglor så klarar du dig förmodligen på F12. Annars så är jag positivt förvånad över hur bra Guardian är att åka med. Men den väger ju as och har inget platt gåläge (=kass i svenska fjällen)

Tycker marker tour f12 funkar utmärkt, hade tidigare vanliga modellen och nu epf. Men jag väger knappt 80 kg, åker rätt lugnt och droppar knappast mer än 2 m och då skall det vara mjuk landning...

Flera nya tech-bindningar funkar riktigt bra att köra med. Min favorit i år är Fritschi Vipec som nu kommit över barnsjukdomarna. Sitter tryggt och tight samt löser ut när det behövs (men inte annars).

Ska du absolut ha framebindning så funkar alla bra nu för att åka på och lika illa att gå med. Personlig favorit är dock Tyrolia adrenalin.

Dynafit Beast 16 funkar fint, men kräver att du har pjäxor som är kompatibla. Alla pjux med Tech-inserts funkar inte lika bra. Scarpa & Dynafit's pjäxor ska funka till 100%.

Kan man tänka sig att släpa på lite mer vikt och fortsatt vill ha stabiliteten är Tyrolia Adrenalin 13 och 16 bra val för vanliga pjäxor.

Tack för bra svar alla - känner mig klokare nu! Lutar åt F12orna, alternativt Baron (Marker)... Ingen som har nämnt dem här, men har förstått att det är en bindning som kan passa mig! Någon som testat dessa? Ris eller ros?

Hej... Jag nämnde Baron,,,,:) Stort sett samma bindning och konstruktion som Duke tror jag men har då andra fjädrar och då också en annan DIN ,,,tror bara 13,,jämfört med Dukisar som har 16.
FT12 har en betydligt förenklad konstruktion i bland annat hälen,,,,,
FT12 verkar som smäckigt skit i början jämfört med Dukisar eller Baron,,,,, men dom funkar fin fint,,,,, bara muppigt ljud när man klickar i hälen :)
Som ovan nämnt så går det att tura med både Duke och Baron etc,,,, men ju lättare det är,,,ju smidigare är det på väg upp och man spar krafterna till det roliga utför :).
Har bara gott att säga om Duke och Baron,,, med reservation för att dom väger 1 ton...och kan säga samma sak om FT12,,, MEN dom väger inte 1 ton och är betydligt trevligare att gå uppför med ...

Sen är det ju så att det bästa är att prova om nu det går,,,,för har man bara åkt med Duke och tycker det är bra,,,,so fine,,,,,, men får man då helt plötsligt testa ngt lättare som man upplever lika stabilt och inte tjuvlöser etc,,,, så vill man ha det istället....

Annars har du renodlade tech bindningar som nämns ovan,,,,,

Men allt är ju subjektivt hur man upplever det ...så,,,, lycka till :)

Tillbaka
Topp