Rapport från ett varmt Alperna!

delta sa:
Kalle_Bern sa:
Inte varit på plats, men Engelberg och många andra orter i Schweiz fick 20-30 cm i veckan och har varit relativt kallt sen dess (nolllgradsgränsen lägre än 2000 m iaf). Ska långsamt bli lite varmare igen i veckan som kommer men borde hålla sig rätt bra över 2500 meter...
Imorrn blir det Zermatt för min del. Nog sista skiddagen för den här säsongen, för jag reser över påsk och till Valborg lockar nog våren mer...
De fick gräva fram parkerna i stubai, kaunertal, kitzbuhel osv efter veckans snöfall sa det var nog en del som kom (kom till och med hagel i münchen nagra ganger förutom att det var askallt)...

btw du bor ju uppenbarligen inte i sverige sa lägg ner tankarna pa valborg och midsommar a sant och börja njuta av typ 10-15 katolska helgdagar per ar istället... ;P
Haha, sant. Tyvärr är Bern inte katolskt, så går misste om de helgdagarna! :( Tänker inte fira Valborg eller midsommar, var mer med tanke på hur långt våren redan har kommit känns det som att jag inte kommer åka mer efter påsk, men ska ju aldrig säga aldrig. Kanske får köra skidor i Zermatt på midsommar... ;)

Tjenare,

Bor i Zürich och får besök tors-tis som förväntar sig åtminstone en dags åkning, finns det några fler alternativ man bör titta på utöver Zermatt och Saas-Fee för fredagsåkning?

chrla336 sa:
fler alternativ man bör titta på utöver Zermatt och Saas-Fee för fredagsåkning?
det tar ju 3-4 timmar dit fran zrh alltsa kan du ju överväga glacier 3000 dvs les diablerets/gstaad - lite närmare. alternativt laax vorab gletscher är ff öppet det är ju nära och glaciär om ni inte har allt för höga akkrav.
pa samma avstand/tid hinner ni ocksa fram till kaunertal eller pitztal i österreich.

Saas-Fee och Zermatt är fortfarande bra, varit där de senaste två helgerna. Håller dock med delta, låter låååångt från Zürich... Utöver Glacier 3000 och Laax (som jag nog skulle avråda från, är bara två släpliftar och 1½ nedfart på glaciären) kan det ju vara värt att kolla hur läget ser ut i Engelberg/Titlis (nära, jämförelsevis) och kanske på ngt högt ställe på nordsluttning i Engadin, typ Corvatsch vid St Moritz.
Nu säger ju prognosen 20-25 grader (i dalarna) och sol hela veckan så nog värt att kolla dagsläget senare i veckan innan ni bestämmer er för något.

Gillar ni slaskåkning är det ju bara kolla vilka ställen som överhuvudtaget har öppet och dra dit. ;)

Kolla in Kaunertal tro deras Spring Classics precis startade, rätt fina backar även om inte så många å en eller två sittliftar å en gondol, ta en titt var riktigt fint förra året efter Valborg när jag var där.

//Olof

Så farligt långt är det inte, man är framme i Zermatt eller Saas Fee klockan 9 om man tar första tåget, så det är nog inga problem. Ska titta på övriga förslag också, tack!

Tillbaka
Topp