Rapporter från UCPA

Rapporter från UCPA
Ja, det är frågan vilken nivå man är på, efter att mest lekt bredvid pisterna i svenska fjäll.
För ett par år sedan hade jag lätt klassat mig högt bara på rent "white man confidence", men nu rehabar jag en bruten rygg och är lite fegare.

Verkar å andra sidan som att man lätt kan gå från 2 till 1 vid behov, men inte åt andra hållet.

Dom har dessutom plats på bägge nivåerna samma vecka.

Vad betyder "Confirmé" som står på dom flesta Nivå 2?

Jag har ingen som helst koll på alla deras orter i Alperna, och det finns säkert dom som passar mig bättre, men då är det nästa år som gäller
Jag har åkt confirme, betyder typ ”du åker med äran i behåll ner för svarta pistade pister i ok fart”. Sen varierar det inom kategorin.

Rapporter från UCPA

Verkar ju vara nån lift som är ur drift där i krokarna, hur kan det tänkas påverka åkningen där?
Är det därför det finns massa obokade platser kvar?

Rapporter från UCPA

Verkar ju vara nån lift som är ur drift där i krokarna, hur kan det tänkas påverka åkningen där?

I ett av skidsystemen, Grand Montets, har toppliften varit ur funktion ett par år efter brand. Det finns flertalet andra liftar som tar dig nästan hela vägen upp, systemet är fortfarande mycket värt att åka i.

Rapporter från UCPA
Jag har inte besökt chamonix på ett par år men har besökt både innan o efter liften sgs. Ser inte att den har ngn avgörande roll. Bara å boka om du e taggad.

Rapporter från UCPA

Planen är att en ny lift ska vara igång 2027.

Det finns massvis med bra åkning även utan den liften.

Rapporter från UCPA
Jag har inte besökt chamonix på ett par år men har besökt både innan o efter liften sgs. Ser inte att den har ngn avgörande roll. Bara å boka om du e taggad.
Jag är taggad 🙂

Skickade iväg en bokning nu, den landade som preliminär.
Får se om den blir bekräftad, det är ju ganska kort tid dit, och många platser kvar på bägge nivåerna.

Rapporter från UCPA
Det blev en resa!
Och det fanns snö.

Bra tips om att hoppa direkt in på Level 2. Låg efter fransmännen när det kommer till stil i pist, så första dagen undrade vad jag gett mig in på och varför jag inte vart nedflyttad, men sen vart det lagom.

Fick också lära mig att det är stor skillnad på skidlärare och bergsguider i Frankrike, dom får inte riktigt syssla med samma saker.

Level 1 hade en lärare, vi hade en guide.
Dom andra hade nog lite mer pedagogik bakom sina tips, men vi fick röra oss längre bort från systemen.

Rapporter från UCPA
Det blev en resa!
Och det fanns snö.

Bra tips om att hoppa direkt in på Level 2. Låg efter fransmännen när det kommer till stil i pist, så första dagen undrade vad jag gett mig in på och varför jag inte vart nedflyttad, men sen vart det lagom.

Fick också lära mig att det är stor skillnad på skidlärare och bergsguider i Frankrike, dom får inte riktigt syssla med samma saker.

Level 1 hade en lärare, vi hade en guide.
Dom andra hade nog lite mer pedagogik bakom sina tips, men vi fick röra oss längre bort från systemen.
Skoj att det blev bra! Av nyfikenhet ( har själv bara åkt pist o funderar på offpist nästa gång) då du skriver det blev lagom efter dag två, vad menar du?

Rapporter från UCPA
Skoj att det blev bra! Av nyfikenhet ( har själv bara åkt pist o funderar på offpist nästa gång) då du skriver det blev lagom efter dag två, vad menar du?
Jag kände mest att jag låg efter gruppen i pisterna, kanske mest för att jag är ovan vid förutsättningarna i alperna, men sen väl utanför var det inga problem.

Jag hade svårt att hålla warp-speed i pist, dom hade svårt att hålla kontrollerad fart utanför 😛

Rapporter från UCPA
Jag kände mest att jag låg efter gruppen i pisterna, kanske mest för att jag är ovan vid förutsättningarna i alperna, men sen väl utanför var det inga problem.

Jag hade svårt att hålla warp-speed i pist, dom hade svårt att hålla kontrollerad fart utanför 😛
Ok! Ni åkte altså bara pist dag ett? Tycker det e ganska typiskt- många fransmän har lärt sig åka i skidskola o åkt mycket skidskola och e därför helt drillade åkare medan nån annan 😏 🙃mer lärt sig genom försök o misstag.. men å andra sidan har de ju ingen känsel för snö som element för de har ju mest sett den på bild

Rapporter från UCPA
Hade kul i vintras, så tänker nog dra iväg nästa igen.

Funderar på offpist randonnée nivå 2.

Då är frågan vart tusan man ska. Sist blev det Argentiere mest pga sista minuten, men har extremt dålig koll på hur åkningen är runtom i alperna.

Och när? Har aldrig i hela livet lyckats tima nån större mängd pudersnö, så gärna när det finns bra förhoppningar om sådant 🙂

Tillbaka
Topp