rätt längd på offpist skidor

erisve

Ny medlem
Hallå.
Jag ska köpa ett par offpist skidor men har inte så stor erfarenhet inom det området.
Jag är 176 cm lång och väger ca 70 kg. Jag är vältränad i benen och åker ganska aggressivt.
Jag har tidigare åkt på ett par salomon park twintips som är 161 cm långa. Men det känns som att de är lite litet i puder.
De skidorna jag har kollat på är Scott p4 och Big Trouble.
Scott finns i längderna 171 och 181 vilken tror ni kommer passa mig bäst? Blir det för stor omställning mellan mina gamla 161 och p4 181??
Big trouble har lite mindre midja och finns i längden 176 som jag tycker känns rätt bra, men personligen tycker jag Scott p4 verkar vara en bättre skida.

Vad tycker ni??

/Eric

p4an är nog den bättre i puder, men ska du bara köra puder?
antar att du inte bara gjorde det med dina förra skidor
tror nog BT funkar lite bättre i pisten och parken samtidigt att den också flyter på bra i puder..
Big T tycker jag nog också har den skystaste designen av de båda

lycka till med ditt val..

MVH/ Larre

Tveklöst 181 om du tänker åka offpist. 176 skulle kunna funka som en liten lekmjuksnöskida, men 171 är helt enkelt extremt kort för denna typ av skida.

Jag väger som du och har skidor från 184-193 (midjor 94-110). 181 är alltså fortfarande inte en direkt lång skida.

HitMe

p4an kommer nog inte kännas särskilt lång i 181. Har för mig att jag var inne och fingrade på den och att den var riktigt mjuk vilket gör den lätthanterlig. Lite konstig böjkurva bara, väldigt mjuk i tailen var den om jag inte missminner mig...

Som Larre säger så är BT bättre allround men P4 är överlägset bättre offpist. Så det är bara att avgöra vad du ska använda dom till.

Sen finns även P4 i 191, men av 171 och 181 så ska du defenetivt inte välja den kortare!
Personligen skulle jag aldrig åka offpist med en skida kortare än 190cm, är 179cm lång och väger strax över 80kg.

Har själv kört på P4 i 191 men bara lite vårpark så kan inte utvärdera op-egenskaperna.

Lyssna på HitMe. (gäller väl iofs alltid)

Om du ska fokusera på offpiståkning och är relativt färsk ska du inte välja en för kort skida och inte en för styv. Något mjukt och långt gör åkningen enormt mycket enklare än om du väljer något kort. Kort och styvt är ännu värre ur den aspekten. En driven och medveten åkare klarar av att hålla tekniken med en kortare skida, men en "nybörjare" behöver all hjälp man kan få i lössnö och därmed krävs en längre skida. Många lever med eden seglivade myten att långa skidor är svårare att åka offpist med än kortare varianter. Det är helt tvärtom tycker jag.

171 är på tok för kort och kommer att bli sjukt svåråkt om det är djupt, eller bara lite fluff.
176 är lika fel det.

181 är väl kort det med, men kan funka om du ska köra lugnt och har lite oflyt så att du inte prickar in ett riktigt dump. 181cm är inte mycket att hålla i handen om det kommer ett rejält alp-dump på dryga halvmetern.

186-193 någonstans med ett mjukt flex skulle jag rekommendera.

P4 i 181 cm skulle jag vilja säga är ungefär en åkyta som en 171 cm vanlig skida så gå på 191. Har åkt på alla tre längderna och 191 är absolut den bästa för off-pist och även för pisten tycker jag. Är en mycket roligare skida än BT oxå.

//H

Tack för alla svaren!
Jag tycker själv att det fungerar ganska bra att åka i ca halvmetern puder med dom korta skidorna jag har så då borde jag väl klara av att hantera kortare skidor.

Men det lutar nog mot 181 som ni säger. Jag har aldrig förut åkt på riktiga offpist skidor så det kommer nog ta ett tag att få in flytet. Men 191 känns väldigt långt ifall jag ska köra lite trick utför klippor mm, snurra osv.
Personligen gillar jag desigen på p4 jäkligt mkt, skön retro stil.

en fan din tvilling! väger 70kg å e 176cm. jag tänker köpa scratch bc det e kanske något att fundera på?

jag vet inte scratch bc känns lite mer allround skidor, eftersom jag redan har ett par för parken och pist så vill jag ha ett par bredare för puder.

Tillbaka
Topp