Rättmonterat?!?

AdamClaeson

Medlem
Rättmonterat?!?

Tjena!
Fick leverans av mina Atomic Backland 117 med Tracker 16 bindning till idag. Givetvis mycket trevligt. Men jag kliar mig lite i huvudet då det känns som dom monterat bindning sjuuukt långt bak. (Se bild)

Nu kanske jag är trög och missar det uppenbara men det känns inte helt rätt. Jag har dock köpt direkt från Atomic, och dom borde ju ha koll, men har inte fått frågan hur jag ville ha dom monterade.

Första gången jag kör med turbindningar så det kanske är helt rätt men att jag bara är ovan...?

Jag kan inte riktigt tyda hur mycket dom bakmonterat? Någon som vet hur jag kan se det? Eller mäta?

Hur påverkas åkegenskaperna av det?

Har sökt massa på frågan men finner inte riktigt svaret...

Tackar ödmjukast för svar som gör min nattsömn lite bättre...

/Adam

Rättmonterat?!?
Ser verkligen ut att vara väldigt bakmonterade!
Kring mitten på skidan ska det finnas en linje som markerar rekommenderad monteringspunkt. Har du inte angivit något annat så ska den linjen vara vid mitten på bindningen. Med pjäxan i klickad bör då den markeringen vara på samma ställe som markeringen på din pjäxa.

Rättmonterat?!?
Hmm...
Skruvmejseln är i rekommenderad monteringspunkt...Samt ligger ungefär i mittpunkt av pjäxan (|A)... Men känns ju ändå inte helt rätt...

Senast ändrad:
Rättmonterat?!?
Utan att veta exakt borde monteringspunkten var true center -3 till true center -10 cm. Men på bilden ser det ju snarare ut att vara true center -20 cm. Jag skulle mäta utan att lita på grafiken och sedan fråga atomic om det verkligen är rätt monterat

Rättmonterat?!?
Mmm... Vet inte inte det säger nått. Men pm jag mäter från bindningens front till skidans spets samt bindningens bak (ej plattan med gågrejjen) till skidans bak skiljer det 30 cm...

Rättmonterat?!?
Låter väldigt konstigt. Om du mäter från skidans tip till sträcket och sen sen från tail till stäcket vad får du då?

Rättmonterat?!?
AdamClaeson sa:
Mmm... Vet inte inte det säger nått. Men pm jag mäter från bindningens front till skidans spets samt bindningens bak (ej plattan med gågrejjen) till skidans bak skiljer det 30 cm...
Om du mäter ut skidans mittpunkt så borde mitten av din pjäxa och den rekommenderade linjen vara ungefär 8cm bakom mittpunkten

Rättmonterat?!?
Det där är väl uppföljaren till automatic 117? Den hade ju iaf en monteringspunkt som var extremt gammalmodig, har för mig Sage körde sina automatic på typ +8 eller nåt annat heltokigt. Det är iaf inte monterar fel om du sagt du vill ha monteringen på rekommenderade linjen.

Gällande att inte lita på grafiken så är det vanligen ca 5 mm noggrannhet i placeringen på den, och eftersom skidorna tillverkas i par blir offseten samma på båda. 5 mm monteringsskillnad i längsledd gör ingen märkbar skillnad, det är därför det är rimligt att trycka ut den rekommenderade monteringspunkt (men inte trycka ut centerlinjen på skidan, eftersom 5 mm snett åt samma håll på båda skidorna där gör en jävla skillnad).

Rättmonterat?!?
TheFluffy sa:
Låter väldigt konstigt. Om du mäter från skidans tip till sträcket och sen sen från tail till stäcket vad får du då?
Från tip till monteringsanvisningens streck är det 103,5 cm och från tail till monteringsanvisningens streck är det 82,5 cm.

TC 93 cm.

Fasen blir inte klok på denna montering...

Bör jag montera om dom då jag gillar att leka runt och utnyttja hela berget? Bör man skälla ut Atomic som monterat och inte frågat hur jag ville montera.

Eller är allt precis som det skall vara...

Rättmonterat?!?
Fatboy sa:
AdamClaeson sa:
Om du mäter ut skidans mittpunkt så borde mitten av din pjäxa och den rekommenderade linjen vara ungefär 8cm bakom mittpunkten
Nope, felar på 2,5 cm... Den rekommenderade linjen sitter alltså 10,5 cm bakom skidans mittpunkt...

Rättmonterat?!?
Tveksamt att skälla på atomic? De monterar nog på rek om du inte sagt annat.
Beror inte monteringspunkten lite på hur sidecuten ligger?
Kan det inte vara värt att testköra innan du dömmer ut det?
Du kanske uppskattar tysk montering. Mkt skida framför foten som går som tåg. Inget snicksnack.

Rättmonterat?!?
AdamClaeson sa:
Fatboy sa:
AdamClaeson sa:
Nope, felar på 2,5 cm... Den rekommenderade linjen sitter alltså 10,5 cm bakom skidans mittpunkt...
Att den rekommenderade punkten ligger 10.5 bakom skidans mittpunkt är fullt möjligt men som sagt lite omodernt kanske.

Rättmonterat?!?
Fatboy sa:
AdamClaeson sa:
Fatboy sa:
Att den rekommenderade punkten ligger 10.5 bakom skidans mittpunkt är fullt möjligt men som sagt lite omodernt kanske.
Ändå märkligt med tanke på att det är årets modell och att Atomic Backland är väl snare lite nytänk? Eller?

Rättmonterat?!?
Marboh sa:
Tveksamt att skälla på atomic? De monterar nog på rek om du inte sagt annat.
Beror inte monteringspunkten lite på hur sidecuten ligger?
Kan det inte vara värt att testköra innan du dömmer ut det?
Du kanske uppskattar tysk montering. Mkt skida framför foten som går som tåg. Inget snicksnack.
Ja, jo, kanske. Men vad jag förståt så lämpar sig den monteringen inte så bra för hopp och lek. Gillar ju iof att stå på med...

Rättmonterat?!?
Om man bara ser till siffrorna på skidan

186cm lång skida

30% nose rocker 55,8cm
55% camber 102,3cm (51,15 åt vart håll från mitten)
15% tail rocker 27,9cm

Står man helt på mitten av camber profilen så bör man ha 79,05cm bakåt och 106,95cm och då är ju rekommenderad punkt till och med lite längre fram. Ingen aning om det generellt sett är så men känns ju logiskt att ha mest tryck i mitten över cambern.

AdamClaeson sa:
Ja, jo, kanske. Men vad jag förståt så lämpar sig den monteringen inte så bra för hopp och lek. Gillar ju iof att stå på med...
Känns som man kanske kunde monterat några cm längre fram men om man nu skulle montera den helt true twin så köpte man nog från början helt fel skida.

https://shop.atomic.com/en/products/backland-fr-117-aa2685.html
"It’s stiff enough for aggressive skiing on deep storm days or shredding Big Mountain spines."
Dom nämner ju inte hopp och lek en enda gång i deras video om skidan här

Jämför med texten till Backland Bent Chetler som har 30% nose rocker, 40% camber, 30% tail rocker.
https://shop.atomic.com/en/products/backland-bent-chetler-aa2684.html
"while the camber under foot delivers epic performance through turns and nose butters."
"the Backland Bent Chetler is the ultimate playful tool for your powder missions."
Samtidigt som Bent Chetler nämner "playful" och har med switch 3, butters och cork 7 i produktvideon.

Senast ändrad:
Rättmonterat?!?
Förutom det som nämnts (ffa lång rocker fram jämf med bak) så bidrar kanske bindningstypen, som är lång bakom pjäxans slut och kort framför pjäxnosen, till ett optiskt intryck av extra bakmontering.

Rättmonterat?!?
linder sa:
Om man bara ser till siffrorna på skidan

186cm lång skida

30% nose rocker 55,8cm
55% camber 102,3cm (51,15 åt vart håll från mitten)
15% tail rocker 27,9cm

Står man helt på mitten av camber profilen så bör man ha 79,05cm bakåt och 106,95cm och då är ju rekommenderad punkt till och med lite längre fram. Ingen aning om det generellt sett är så men känns ju logiskt att ha mest tryck i mitten över cambern.

AdamClaeson sa:
Känns som man kanske kunde monterat några cm längre fram men om man nu skulle montera den helt true twin så köpte man nog från början helt fel skida.

https://shop.atomic.com/en/products/backland-fr-117-aa2685.html
"It’s stiff enough for aggressive skiing on deep storm days or shredding Big Mountain spines."
Dom nämner ju inte hopp och lek en enda gång i deras video om skidan här

Jämför med texten till Backland Bent Chetler som har 30% nose rocker, 40% camber, 30% tail rocker.
https://shop.atomic.com/en/products/backland-bent-chetler-aa2684.html
"while the camber under foot delivers epic performance through turns and nose butters."
"the Backland Bent Chetler is the ultimate playful tool for your powder missions."
Samtidigt som Bent Chetler nämner "playful" och har med switch 3, butters och cork 7 i produktvideon.
Nä, helt TC är jag inte ute efter. Och jag är inte ute efter en twintipp. Men känns bara som den är extremt bakmonterad. Och frågan är väl vad man vinner/förlorar på att montera om och justera fram dom något?

Cage kör ju iof väldigt lekfullt och jibbar runt och har sig... Samtidigt som han är en charger på sina Backland. Hittar ingen info om hans stance men ser ju ut som han har lagt fram en del...

Senast ändrad:
Rättmonterat?!?
Du kan inte avgöra om skidan är rätt monterad genom att tiita på outlinen. Rätt monterindspunkr styrs av midja och rocker. Tror nog Atomic har koll på hur bindningen skall monteras på deras skidor. :)

Rättmonterat?!?
AdamClaeson sa:
@Fatboy påstod att recommended för backland 117 ska ligga TC-8, jag vill veta vars han fått det från.

AdamClaeson sa:
Nä, helt TC är jag inte ute efter. Och jag är inte ute efter en twintipp. Men känns bara som den är extremt bakmonterad. Och frågan är väl vad man vinner/förlorar på att montera om och justera fram dom något?

Cage kör ju iof väldigt lekfullt och jibbar runt och har sig... Samtidigt som han är en charger på sina Backland. Hittar ingen info om hans stance men ser ju ut som han har lagt fram en del...
Självciterar...
Vattendroppe sa:
Det där är väl uppföljaren till automatic 117? Den hade ju iaf en monteringspunkt som var extremt gammalmodig, har för mig Sage körde sina automatic på typ +8 eller nåt annat heltokigt.
Gällande att montera fram skulle jag gissa att du kan gå fram en rätt bra bit utan att tappa allt för mycket. Av de jag känner som kört automatic har alla trivts bättre på den när den varit fram-monterat ett gäng cm från rekommenderade monteringspunkten.

Senast ändrad:
Rättmonterat?!?
Jag ber om ursäkt om jag utryckte mig otydligt jag menade inte att det är exakt TC-8, jag menade att det borde ligga ungefär däromkring för typen av skida.

Rättmonterat?!?
AdamClaeson sa:

Prova fråga på hans insta?
https://www.instagram.com/sage_cattabriga_alosa/

Jag menade mest att ordet "extremt" blir aningen överdrivet :)

Rättmonterat?!?
linder sa:
AdamClaeson sa:

Prova fråga på hans insta?
https://www.instagram.com/sage_cattabriga_alosa/

Jag menade mest att ordet "extremt" blir aningen överdrivet :)
Bra tips!
Provade lyckan och fick svar!

"sage_cattabriga_alosa@adam_claeson yeah exactly. I go plus three. That’s center of side cut and center of running surface but still well behind true center of ski. Try lining up your boot center there while standing on the ski to see how that looks and feels."

Så det är väl bara att borra nya hål i ett par sprillans nya skidor och flytta fram en 5-6 cm.... ;)

Tack för all feeback!

Rättmonterat?!?
AdamClaeson sa:
Bra tips!
Provade lyckan och fick svar!

"sage_cattabriga_alosa@adam_claeson yeah exactly. I go plus three. That’s center of side cut and center of running surface but still well behind true center of ski. Try lining up your boot center there while standing on the ski to see how that looks and feels."

Så det är väl bara att borra nya hål i ett par sprillans nya skidor och flytta fram en 5-6 cm.... ;)

Tack för all feeback!
Räcker väl med +3cm då? ;)

Men gött! Hade ingen aning om vem det är då man mest åker bräda, men sett Bent Chetlers videos pga Van builden :) Så kollade upp hans insta och han verkade rätt flitig med att svara :)

Körde dock skidor idag på skidtestet i Åre... Skönt med hyrbindningar och små boots så kunde prova rekommenderad och typ +2cm :D Blir ju lite skillnad! Är dock helt lost på skidor så såg väl mest ut som någon som åkte halvsnygga skär för att sen göra någon liten sprattlig air :D

Senast ändrad:
Rättmonterat?!?
Pimpelgas sa:
Tror nog Atomic har koll på hur bindningen skall monteras på deras skidor. :)
Det kan man verkligen inte utgå ifrån. Det sitter alldeles för många konservativa på fel positioner på skidföretag. Det är snarare standard att de som verkligen har koll INTE monterar efter rekommenderad linje. Det är och förblir en gåta hur fasen det går till när dom ritar ut monteringslinjer på skidorna, men linjerna hamnar i alla fall mycket sällan där dom borde vara.

Rättmonterat?!?
Härligt!
Äntligen ett par skidor monterade som på den gamla goda tiden!!!! De kommer gå som raketer!!
Och som bonus blir det mycket bekvämare när du ska böra skidorna på axeln! Testa får du känna!!!!
Tänk att allt var sååååå mycket bättre förr......
;-)

Rättmonterat?!?
MnO sa:
Pimpelgas sa:
Tror nog Atomic har koll på hur bindningen skall monteras på deras skidor. :)
Det kan man verkligen inte utgå ifrån. Det sitter alldeles för många konservativa på fel positioner på skidföretag. Det är snarare standard att de som verkligen har koll INTE monterar efter rekommenderad linje. Det är och förblir en gåta hur fasen det går till när dom ritar ut monteringslinjer på skidorna, men linjerna hamnar i alla fall mycket sällan där dom borde vara.
Märkligt, men intressant... Gällande Atomic så borde ju både Sage och Chris ha en del att säga till om kan man tycka...

Rättmonterat?!?
Vänta här nu!

Atomic har monterat bindningen på recomended för att du ska få ut maximalt av skidans egenskaper. Den är tillverkad för djup pudersnö

Det går inte att mäta true center på samma sätt när du har en sån tidig rocker och tailrocker.

Om jag får gissa så är din mittpunkt nu mitt på spannet.

Jag har samma montering på mina K2 pinnacle 105er, var väldigt tveksam i början men dom är riktigt köttiga med den monteringen.

För lekdagarna så skaffa ett par trucenter-monterade jibbskidor.

Rättmonterat?!?
Har inte tänkt på vart mina Pinnacle 105 är monterade, men dom är skitbra. Har inte reflekterat över monteringspunkt på dom, men ser man på monteringspunkten och tar bort den lååånga tiprockern så är det inget konstigt med den. Bindningarna sitter nån stans mitt på spannet. Och skidorna presterar riktigt bra både i pist och offpist.
Har aldrig funderat på monteringspunkt någon gång på mina skidor, alltid monterat rekommenderat. Hade dock ett par med shizo bindningar på, dom blev jag aldrig vän med. Flyttade fram och tillbaka men blev aldrig bra.

Tillbaka
Topp