Rättstavning?

Tompan14

Ny medlem
Rättstavning?
Börjar det inte bli dags att inför ett rättstavningsprogram för när man skriver i trådar här?
Kanske något som tvingar en att titta på eventuella felstavningar innan inlägget blir postat...

Rättstavning?
det finns stavningsvarianter på det här forumet som inte det bästa rättstavningsprogramet i världen skulle kunna hantera.

Rättstavning?
jag som surfar på en riktig dator, macBook pro.. har stavningsprogram vart jag än skriver :) ni med era leksaksPC är ju inte ås priviligerade.. jag skriter dock fullständig i hur jag stavar när jag skriver hätr..

Rättstavning?
Som StarcK skrev, använder man Mozilla Firefox så finns det rättstavning, bara att högerklicka på de understrukna orden och rätta. Ett inlägg utan röda streck bör vara allas mål innan man trycker på Spara. Vettetusan om det löser särskrivningarna dock... FF ville faktiskt att jag skulle särskriva "särskrivningarna".

Rättstavning?
FF rättstavning är väl inte direkt världsbäst...
De flesta här använder väl just FF (inklusive mig själv, och jag lyckades ju få till ett fel ;-) ) men ändå så blir det svenska skriftspråket våldtaget i tråd efter tråd...
Jag förstår inte riktigt argumenten med "spelar ingen roll, alla fattar ju ändå" eller "här struntar jag i hur jag stavar" kan inte någon upplysa mig? Varför är det mindre viktigt att stava rätt på FR? När är det då viktigt att stava rätt, och vad skiljer de olika situationerna åt?
Under historiens lopp har läs och skrivförmåga varit nyckeln till kunskap, den som inte har kunnat behärska dessa har alltid betraktats som dum, och fördomarna har inte ändra sig särskilt mycket fram tills idag...
Men vad vet jag, jag kanske bara är gammal och grinig! =)

Rättstavning?
Hehe, håller med till 100%, varför vill man (historien är fortfarande aktuell) uppfattas som dum och inkompetent i någon situation. Sen till att formulera dig korrekt i alla situation, till slut blir det en vana och bra vanor kan man aldrig få för många av!

Visst, om man är 15 år är det väl ingen större fara om råkar stava säsong med e istället för ä någon gång, men som 20 åring? Då är det inte charmigt längre, snarare sorgligt... Visst, dyslexi finns, men är det verkligen så utbrett?

Rättstavning?
tompan14 sa:
FF rättstavning är väl inte direkt världsbäst...
De flesta här använder väl just FF (inklusive mig själv, och jag lyckades ju få till ett fel ;-) ) men ändå så blir det svenska skriftspråket våldtaget i tråd efter tråd...
Jag förstår inte riktigt argumenten med "spelar ingen roll, alla fattar ju ändå" eller "här struntar jag i hur jag stavar" kan inte någon upplysa mig? Varför är det mindre viktigt att stava rätt på FR? När är det då viktigt att stava rätt, och vad skiljer de olika situationerna åt?
Under historiens lopp har läs och skrivförmåga varit nyckeln till kunskap, den som inte har kunnat behärska dessa har alltid betraktats som dum, och fördomarna har inte ändra sig särskilt mycket fram tills idag...
Men vad vet jag, jag kanske bara är gammal och grinig! =)
Håller med!

Dock om jag ska vara petig så ska det vara " läs- och skrivförmåga". ;)

http://www.skrivihop.nu/
http://www.avigsidan.com/

Rättstavning?
Jag hoppas att dom som inte håller med trådskaparen sitter inne med VÄLDIGT bra argument för att inte bry sig om detta. Lycka till i gymnasiet säger jag bara. (Noterade att dom som säger att det inte spelar någon roll var <15. )

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp