RCR Knarkar och tar bort hoppen i sina parker...

TexMurphy

Ny medlem
RCR som driver Fernie, Lake Louise och några orter till har rökt på lite väl hårt... "För att höja säkerheten på våra orter tar vi bort hoppen ur våra parker" heter det... helt vansinigt i min mening då hoppen flyttades till parkerna för att höja säkerheten och att ha hopp i en kontrollerad form....

http://www.skircr.com/mediaCentre/pr_detail.asp?id=479

Personligen så bryr jag mig inte så jätte mycke då jag inte använder parker men jag gillar konceptet och gillar att slippa bry mig om folk som kommer flygande överallt...

Hoppas inte att någon av er som skall till Fernie är en dedikerad Jibber....

Tex

what?. sen när blev de livsfarligt med hopp i parken?
utan hopp har man ju ingen park..

dumt gjort

det var nog det töntigaste jag hört. tur att man håller sig i sverige då

The_teo sa:
För att undvika att bli stämda.
vadå det är ju bara att göra som whistler gjorde? åkarna måste skriva på ett kontrakt som säger att man tar all risk på eget ansvar när man går in i parken.

Martiiin sa:
om man inte vill skada sig varför åker man då in i parken överhuvudtaget?
Hahhaa är det din filosofi när du åker? ;)

Kan misstolkas^^

Men som sagt, varför gör dom inte som whistler?
Borde det inte vara så enkelt att sätta upp en stor skylt innan man åker in i parken : "All åkning sker på egen risk".

Senast ändrad:
"RCR cares deeply about the well-being of all of its guests and takes responsibility for their care very seriously."

Rørande text!
Men fan, hade ju tænkt dra dit ju :l
Tur att Whistler klarar sig då iaf.

Dom kommer att satsa mer på rails, men vafan, om man bailar på dom kan man ju bryta vartannat revben, eller krossa pungen. Säkert lika farligt. Kanske ^^

Pez out!

Asså det är sjuukt ovärt av dom att göra så. Vafan, kunde dom inte hostat ur sig det innan man betalade 6500 för ett förbannat säsongskort?? Inte för att man kanske ska hänga i parken varje dag, men vafan, jag värdesätter iaf en hyffsad park ganska högt, att ta bort alla hopp, det är ju fan att gå 15 år tillbaka i tiden!

CrashX sa:
Martiiin sa:
om man inte vill skada sig varför åker man då in i parken överhuvudtaget?
Hahhaa är det din filosofi när du åker? ;)

Kan misstolkas^^

Men som sagt, varför gör dom inte som whistler?
Borde det inte vara så enkelt att sätta upp en stor skylt innan man åker in i parken : "All åkning sker på egen risk".
Nä men du förstår nog hur jag tänker, Om dem tycker det är så farligt varför ska dem som tycker det åka där då?

Senast ändrad:
tänk på att dom som gör besluten ofta inte åkt i någon park och vet inte så mycket vad det handlar om mer än siffror. tråkigt som fan iaf.

hur blir det med pipes?

Senast ändrad:
jävla idiotjävlar, dom börjar ju tänka som som överviktiga personerna på isaberg..

Asså detta är ett jäkla skämt. Att gå ut med detta nu, en månad innan det öppnar för säsongen. Ska dit i Februari och mars, kan säga att jag hade valt ett annat ställe om jag visste detta. Det är fan svinaktigt dåligt, speciellt att dom inte kunde gå ut med det innan dom startade sälja liftkort.

Undra hur utskrattade dom kommer bli av hela skid/snowboardvärlden under 60 år.

Har precis skrivit mitt längsta hat/förbannelsemail hittils i mitt 20åriga liv. Fullständigt sorgligt.

men isstället för att gnälla så mycket! titta på nedebörden dom snittar i dom där orterna! ca 9,5 meter snö föra året! då måste man ju kunna bygga ett hopp eller hur? och gnäller dom på det så gnäller man tillbaka för att dom tog bort hoppen i parken!

sen för den delen så tänker jag iallafall mejla mitt hat mot dom! alla gör detsamma även om ni ska dit eller inte!

Senast ändrad:
Ja, man kan bygga ett hopp, och ja, det är helt otroligt med all snö, och åter ja.

MEN, rättfärdigar det att gå 20 år tillbaka i utvecklingen?

HADE dom gått ut med detta i somras eller vad fan somhelst hade jag inte gnällt, men jag tycker det är sanslöst dålig stil att gå ut med det såhär nu, när dom vet att alla som har tänkt sig att vara där någon längre tid redan har köpt litkort, och jag vägde iallafall in att det fanns en park som såg helt hyffsad ut, jag hade valt ett annat ställe annars.

Sedan även om man mot all jävla förmodan skulle lyckas få pengar tillbaka för liftkortet, är det ändå för sent att köpa säsongskort öfr något annat ställe utan att få betala multum, och lyget man bokat får man ju inte avboka det heller.

ja precis! men därför är det ju bra om alla nu går ihop och skriver sina synpunkter för att dom ska inse hur jävla knarkat det låter!

hota med att kräva pengar tillbaka eller något! det är ju reklamationsfel! måste finnas en lag i kanada på det med! när alla som förmodligen köpte sitt säsongskort i oktober när det var rea så stog det ju banne mig inte något om detta! och då tar dom ju helt plötsligt bort något som jag trodde jag betalade för!

mejla mejla mejla!

Har även jag pröjsat multum(i mina arbetar ögon sett iaf) för flyg,liftkort boende osv. Fattar inte vad det är med dom som tagit detta beslutet. Jag som orutinerad offpiståkare har ingen större lust att behöva traska ut i offpisten och bygga kickers för att få hoppa lite.

Hur f*n kan dom göra så här!

att sattsa pengar på bättrebyggda parker hade vart grymt mycket bättre för säkerheten .
Gör som "chipen" säger. Maila era åsikter till dom så dom får lite klarhet i sina huvuden.

Några pengar för flyget och liftkortet lär man ju itne kunna få tillbaka. Hade aldrig ens tittat åt RCRs håll när jag leta resmål om jag vetat om detta tidigare. Känns som mina drömmar krossats totalt just nu.

skicka sverker på dom

vad kommer härnäst fångrem på brädan?hjälmtvång?hastighets begränsningar?klippor är farliga spräng bort dom bara jämna berget till marken och bygg längdspår.

ja tar inte växthuseffekten bort snön så gör anläggningarna det

Inte för att parken är mitt huvudmål på min Fernie vistelse så kommer även jag att skirva ett mail till dessa RCR nu för har med oss en polare som är grymt rolig att se på när han gör feta hopp i parken. Även kul att bara kolla alla bra jibbers i parken. Klart det går att bygga BC-Kickers men det är ju något jobbigare.

Helt klart mycket fel av de att gå ut med detta efter man köpt Early season pass.
Kan tänka mig att en del blev besvikna nu.

Fred ut

Asså Fernies parker är verkligen inget att prata om. Den övre består av 4-5 set med hopp (ett i varje storlek s, m, l) och ett par rails. Den nedre av lite små hopp och ett par rails.

Tycker att parker fyller en bra funktion då det smallar ihop alla jibbers och håller dom borta från övrig pist och bc vilket är skönt. Detta försvinner ju om hoppen försvinner.

Sen om en ort väljer att nicha sig som tillexempel Alta har gjort som förbjuder snowboards och inte har parker så är det helt ok. Lägga resurser på det som berget är mest lämpat för och att maximera fokus på en målgrupp är helt ok.

Däremot vad jag tror det handlar om från RCRs sida är pengar. Det är billigare att ha rails än hoppen. Hoppen kräver massa job från pistörerna. Railsen kräver inte alls lika mycke. Så jag tror att det handlar om ren snålhet. Vilket iofs är helt ok om man säger det.

Hatar när man låtsas och använder säkerhet som ursäkt.

Pffft...

Tex

Tex,

Kanske inte så dum tanke i slutändan? Ser man det över hela deras verksamhet så skapas det större resurser för att underhålla pisterna betydligt bättre? Även säkerheten till offpisten bör ju ökas markant då personal frisläpps till att lavinsäkra området gentemot att pista upp några få hopp det handlar om....

Alperna och speciellt Sverige brukar vara snabba med att snappa upp nordamerikanska påhitt. Undra när denna vågen kommer hit?

- C

".....However, we believe we have a strong moral obligation to not compromise the safety of our guests."

For noe tull! Ski handler om å ta kalkulert risiko, hver person er selv 100% ansvarlig om han skulle skade seg. Når alle store resorts i Canada og USA har park, så kan de vel ikke være redd for å bli stamda? Utrolig dårlig å gå ut med det no, dette har de garantert bevisst ventet med å publisere. Det handler nok om at inntekt på park < penger brukt på park, de er jo kjent som et pudder sted. Det er jo greit (selv om jeg tror at det er flere som verdsetter en park enn de tror), men måten det kommer ut på er veldig dårlig.

Skal være 5 måneder i Fernie i vinter, og drar for å kjøre pudder og store linjer, men det snør ikke hver uke hele vinteren!

Fjellet kommer til å bli fullt av dårlige og farlige bc kickers, som ski patrolen ikke har oversikt over. Jeg skal ihvertfall bygge et par!

"om man inte vill skada sig varför åker man då in i parken överhuvudtaget?" HAHA
Man kan vel skada sig på alt; bil, sykkel, åke pist etc?

Det är ju trist för alla som vallfärdar till parkerna i Canada, jag menar det är väl därför man korsar Atlanten och söker sig till BC och Alberta? Omgivningen i sig är inget man söker sig till, parker med sprutsnö är ju målet för alla som åker till den här delen av världen.

Nej... det ligger inte riktigt rätt på tungan det där.

Kanske har inte huvuddelen av RCRs gäster inget intresse av parker, det kostar alltså mer än det smakar, och kanske de inte känner för att konkurrera med bla COP och Sunshine.

Dirtbag sa:
Det är ju trist för alla som vallfärdar till parkerna i Canada, jag menar det är väl
därför man korsar Atlanten och söker sig till BC och Alberta? Omgivningen i sig är inget man söker
sig till, parker med sprutsnö är ju målet för alla som åker till den här delen av världen.
Som att åka till Italien och äta svensk husmanskost ;)

Ps. Lunchdags nu!

Senast ändrad:
Slutsatsen i motsvarande tråd på teton var att det här beslutet är rent finansiellt. Det vill säga att RCR tror sig få bättre vinstmarginaler om man slipper betala pistörer för att bygga hopp. Frågan är bara hur stort tappet blir i gäster.

ska bli kul att se dom V-formade bulorna på kickarna upp till alla rails, som blir rutav att folk använder railskicken som ett hopp. =D

chrtur sa:
Tex,

Kanske inte så dum tanke i slutändan? Ser man det över hela deras verksamhet så skapas det större resurser för att underhålla pisterna betydligt bättre? Även säkerheten till offpisten bör ju ökas markant då personal frisläpps till att lavinsäkra området gentemot att pista upp några få hopp det handlar om....

Alperna och speciellt Sverige brukar vara snabba med att snappa upp nordamerikanska påhitt. Undra när denna vågen kommer hit?

- C
Offpisten säkras av ski patrol medans hopp, parker och pister underhålls av pistmaskinisterna. Det är inte samma folk så det ena påverkar inte det andra. Ok kanske om det för samma peng anställs ny personal som ski patrol men det tvekar jag högst på.

Ren besparing.

Tex

Var i Fernie i vintras, och då hade de inte ens öppnat sin lilla park. Visst, jag förstår inte alls denna säkerhetshauss, men vem fan åker till Fernie för att jibba och hoppa? Inte jag iaf.

Att man kanske inte åker över atlanten för att åka park är väll en sak. Men är man ett gäng polare som åker så kanske någon föredrar park o någon offpist. Möjligheten att åka park borde därför finnas.

Hade dom bara gått ut med informationen tidigare hade man ju helt enkelt valt ett annat ställe bara. Känns som dom ville lura så många pre-seasonpass köpare som möjligt innan dom gick ut med infon. Det är det som gör att man är så förbannad just nu.

Som sagt, all irritation är befogad. Att åka till Fernie om man är det minsta intresserad av park är dock idiotiskt.

annaBirchgrove sa:
Är i fernie nu och folk här är rätt pissed på att de ska ta bort parken..
Fernie borna har alltid och kommer alltid att avsky RCR... förståligt till viss del men ändå utan RCR så hade Fernie i mångt och mycket fortfarande bara vart en håla med en näring (gruv industrin)...

Framfröallt så är det väl bristen på rabbatter för skol kids, pensionärer och locals i allmänhet som är källan till deras irritation...

Tex

tydligen så skall också en stämning ha haft med det hela att göra... en kille bröt nacken i en landning från ett felbygt hopp och fick 14mil USD...

Tillbaka
Topp