Recco passé?

Jonisen88

Medlem
Recco passé?
Jag fick nyligen information om att Recco inte har räddat liv under en väldigt lång tid, närmare 5 år (!). Kan någon bekräfta detta? Hörde det via en vän som jobbar som guide i alperna.

Recco passé?
Det är ytterst få som har blivit räddade av Recco under de 40 åren systemet funnits. Jag tror att de under en handfull, som har hittats levande. Däremot har det varit till stor hjälp när man ska hitta avlidna offer. Man söker fantastiskt snabbt stora ytor, men det tar oftast ganska långt tid för att skidpatrull eller likande ska komma på plats.

Recco passé?
Skrev det i annan tråd också. För 10-12 år sedan var det mer eller mindre legio att skidkläder kom med RECCO-reflektorer, det tycks inte vara fallet längre. Om det är tillverkarna som tycker det är onödigt eller om kunderna inte vill ha det låter jag vara osagt, men ja, lätt passé tycks det vara.

Med det sagt så finns det utrustning i de allra flesta system och även om det inte ger en kraftig ökad överlevnadschans så är det iaf > 0. Mao finns det ingen anledning att inte ha någon reflektor kan jag tycka.

Recco passé?
Skrev det i annan tråd också. För 10-12 år sedan var det mer eller mindre legio att skidkläder kom med RECCO-reflektorer, det tycks inte vara fallet längre. Om det är tillverkarna som tycker det är onödigt eller om kunderna inte vill ha det låter jag vara osagt, men ja, lätt passé tycks det vara.

Med det sagt så finns det utrustning i de allra flesta system och även om det inte ger en kraftig ökad överlevnadschans så är det iaf > 0. Mao finns det ingen anledning att inte ha någon reflektor kan jag tycka.
Enig, bättre än ingenting. Mer förvånad över de brands som väljer att investera i en teknik som väldigt sällan lyckas med att rädda liv. Dom kanske inte känner till dessa siffror visserligen..

Recco passé?
Enig, bättre än ingenting. Mer förvånad över de brands som väljer att investera i en teknik som väldigt sällan lyckas med att rädda liv. Dom kanske inte känner till dessa siffror visserligen..

En Recco-reflektor är väl en extrem billig pryl att tillverka och "sy in" som kanske fortfarande ger mervärde vid försäljning så länge utrustning på skidorterna finns på plats. Problemet är väl om det ger en falsk/överdriven känsla av säkerhet, och/eller om/när det börjar bli svårt att ekonomiskt motivera underhåll/utbyte av skidorternas utrustning? Så det är ju inte helt säkert att systemet är bättre än ingenting, åtminstone inte i längden.

Recco passé?
Problemet med Recco är väl att
Problemet är väl om det ger en falsk/överdriven känsla av säkerhet, och/eller om/när det börjar bli svårt att ekonomiskt motivera underhåll/utbyte av skidorternas utrustning? Så det är ju inte helt säkert att systemet är bättre än ingenting, åtminstone inte i längden.
Ger det en falsk känsla av säkerhet så är det ett stort problem, men så är det ju med all säkerhetsutrustning.

För skidorterna krävs det nog bara att några enstaka sök snabbas upp för att det skall vara värt kostnaden. Brukar ju vara ganska mycket folk involverade i sök på skidorter. Någon som vet vad sökutrustningen kostar och hur många som finns på en större skidort? Ligger det en i varenda skoter eller finns det typ två som måste hämtas på kontoret?

Recco passé?
Problemet med Recco är väl att

Ger det en falsk känsla av säkerhet så är det ett stort problem, men så är det ju med all säkerhetsutrustning.

För skidorterna krävs det nog bara att några enstaka sök snabbas upp för att det skall vara värt kostnaden. Brukar ju vara ganska mycket folk involverade i sök på skidorter. Någon som vet vad sökutrustningen kostar och hur många som finns på en större skidort? Ligger det en i varenda skoter eller finns det typ två som måste hämtas på kontoret?
Ingen aning faktisk men borde gå att kolla upp! Kollade nu på deras hemsida och det verkar va 500 skidorter samt 36 helikoptrar som är utrustade. Verkar va svårt att få den (utrustningen) effektiv iaf då den inte har lyckats rädda någon på någon av dessa platser under nästan 5 år..

Recco passé?
Ingen aning faktisk men borde gå att kolla upp! Kollade nu på deras hemsida och det verkar va 500 skidorter samt 36 helikoptrar som är utrustade. Verkar va svårt att få den (utrustningen) effektiv iaf då den inte har lyckats rädda någon på någon av dessa platser under nästan 5 år..
Kan också vara så att de som faktiskt åker offpist har börjat ha transor i större utsträckning och vet hur man använder dem, eller att det sker färre lavinincidenter där folk blir begravda, eller att de lavinincidenterna som sker händer på andra ställen idag.

Sen går det att diskutera om systemet faktiskt räddat några liv öht, eftersom de räddningarna skett efter väldigt lång tid, och om man ser till statistiken så överlever de som överlevt så pass länge ofta betydligt mycket längre. Däremot har det ev sparat en hel del pengar för skidorterna eftersom det är väldigt dyrt att t ex gå med sondkedja.

Poängen är att det är en komplex frågeställning där det är svårt att dra några slutsatser utan en väldigt ingående analys. Med fet sagt finns det nog en anledning till att recco börjat sälja sina reflektorer i format riktat till vandrare/cyklister/fjellski-turare där den saluförs som en metod för att söka av STORA områden i ett mer generellt SAR-scenario.

Recco passé?
Kan också vara så att det har blivit pr-mässigt omöjligt att inte ha Recco på åtminstone större skidorter. Laviner kan ju ta sig in i pister och transporter där det åker folk utan transor och vett men med Recco i kläderna. Att då stå där utan sökutrustning kommer inte att se bra ut.

Recco passé?
Kan också vara så att det har blivit pr-mässigt omöjligt att inte ha Recco på åtminstone större skidorter. Laviner kan ju ta sig in i pister och transporter där det åker folk utan transor och vett men med Recco i kläderna. Att då stå där utan sökutrustning kommer inte att se bra ut.
Så kan det möjligtvis vara. Recco är bra pr för skidorterna men räddar inga liv. Det borde genomskådas av dom som gör kläder, hjälmar och pjäxor men jag antar att denna information (5 år sen senast de räddade liv) inte har nått dom:)

Recco passé?
Den finns inte att finna någonstans på deras hemsida så jag antar att den inte är tillgänglig för dom. Antar även att suget inte hade varit så stor bland dom om dom kände till detta. Men bara min spekulation!

Recco passé?
Det borde genomskådas av dom som gör kläder, hjälmar och pjäxor men jag antar att denna information (5 år sen senast de räddade liv) inte har nått dom:)
De som säljer skidkläder till sportlovsåkare vill gärna ha en creddig logga. för det vill även köparna ha. Finns ju inget tillfälle när det pratas så mycket om laviner på tv som inför sportloven.

Recco passé?
Lite OT
Men hur funkar Recco / vad är Recco?
Det skall var 2st? Separerade från varandra typ underben och överarm ca:1m?
Blir det bättre med fler eller skulle det i så fall inte funka?
Jag har för mig att det är en Diod? I så fall vore det kul att veta specifikation på den.

Recco passé?

Tänk på delen du bär som en reflex och sökutrustningen som en lampa. När lampan lyser på reflexen så skickar den tillbaka en del av ljuset. Två borde definitivt vara bättre än en så länge båda sitter så att de kommer att befinna sig där kroppen är. Våglängden är 600 m så de kommer inte att släcka ut varandra.

Recco passé?
Tänk på delen du bär som en reflex och sökutrustningen som en lampa. När lampan lyser på reflexen så skickar den tillbaka en del av ljuset. Två borde definitivt vara bättre än en så länge båda sitter så att de kommer att befinna sig där kroppen är. Våglängden är 600 m så de kommer inte att släcka ut varandra.
Recco sänder på 867 MHz och tar emot på 1734 MHz (i europa), så våglängden är snarare 17 cm som "värst". Men mycket osannolikt att de stör ut varandra, anledningen till att kan rekommenderar att ha fler än en reflektor är för att minska sannolikheten att alla reflektorer ligger gömda på något som blockerar signalen.

Lite OT
Det skall var 2st? Separerade från varandra typ underben och överarm ca:1m?
Blir det bättre med fler eller skulle det i så fall inte funka?
Jag har för mig att det är en Diod? I så fall vore det kul att veta specifikation på den.
Det grundläggande finns skrivet på reccos egna hemsida, den här lite djupare analysen var bara en enkel googling bort:

Recco passé?
Mårten Johansson brukar säga på sina föreläsningar (iaf de jag varit på =) ) - "Recco hittar döda männiksor, lavinkunskap & transciever hittar levande"
WORD!!!

Recco är bra på det, det ska vara bra på. När jag pratade med i från skidpatrullen i Gränsen i samband med NM 2018 så visade han upp än smidig Recco-antenn ungefär som lika stor som en gammal VHS-kassett med Free Radicals 1 på, men den kostade satan så det lär dröja innan den kommer i var mans hand om än någonsin.

För att rädda liv så är det kamraträddning som gäller, kommer allt som oftast alltid ta för lång tid för skidpatrullen ett komma fram.....

/C

Recco passé?
Det är ju i grunden ett smart och funktionellt system. Kan man tänka sig att det gjort litet mer nytta än vad som är uppenbart genom att man snabbare kan söka av perifera/större områden och utesluta att nån ligger gömd där?

Recco passé?
WORD!!!

Recco är bra på det, det ska vara bra på. När jag pratade med i från skidpatrullen i Gränsen i samband med NM 2018 så visade han upp än smidig Recco-antenn ungefär som lika stor som en gammal VHS-kassett med Free Radicals 1 på, men den kostade satan så det lär dröja innan den kommer i var mans hand om än någonsin.

För att rädda liv så är det kamraträddning som gäller, kommer allt som oftast alltid ta för lång tid för skidpatrullen ett komma fram.....

/C
OT och, kanske jättekonstigt...:LOL:
Men om jag säger champagne i Hemsedal med Friluftsfrämjandet, och solglasögon + goggles - vad säger du då??

Recco passé?
Det är ju i grunden ett smart och funktionellt system. Kan man tänka sig att det gjort litet mer nytta än vad som är uppenbart genom att man snabbare kan söka av perifera/större områden och utesluta att nån ligger gömd där?
Det är det säkert! Kan bara konstatera att det inte är särskilt effektivt för att hitta levande lavinoffer om det jag hört är sant. Har som sagt kontaktat företaget för att bekräfta / avfärda min information som jag fått. Återkommer med svar :)

Recco passé?
Det är det säkert! Kan bara konstatera att det inte är särskilt effektivt för att hitta levande lavinoffer om det jag hört är sant. Har som sagt kontaktat företaget för att bekräfta / avfärda min information som jag fått. Återkommer med svar :)
Det kanske är mer hur de marknadsför sig som är problemet än själva tekniken? Det verkar vara ett bra system för att hitta människor i andra sammanhang än laviner just eftersom de kan svepa stora ytor på relativt kort tid. t.ex. till sjöss eller vandrare/cyklister. Men i lavinsammanhang verkar det relativt omständigt helt klart.

Recco passé?
Det kanske är mer hur de marknadsför sig som är problemet än själva tekniken? Det verkar vara ett bra system för att hitta människor i andra sammanhang än laviner just eftersom de kan svepa stora ytor på relativt kort tid. t.ex. till sjöss eller vandrare/cyklister. Men i lavinsammanhang verkar det relativt omständigt helt klart.
Vad jag kan läsa mig till så har dom inte lyckats hitta någon överlevande på sjön eller cykeln fram tills nu så jag vet inte om det får anses som särskilt framgångsrikt där heller.. Men ja, man marknadsför det som ett effektivt system. Definitionsfråga vad som är effektivt bara :)

Recco passé?
Vad jag kan läsa mig till så har dom inte lyckats hitta någon överlevande på sjön eller cykeln fram tills nu så jag vet inte om det får anses som särskilt framgångsrikt där heller.. Men ja, man marknadsför det som ett effektivt system. Definitionsfråga vad som är effektivt bara :)
Ja vad ska man säga? De har gjort bra marknadsföring iaf med tanke på hur många som köpt tekniken. 🤷‍♂️

Recco passé?
Mailade till företaget som sagt och har nu fått ett lååångt svar där dom bekräftar att senast man räddade någon med sin utrustning var i januari 2019, dvs snart 5 år sen. Case closed! 😄

Recco passé?
Skulle tro att den personen är rätt glad över att få leva vidare. Sett till vad det kostar att tex. klistra en Recco på pjäxan.

Recco passé?
Skulle tro att den personen är rätt glad över att få leva vidare. Sett till vad det kostar att tex. klistra en Recco på pjäxan.
Systemet som helhet har väl iofs en del utgifter (att utvärdera vs alternativkostnader) utöver detektorerna. Inte självklart för mig om det skulle bli yay eller nay.

Recco passé?
För just den personen så blev det förstås bingo och grattis. Men i ett större perspektiv är frågan om det räddade livet är värt kostnaden för alla reflektorer och sökutrustning som har sålts under fem år. Men vadå, man kan väl inte sätta ett pris på ett människoliv!? Jo, det kan man och det görs hela tiden. När exempelvis Trafikverket räknar på kostnad och nyttan för olika åtgärder så räknar man med att ett räddat liv är värt drygt 40 miljoner. Så om det säljs RECCO-prylar för mindre än 8 Mkr per år så är det klokt investerade pengar, annars hade de pengarna kunnat gjort mera nytta någon annanstans.

Recco passé?
Med tanke på att företaget har omsatt uppskattningsvis 250 miljoner kronor under den här perioden (sen senaste lyckade insatsen), så kan man ju börja att ifrågasätta effektiviteten kontra omsättningen.. Någon har ju verkligen cashat in och skrattar hela vägen till banken

IMG_0815.jpeg

Tillbaka
Topp