Recco?

CT68

Ny medlem
Recco?
Hej! Var kan man få tag på en sån här Reccogrej? Är det verkligen till någon hjälp om man skulle hamna i en lavin? Jag antar att skidanläggningen man befinner sig i måste använda sig av det systemet men hur vet man det?

Tack på förhand.

Ski or die.

Recco?
Glöm Recco! Skaffa tranciever/sändare, spade och sond. Träna dessutom med din tranciever så att du vet hur du använder den.

Recco?
Du kan hitta dom på dom flesta sportaffärer, två st kostar ungefär
100:- Det står alltid lappar uppsatta i receptionen, i affären eller i
fiket om dom har reccosystemet. Det är klart att det är bättre med
tranciever och sond men recco är betydligt billigare och bättre än
inget..

Recco?
Köp båda, en recco kostar inte mer än typ 100 kr. Man kan aldrig ha för mycket säkerhetsutrustning. Men inte heller jag har hört att någon har blivit räddad pga att han / hon hade recco.

Recco?
Den absolut bästa säkerhetsutrustningen är att ha rubbet.
2 Recco på pjäxorna, men se till att dessa sitter på utsidan av pjäxan och inte innåt eller bakåt. Ligger du där i snön är sannolikheten att Recco mottagaren "ser" dig mycket större om Reccon sitter på utsidan av pjäxan.
Åker du utanför liftsystemet borde det nästan var lag på att alla ska ha recievers/trancievers samt kunna använda dessa.
En sond väger inte mycket och gör det mycket lättare att hitta nån under 2 meter snö.
När man sedan ska gräva, säger alla liftmänniskor att man ska ha en spade, för det suger att gräva med händerna. Min personliga åsikt är där att om man åker inom tämligen kort avstånd från liftsystemet så är spade inte lika viktigt. Ger man sig dock iväg på lite mer avancerad off-pist tycker jag det är ett måste.

Slutligen.
Att inte ha ett par Recco på pjäxorna tycker jag är korkat. För 100 spänn är det en rätt bra "livförsäkring" eftersom Recco-mottagaren är det första livräddarna sliter upp vid en lavin.

Recco?
Hur kan du, Lubis, säga att man inte skall ha spade bara för att man åker i närheten till pisten. Om en lavin går, vart du än befinner dig, så skall du fan ha med dig en spade. Det kommer inte finnas en möjlighet på denna jord att du kan gräva fram din polare annars. Se på vad som höll på att hända i Åre för ett tag sedan pga att de inte hade med sig en spade.
Spaden och sändaren skall med såfort du åker utanför pisten, punkt slut!

Recco?
det finns en (1!!) människa som har räddats av recco, en tjej i schweiz förra året. Men vill man att ens döda kropp ska hittas snabbare är det ju en bra investering!!

Tillbaka
Topp