Redigering av skidfilm?

Freerida

Ny medlem
Redigering av skidfilm?
Jag o en kompis håller på o gör en skidfilm som projektarbete nu sista året på gymnasiet. Vi har filmat hela förra vintern o nu ska vi börja redigera. Jag undrar om någon vänlig person skulle kunna hjälpa mig med vad man ska fixa för något redigeringsprogram och hur man får tag på det.

Jag är ute efter ett program som kan fixa det här arbetet men som jag också kan använda senare då jag nu har fastnat för detta. Är inte ute efter det bästa programmmet bara något som funkar ok för detta ändamål.

Skulle vara glad om någon även kunde berätta för mig vad datorn måste ha för någonting för att klara av ett redigeringsprogram.

Jag hoppas att ni förstår mina frågor som är lite konstigt formulerade.
Tack på förhand!

Redigering av skidfilm?
vegas 4.0 är ett bra och ganska lätt redigerings program.

Redigering av skidfilm?
Ganska enkelt. har du en bra dator är ett mer avancerat program bättre. om du vill ha kvar det och utvecklas i det. men så kostar det också allt mellan 5-15.000:-

har du en dålig dator, skaffa ett enkelt billigt program. det duger lika bra. men har sina begränsningar, så det kanske kan bli att byta upp sig sen om du vill fortsätta mot ett av de mer avancerad programmen. här är några program du kan använda, beroende på dator. från 300-5000:-

har du mindre än 512 ram och p4 2-5 ghz dator så ska du nog kolla på de lättare programmen som ulead och pinnacle och "light" programmen av de stora..

Final Cut Express
En lillebror till Final Cut Pro som inte har de mest avancerade funktionerna, men ändå påminner om Pro-versionen. Dedikerad till DV-formatet.

Final Cut Pro HD
Final Cut Pro är programmet som har satt en helt ny nivå inom icke-linjär videoredigering: otroligt billig (runt 10 000 kr) men ändå fruktansvärt kraftfull. Programmet erbjuder realtids-redigering för såväl DV, SD som HD. Avancerade funktioner såsom 3-way color corector, chroma-key m.m.

iMovie
Liquid Edition
För professionellt bruk.

Movie Edit Pro 2004
Redigeringsprogram som tävlar i klassen med Adobe Premiere och Apple Final Cut Express.

Premiere Pro
Adobes flaggskepp för videoredigering. Det finns stöd för realtidsredigering av bild och ljud. Tidigare fungerade Premiere även med Macintosh, men efter Pro-versionen har Adobe anpassat systemet endast för Microsoft Windows XP.

Speed Razor
Hårdvarubaserad redigering i klass med Avids större program.

Studio DV
För hemanvändare.

Vegas
Program som köptes upp av Sony från Sonic Foundry. Vegas är en helhetslösning för video- och ljudredigering. Videoklipp som har olika storlek och filformat kan användas på samma spår utan problem, allt från DV till HD.

XPress Pro
En lättare variant av Avids redigeringssystem som kan användas utan dedikerad hårdvara.

Pinnacle
Konsumentprogram som är billigt och bra.

Ulead
Väldigt enkelt, och billigt program som ger mycket bra resultat.

-jag tycker ulead och pinnacle är bra, vegas kräver inte så mycket av datorn och har ett ganska så lätt användarsnitt. allt funkar för ditt behov. frågan är hur bra dator och hur mycket pengar.

Redigering av skidfilm?
wamp: Jag plockade bort ditt inlägg eftersom det inte följer forumreglerna.
Utdrag ur dessa:
"3. Du är själv ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Texten får inte:
- innehålla frågor/diskussioner kring nedladdning och kopiering av upphovsrättsskyddad film, musik och program."

//Dr. Snow

Redigering av skidfilm?
Jag och en kompis gjorde en skidfilm som projektarbete förra våran! Var helt sjukt skojj, om man jämnför med allt annat som man håller på med i skolan!!
Vi använde oss av Pinnacle studio 9, ett basic program som du inte kan göra mkt mer än att klippa å lägga på övergångar men det funkar om man aldrig redigerat förrut som det var i vårat fall. Har bytt upp mig nu till Let´s EDIT 2.0, det är bättre än pinnacle men sämre och lättare än premier!

/Steve

Redigering av skidfilm?
Adobe Premiere Pro, helt klart. Har använt det här programmet när vi gjorde en kortfilm i skolan, fungerar hur bra som helst.

Ett tips kan vara att ladda hem det (trial) ;P

Tillbaka
Topp