reklamera rostiga kanter?

myrshlok

Ny medlem
jag köpte ett par nya Atomic punx på Udéns sport för knappt två månader sedan, sedan dess har jag varit på 3 skidresor med 3 åkdagar för varje resa. När jag kom hem efter senaste resan så märkte jag att det bildats en del ytlig rost på kanterna. jag tog bort en del av rosten bara genom att gnida på den med toapapper och varmt vatten och ställde in skidorna inomhus. Nu kanske en vecka senare har kanterna rostat mycket mer och rosten är mörkare i färgen och det känns som att den sitter hårdare och djupare.

Är detta ett resultat av det varma kranvattnet som jag hade på? eller är det fel på skidorna som rostar efter knappt två månader? Finns det någon chans att jag kan reklamera dom i så fall?

//harry

Du skall alltid torka av skidorna efter du åkt.
Testa ta ett åk och se om skiten lossnar, föh TROR jag det är svårt och reklamera rostiga kanter.

Att kanterna rostar är helt normalt. Varmt vatten skyndar ju bara på processen.
Hur förvarar du skidorna? Varmt och torrt ska det vara, helst stående.

Att torka av skidorna är ju bra, ett tips är att ta en liten "burk" arméns hudsalva och stryka över kanten efter att du varit iväg och åkt några dagar. En kloss med valla fungerar också fint.

Nojlas sa:

Att torka av skidorna är ju bra, ett tips är att ta en liten "burk" arméns hudsalva och stryka över kanten efter att du varit iväg och åkt några dagar. En kloss med valla fungerar också fint.
Varför skall dom förvaras ståeende?
Med hockeyklubbor skall dom alltid förvaras liggande. Då vilket utrymme dom än står i, drar åt sig fukt. Står dom upp så sammlas all fukt (vatten) och rinner ner och lägger sig i "hälen" eller bladet.
Vilket resulterar i att klubban blir bräklig och mjuk där den skall vara som hållbarast.
Skidor är gjorde av ett annat material än klubbor men jag tycker att principen borde vara den samma?
Eller vad är din teori?

peace

makafone sa:
Nojlas sa:

Varför skall dom förvaras ståeende?
Med hockeyklubbor skall dom alltid förvaras liggande. Då vilket utrymme dom än står i, drar åt sig fukt. Står dom upp så sammlas all fukt (vatten) och rinner ner och lägger sig i "hälen" eller bladet.
Vilket resulterar i att klubban blir bräklig och mjuk där den skall vara som hållbarast.
Skidor är gjorde av ett annat material än klubbor men jag tycker att principen borde vara den samma?
Eller vad är din teori?

peace
Vattnent rinner ju av skidorna om du har dom stående i värme och torrt.
En hockeyklubba är ju ihålig det är inte ett par skidor..

skulle mer hämvda att det är skit samma om skidorna förvaras stående elelr liggande.

har du sen dessutom fixat dina skidor innan du ställer undan dom för säsongen. (smetat på valla,torkat av bla bla bla) så försvinner dels problemet med rost på stålkanterna också.

inga av mina skidor har någongång dragit åt sig rost.

men hellre svallt o torrt än varmt o torrt!
sen avgör platsen bara om dom är liggande elelr stående!
//max

Tillbaka
Topp