Rekomenderad vikt på snowboarden.

Twotime

Ny medlem
Hejsan, jag ska köpa ny snowboard och kan få en Nitro T1 hyffsat billigt, prblemet är bara att brädan är 156cm och wid 25 och rekomenderade vikten är 65(?)-75 kg , och jag väger 78 kg naken, vilket med skor, kläder osv kanske landar på strax över 80? är för övrigt 178 cm lång och har storlek ca. 43, Large bindningar (Burton p1).

Kommer brädan funka för mig med tanke på vikten och bredden på brädan?

Snabba svar uppskattas!

Det funkar. Viktrekomendation är som sagt rekomenderat också, om man går lite över så blir boarden lite mjukare och går man under blir den stiffare. En rek på 65-75 är dessutom överdrivet, 75kg på en 156 som inte ens är en noodle?

de e inte alls överdrivet... brädan blir ju inte mjukare för att du är tyngre, de e ju inte direkt så att du kan omvandla en slalom-snowboard till en jibb-bräda bara genom att äta dig fet. en freestylebräda är oftast mjukare, en pistbräda/puder osv är hårdare. Skit i rekommendationerna o köp en med den flex du vill ha (genom att titta på skalorna som nästan alla märken har) sen väljer du rätt längd... Det löser sig alltid.. DON'T BE AFRAID!

Nej det är inte vad jag sa heller, man kan inte trolla det till en annan slags bräda. Tror du att en hårdhet på en board är det enda som gör brädan? Men jo, kör man en kortare längd och är tyngre så blir en bräda mjukare. Och en rek på 10kg give or take? Forum har över 25..

Men ja det funkar, kör påp nitron. Det är även som sagt rekomenderad också, inte att den sprängs om du är några kg över ;)

Och en noodle är en väldigt mjuk board (:

Senast ändrad:
En lättare åkare har oftast svårare att pressa en stiffare bräda. Samma bräda kommer att kännas olika stiff/mjuk om det är en åkare på 65kg eller en åkare på 90 kg som testar den. Därav viktrekommendationerna.

Ett softare flex ger i sin tur en "livligare" åkning och ett stiffare flex ger mer stabilitet i t ex i höga farter.

Tillbaka
Topp