Rekommendationer på puderlagg?

adamvk03

Medlem
Jag ska tillbringa vintersäsongen i alperna, vart i alperna vet jag dock än.

Vad jag vet är att jag hoppas på mycket puderåkning och är därmed på jakt efter puder skidor.

Jag är 193 cm och väger ca 100kg.

Jag söker en skida som är lekfull men ändå stabil.

Har kikat på Bent Chetler 120 och Salomon QST Blank och dessa två är de jag funderar mest på atm.

Vilken av överstående skidor skulle ni rekommendera? Eller har ni någon annan personlig rekommendation?

Jag har provat lite olika, men inte de du nämner. Har fastnat för völkl revolt 121. Bredare än vad de flesta tycker är rimligt men bra kombination av ganska kort svängradie, stabilitet, bra 'flytkraft'. Tänker mig att de också passar för någon som är större än jag.

Vad jag vet är att jag hoppas på mycket puderåkning och är därmed på jakt efter puder skidor.

Har kikat på Bent Chetler 120 och Salomon QST Blank och dessa två är de jag funderar mest på atm.

Vilken av överstående skidor skulle ni rekommendera? Eller har ni någon annan personlig rekommendation?
Är en del skillnad på de två skidorna. Söker du lekfullt är bent klockrent. Men jag tror det kan vara på gränsen till för mjuk skida, lite beroende på dina preferenser kring hur du vill åka osv. Här får någon tyngre åkare som testat den gärna fylla i.

Blank passar på ett generellt plan din vikt och längd bättre, utan att för den sakens skulle bli tråkig. Särskilt om du har tänkt att ha den som enda skida i alperna. Finns fördelar att vara kring 108-115mm i bredd om föret är hårdare undertill. Både i pist och offpist.

Ska du ha en ren puderskida som 2a skida är revolt, nocta och chetler 120 lite samma. Lättsamma i puder men kanske inte något jag skulle gå för om man enbart har 1 skida. Trots önskan om rejält alpuder blir det väl kanske 10 dagar på en säsong om 120 dagar.

Är en del skillnad på de två skidorna. Söker du lekfullt är bent klockrent. Men jag tror det kan vara på gränsen till för mjuk skida, lite beroende på dina preferenser kring hur du vill åka osv. Här får någon tyngre åkare som testat den gärna fylla i.

Blank passar på ett generellt plan din vikt och längd bättre, utan att för den sakens skulle bli tråkig. Särskilt om du har tänkt att ha den som enda skida i alperna. Finns fördelar att vara kring 108-115mm i bredd om föret är hårdare undertill. Både i pist och offpist.

Ska du ha en ren puderskida som 2a skida är revolt, nocta och chetler 120 lite samma. Lättsamma i puder men kanske inte något jag skulle gå för om man enbart har 1 skida. Trots önskan om rejält alpuder blir det väl kanske 10 dagar på en säsong om 120 dagar.
Har just nu ett par Nordica enforcer 100 som min go-to, men funderar på om blanks midja på 112mm kanske blir för lite skillnad från mina 100?

Har just nu ett par Nordica enforcer 100 som min go-to, men funderar på om blanks midja på 112mm kanske blir för lite skillnad från mina 100?
Bra frågor! Är en del tycke och smak, har själv funderat över valet kring att gå på en ren puderskida när jag väl åkt mycket puder. Har själv mindre än 10mm mellan mina två offpistskidor.

Enforcer är en av de fartstabila/tyngre allmountain skidor vilket gör att jag tror du kommer få en annan upplevelse som är mer lekfull på ett par blank ändå. 112 mm som är bra avvägt med flyt och roliga även om pudret inte skulle vara så djupt som man först trodde på morgonen.

Sen att jag har blivit störtkär i ett par 120 mm nocta är en helt annan historia.. :) Kom på att jag visst testat ett par år äldre chetler i den bredden du ser på och trots att jag väger mindre än dig upplevde jag att jag sjönk ner nästan mer i djupa snön. Samtidigt mkt roliga och lättarbetade.

Det är helt klart en avvägning. Jag tror du kommer vara tillräckligt nöjd med flytet på en blank och samtidigt få en annan skidupplevelse jämfört med de skidor du nu har. Eller så vill du få en HELT annan skidupplevelse och då är ett par mjukare 120 skidor det du ska kika på.

Har ett par JJ zero 196 som jag varit otroligt nöjd med. Inte lika tung som dig men jag är 183 och väger 90kg. Kommer köpa ett par nya när de sett sitt slut. De är väldigt lika chetlern, men tycker att JJ är lite bättre.

Keith, aka Mr. Praxis, släpper förra säsongens restlager för halva priset. Bättre kurs än så här på ett par nya 192 cm Praxis GPO är svårfunnet! Kanske ett alternativ för OP?

Jag skulle även kolla in BC Amina, enligt mig en grym skida som är riktigt kul i pudret o offpist, den gör inte heller bort sig om på hårdare underlag.

Faction Mana 4, K2 Reckoner 122 är mina tips. Völkl Revolt 121 om du vill ha ned radien lite.

Bent Chetlern kommer du bara trampa igenom flexet på. Blank kanske, om man nu vill ha en 194 lång skida med 18 radie!?

Faction Mana 4, K2 Reckoner 122 är mina tips. Völkl Revolt 121 om du vill ha ned radien lite.

Bent Chetlern kommer du bara trampa igenom flexet på. Blank kanske, om man nu vill ha en 194 lång skida med 18 radie!?
Blev ganska sugen på faction mana 4, men blir inte 190 cm lite väl kort? Känns ju däremot svårt att få skidor upp mot 195+.

Nu är jag ju partisk eftersom jag varit med och tagit fram den, men grym skida för Alperna:

Du har fått en hel del bra förslag i tråden redan. Av de två alternativen som en varjedagfriåkningsskida för alperna för en tyngre åkare hade jag definitivt gått för Blank - Chetler kommer ha svårare att hantera mindre perfekt snö med bravur.

Skulle nog säga Atomic backland 107 eller 117 i så fall. Speciellt 107an är min one ski quiver och bra för allt. Dock finns det kanske bättre val om du inte ska tura nånting

Med din tyngd och längd är Line Blade Optic 114 spot on. En perfekt blandning mellan stabil, köttig men ändå lekfull. https://lineskis.com/en-se/p/blade-optic-114-2024
Även jag slår ett slag för Blade Optic, men tycker 104 räcker. Jag är 194cm/95kg och kör på 190cm. Kanske inte supersvängig i pisten men du har gott om självförtroende på den skidan när det blir hårt/uppkört (vilket det typ alltid är i alperna) samt bra flytkraft när det finns snö.

Även jag slår ett slag för Blade Optic, men tycker 104 räcker. Jag är 194cm/95kg och kör på 190cm. Kanske inte supersvängig i pisten men du har gott om självförtroende på den skidan när det blir hårt/uppkört (vilket det typ alltid är i alperna) samt bra flytkraft när det finns snö.
Kan verkligen skriva under på att Blade Optic 104 är det bästa. Om jag nu var tvungen att skala ner (läskig och orimlig tanke...:-)) och bara köra ett par skidor så blir det dom alla dagar.

Tillbaka
Topp