Rep?

shakabro

Ny medlem
Rep?
Tja!
Tänkte börja köra lite mer avancerade toppturer. Vad behöver jag för rep? tänkte främst använda det till att fira mig ner i diverse rännor och osv som inte går att komma till på annat sätt. Är helt off vad som gäller kring detta. Har precis köpt mig en sele.

Kolla videon så förstår ni mitt syfte.

Rep?
Det här svaret kan komma att uppfattas som drygt, men behöver du fråga vad för rep du behöver så har du antingen inte tillräckligt med erfarenhet för att vara mogen att börja hantera rep på egen hand eller så har du inte helt definierat vad repet ska användas till. Med de två på plats är det väldigt enkelt att välja ett lämpligt rep.

Reparbete är inget som ska tas lätt på, allra minst vid firning. I och med att du lägger allt i händerna på utrustningen är du extra utsatt. Bommar du ett ankare, en knut eller någon annan detalj så är det färdigt sen så att säga.

Skaffa dig mer erfarenhet tillsammans med någon som redan har eller bli på det klara med vad du ska använda repet till så ska du se att du inte behöver forumhjälp för att veta vad du behöver för rep!

Senast ändrad:
Rep?
Killen frågar om rep, inte kärnvapen;-) Det korta svaret är randorep 30 m.

MEN...
Gå en klätterkurs o lär dig lite grunder men det är inte kärnfysik... Satsa på ett så lätt rep som möjligt, fundera på om du bara ska fira eller klättra lite också. Ska du ha ett rep till allt kommer det bli rätt tungt till just skidåkning men ett lätt enkelrep är aldrig helt fel men slits fort til topprepande.

Googla lite på enkelrep, halvrep och twinrep. För för normal skidalpinism är två 30 m rep (kring 8 mm) per grupp ofta ett bra val, säljs ofta under benämningen randorep och brukar vara klassade som twinrep, dvs de är dynamiska och ska vid klättring användas dubbelt men funkar enkla för firning, glaciärvandring o klättring på enklare snökammar etc.
Då kan du fira 30 meter och du kan sprida både vikt o säkerhet inom gruppen om ni åker på glaciär. Även mkt skönare att åka med i ryggan jmf ett 60 m rep som blir rätt otympligt.

Petzl har också nån superlina som är lätt o tun som attans (svindyr) men helt statisk, funkar bara till firning o kamraträddning.

Rep?
Kan bara hålla med, lättaste sättet för att lära sig detta är onekligen att börja klättra. Har du möjlighet så börja klättra inne nu, lagom tills att det blir varmt ute så tar du en grundläggande klätterkurs utomhus. Då kommer ni gå igenom det viktigaste, spenderar du sedan även sommaren med lite topprep och sportklättring så kommer allt gå galant nästa vinter.

Med det sagt är jag ändå en förespråkare för 60m rep, det finns åk där firningen är längre än 30m och då slipper du köpa ännu en uppsättning rep. Är man en grupp så kan man dela ut vikten hyfsat så det inte blir hemskt med 60m. Se bara till att repet är ytbehandlat så blir det inte lika blött och deppigt.

Rep?
Instämmer med de föregående talarna. Ytbehandlat/impregnerat tycker jag är viktigt för vinterbruk. Jag har sett hur det går med "vanliga" rep som blir blöta och sedan fryser. allt annat än lätt hanterligt, och de löper inte särskilt bra genom repbroms/firningsanordning.

Rep?
Okej! Ett randorep som är 30m och ytbehandlat/impregnerat! vilken typ av repbroms bör man skaffa till repet? har ni några tips? Hur många karbinhakar behövs? Tänkt använda det till både lite klättring och firning. sugen på denna topp (vintertid) Varit uppe och kikat på den förra vintern men gjorde aldrig klättringen då.

Senast ändrad:
Rep?
En standard ATC + karbin samt en prusik + karbin är minimum du behöver ha på dig medan du rappellera. Sedan tillkommer det ju en del för ankaret, med fördel kan man använda små stålringar istället för karbiner då man ändå oftast lämnar kvar de. Ska du färdas över glaciär så är det en del grejer till och för klättring utomhus så är det bara att börja kolla evt spärr på kreditkortet.

Rep?
Vänta nu va? Du vill bestiga Stetind? På vintern? Utan klättervana? Skriv testamente innan bara. Såvida du inte har en GEDIGEN kunskap om vinteralpinism, vet hur du hanterar isyxor, stegjärn, isskurvar, rep, kilar Samt lavinfara och stenras så är det ett självmorduppdrag. Om du inte har en kunskapsbas som en aspirantguide så är du ute på extremt djupt vatten.

Rep?
johngustafsson sa:
Vänta nu va? Du vill bestiga Stetind? På vintern? Utan klättervana? Skriv testamente innan bara. Såvida du inte har en GEDIGEN kunskap om vinteralpinism, vet hur du hanterar isyxor, stegjärn, isskurvar, rep, kilar Samt lavinfara och stenras så är det ett självmorduppdrag. Om du inte har en kunskapsbas som en aspirantguide så är du ute på extremt djupt vatten.
Har koll på vinteralpinism, Isyxa, stegjärn, lavinfara, stenras. Det jag Inte har koll på är själva klättrings momenten med is-skruvar, rep och kilar osv. Kommer såklart inte börja med stetind. Startar med mindre luftigare klättringar och firningar så man får lite vana.

Senast ändrad:
Rep?
Bjersing sa:
Se till att du kan ha rep ner till 7.7mm och i mitt tycke gärna tandad, jag hade tagit något likt denna https://www.addnature.com/wild-country-pro-lite-green-456765.html

Tar du grönt kort för inomhus klättring så kommer mycket av dessa saker klarna, majoriteten av dödsolyckor i Sverige sker vid rappelleringen så det går inte att poängtera nog hur kritiskt det är att du har koll på vad som händer.
Okej en tandad repbroms check! Tips på ett bra randorep till den bromsen du länkade? Karbinhakar vilka?

Rep?
Jag har ingen koll på 30m då jag kör 60m på alla rep, jag har ett tendon master 7.8mm till sådant här. Däremot så tror jag att alla rep som är klassade som dubbelrep, är runt 8mm, har ytbehandlats och är billiga kommer funka utmärkt.

Karbinhakar till just rappellering, din atc kommer alltid sitta i en stor HMS låskarbin och prusiken för mig i en mindre låskarbin. Sedan har jag en dyneema slinga för att underlätta firningen.

Förklarar hyfsat bra och ha go dialekt. Däremot gillar jag inte tanken på rep mot rep friktion vid ankaret utan sätter typ en https://www.addnature.com/camp-oval-quick-link-10-mm-steel-457501.html
mellan.

Edit: Tittade lite mer på videon jag länkade och noterade att han kör slingan genom centralloopen istället för som man bör, genom både benslingan och midjebältet, finns bra info om detta från BD om du vill läsa på. Simpelt sett så är det bara metall som ska vara i centralloopen.

Senast ändrad:
Rep?
Bjersing sa:
Jag har ingen koll på 30m då jag kör 60m på alla rep, jag har ett tendon master 7.8mm till sådant här. Däremot så tror jag att alla rep som är klassade som dubbelrep, är runt 8mm, har ytbehandlats och är billiga kommer funka utmärkt.

Karbinhakar till just rappellering, din atc kommer alltid sitta i en stor HMS låskarbin och prusiken för mig i en mindre låskarbin. Sedan har jag en dyneema slinga för att underlätta firningen.

Förklarar hyfsat bra och ha go dialekt. Däremot gillar jag inte tanken på rep mot rep friktion vid ankaret utan sätter typ en https://www.addnature.com/camp-oval-quick-link-10-mm-steel-457501.html
mellan.

Edit: Tittade lite mer på videon jag länkade och noterade att han kör slingan genom centralloopen istället för som man bör, genom både benslingan och midjebältet, finns bra info om detta från BD om du vill läsa på. Simpelt sett så är det bara metall som ska vara i centralloopen.
Finns, som du säger ett par problem med den instruktionen. Det som sticker mest i ögonen på mig är att det inte finns en backup. Regel 1.a när man bygger ankare är att ALLTID ha två punkter som är bomber, samt att dessa är equalized. Risken för att repet går av, av till exempel en vass sten eller liknande, samt konsekvenserna av ett sådant repbrott i det läget är förödande. Jag hade inte varit bekväm med att klättra med honom som "guide".

Tillbaka
Topp