resa mellan Vancouvers flygplats och Fernie

asswell

Ny medlem
Hej,

Vi är ett gäng som åker till Kanada den 20e november. Vi flyger till Vancouver och ska därifrån ta oss till Fernie där vi ska stanna till april.
Är det någon som har någon aning om smidigaste sättet att ta sig från Vancouver till Fernie? Att flyga från Vancouver till Calgary kostade lite för mycket, typ 2800 fram och tillbaka, och Greyhound-bussarna verkar inte gå till Fernie just när vi kommer. Hyra bil är väl också uteslutet eftersom vi ska stanna såpass länge.
Vore väldigt tacksam för lite schyssta tips.

/Axel

Avboka och flyg till Calgary istället? helt absurt att flyga till Vancouver om ni ska till Fernie (Canada är stooort...).

Jomen greyhound har faktiskt bussturer där den 20e november, även den 21a osv. dock så går det inte o se från vancouvers flygplats online men det går bussar ifrån stadskärnan. Annars så kan jag nog hålla med balanselius här ovan i detta fallet, men jag förstår om det är svårt att få tag på biljetter till calgary. Jag och några kompisar åker till fernie den 12e januari och flyger till calgary, däremot så var alla platser vid tidagare datum i januari upptagna, men om ni inte försökt så kan jag rekommendera sta travel (www.statravel.se) där vi fick tag i våra biljetter, betalar 7300 kr tur och retur med hemresan från LA. Lycka till!

/Tobias

Hej,
Jodu, det är en bit från Vancouver till Fernie. Jag har åkt den vägen ett par gånger med Greyhound men besökte ett gäng andra skidorter på vägen inkl. Whistler. Förutom Greyhound kan ni kolla in flyg till Cranbrook från Vancouver med exempelvis Air Canada. Så ska ni enbart till Fernie så tar det en stund med Greyhound. Vid ett tillfälle landade jag i Seattle (SAS hade "vrakpriser" för några år sedan till Seattle, det blev bra billigt, men tog lite extra tid). Vid det tillfället höll jag mej dock i västra B.C. Att landa direkt i Calgary är ett bra tips om ni ska till Fernie. Den vägen åkte jag med Greyhound och höll mej till östra delarna av B.C samt Banff. Men om ni har en icke ombokningsbar biljett, så behöver man inte hänga läpp för det, kolla upp flyg till Cranbrook, eller upplev B.C på väg till Fernie. Men ni är väl borta ett tag, så resan är en del av upplevelsen (fast slår ju inte Kootanay powder).

Ride on,

Det finns ett litet bussföretag som heter mooose travel eller något liknande, dom jobbar en massa med Samesun óch kör runt folk i hela BC och Alberta kolla in Samesuns hemsida och det är bra och billig Backpacker´s lodge med bussförbindelser mellan alla orterna

kolla även in deras skidpaket om ni reser med tight budget. ok boende och bra priser på liftkort.

http://www.samesun.com

Hmm, 7300 för en biljett till Calgary? hur jag än söker så går inte inte priset under 10000, har du nåt speciellt knep eller?
Ett annat tips för att ta sig till Fernie någorlunda billigt är ju att åka via New York, brukar vara billigt under vintern.

Köp en bil. Det är fint att ha i Fernie också om man inte vill hålla på och lifta till berget.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp