Resa själv

LenaL

Medlem
Resa själv
Hej,

Jag har ingen kompis som längtar efter att åka till Alperna. Hur är det att resa själv? Kan tillägga att jag är 53 så förutsättningarna är lite annorlunda mot för när man var 20. Dvs inget party. 🥳 Någon över 50 som har erfarenhet?

Resa själv
Hej,

Jag har ingen kompis som längtar efter att åka till Alperna. Hur är det att resa själv? Kan tillägga att jag är 53 så förutsättningarna är lite annorlunda mot för när man var 20. Dvs inget party. 🥳 Någon över 50 som har erfarenhet?
Självklart kan du resa själv.
Min erfarenhet är att det är betydligt vanligare bland oss 50+ gubbar (än bland gummorna)

Men du behöver fundera på om du pallar att bo själv, åka skidor själv och äta varje middag och lunch själv. Inte många som pallar det..

Ett tips kanske kan vara att bo på bergshytta/Rifugio. Där blir det mer sällskapligt med sovsal och gruppmiddagar. Men det är kanske mer för dig som tänker tura (med stighudar alltså).

Om det är resesällskap du är ute efter så finns det flera vägar; bl.a här på Freeride :)

Resa själv
Kan tänka mig att det är mer vanligt bland ”gubbs”. Jag är osäker på själva skidåkningen. Är van o åka själv men då är det ju berg man är hemma i. Äta är inget problem. ☺️ Kollade på UCPA men det stod att det var fullbokat för åldringar. 😅

Resa själv
Underbart att läsa, hellre åka själv än att inte komma iväg alls 😁 UCPA verkar ju vara populärt men annars om man inte har några problem att vara ensam så tror jag det vore underbart att åka på en skidresa ensam, tror även att om man vill ganska enkelt kan hitta folk att både umgås och åka med om man verkligen vill.

Resa själv
Hej,

Reser flera veckor om året ensam. Sambon kommer ner 10 dgr. Jag är äldre än du är och tycker det fungerar alldeles utmärkt. Skönt att själv bestämma takten, hur mycket/lite man vill åka. Det är bara att resa på med gott humör. 😊

Resa själv
Finns ju andra arrangörer än UCPA. Kolla t.ex Rosa Bussarna, Rolfs Flyg & Buss eller Mountain Guide Travel. Val av arrangör beror på din budget och vilken typ av åkning du är ute efter.

Resa själv
Hej,

Jag har varit i Alperna sen 1992 och vi är ett blandad gäng av tjejer & killar ( gubbar & gummor) som numera spenderar vintrarna i Courmayeur. Jag vill påpeka att det inte är något problem att åka ned själv. Man hittar alltid likasinnade på något vis. Olika åldrar, olika nationaliteter och olika kön men alla är passionerade skidåkare. Säsongen drar i gång slutet av november !!

Tjingeling

Resa själv
Hej,

Jag har varit i Alperna sen 1992 och vi är ett blandad gäng av tjejer & killar ( gubbar & gummor) som numera spenderar vintrarna i Courmayeur. Jag vill påpeka att det inte är något problem att åka ned själv. Man hittar alltid likasinnade på något vis. Olika åldrar, olika nationaliteter och olika kön men alla är passionerade skidåkare. Säsongen drar i gång slutet av november !!

Tjingeling
Låter ju väldigt skoj. Finns det något bättre?

Resa själv
Jag har rest mycket solo till olika platser i världen under mitt liv, och även några skidresor. Oftast frivilligt, ibland motvilligt. Men hellre åka iväg än att stanna hemma. Har aldrig ångrat en resa när man väl är på plats, utan det är ju mest innan man kan vara tveksam. Är nu också fyllda 53 sedan förra veckan så jag förstår hur du tänker.

Om man är självständig, men också både social och ändå trivs med egentiden så är det ett ypperligt resesällskap man har att göra med, alltså sig själv.

Det positiva med soloresa till skidbacken är att man har full frihet att styra sin dag och bara låta impulsen styra vilka backar man ska ta, och i sin egen hastighet och takt. I liften erbjuds korta social umgängen om man känner för det, och vill man sitta i sina egna tankar så är ju det fullt accepterat. Ibland så tar man några åk tillsammans kanske, och kan sedan avvika när det sociala batteriet sinar. Perfekt upplägg. Ofta lär man ju känna de andra på hotellet, eller redan på bussen dit om man är lite alert.

Det gäller dock att välja rätt ställe, ett som är lite större och har ett hyfsat matutbud där man kan släntra in om man ska käka på kvällen och inte har middag inkluderat på hotellet.

Vill man ha sällskap i backen förresten så är det ju bara att hänga med på pistvisningarna som arrangörerna anordnar, något jag själv aldrig provat då jag inte har något intresse att stå och vänta på folk som jag inte känner. Det är också ett lämpligt tillfälle att ta någon skidlektion för att slipa på tekniken, ja, tänk vad trevligt du kan få det med någon solbränd tyrolare som visar vägen till Katzenhütte...

Resa själv
Jag har rest mycket solo till olika platser i världen under mitt liv, och även några skidresor. Oftast frivilligt, ibland motvilligt. Men hellre åka iväg än att stanna hemma. Har aldrig ångrat en resa när man väl är på plats, utan det är ju mest innan man kan vara tveksam. Är nu också fyllda 53 sedan förra veckan så jag förstår hur du tänker.

Om man är självständig, men också både social och ändå trivs med egentiden så är det ett ypperligt resesällskap man har att göra med, alltså sig själv.

Det positiva med soloresa till skidbacken är att man har full frihet att styra sin dag och bara låta impulsen styra vilka backar man ska ta, och i sin egen hastighet och takt. I liften erbjuds korta social umgängen om man känner för det, och vill man sitta i sina egna tankar så är ju det fullt accepterat. Ibland så tar man några åk tillsammans kanske, och kan sedan avvika när det sociala batteriet sinar. Perfekt upplägg. Ofta lär man ju känna de andra på hotellet, eller redan på bussen dit om man är lite alert.

Det gäller dock att välja rätt ställe, ett som är lite större och har ett hyfsat matutbud där man kan släntra in om man ska käka på kvällen och inte har middag inkluderat på hotellet.

Vill man ha sällskap i backen förresten så är det ju bara att hänga med på pistvisningarna som arrangörerna anordnar, något jag själv aldrig provat då jag inte har något intresse att stå och vänta på folk som jag inte känner. Det är också ett lämpligt tillfälle att ta någon skidlektion för att slipa på tekniken, ja, tänk vad trevligt du kan få det med någon solbränd tyrolare som visar vägen till Katzenhütte...
Haha, en solbränd tyrolare får nog vara - hellre en blek svenne. Pistvisning är nog inte min grej heller. Tack iaf för att du delar med dig av dina erfarenheter. ☺️ Klart det är roligare att resa med sällskap - om det är rätt men också tråkigare att inte resa alls. Just skidresa känns lite extra speciellt att resa själv på.

Resa själv
Om alternativet är att inte åka skidor så är väl alltid alternativet att åka skidor bättre? Det bästa med att åka solo är singelköerna.

Visst, roligare att åka med någon, men går det inte så .. klurar på en solo tur söderut själv.

Tillbaka
Topp