Resa till Borgafjäll...

tobias_sundin

Ny medlem
Resa till Borgafjäll...
Har funderat på att dra iväg till Borgafjäll eventuellt nu i Mars, någon som vet om det är bra åkning
där då eller ska man åka tidigare eller senare?
Har fått tips om att det skall va riktigt grym offpist dära. Och det ligger inte allt för långt ifrån Östersund
vilket är ett plus. Har även tittat lite på Catski å Heliski turerna man kan göra där vilket
jag är fruktansvärt sugen på :-)
Tyvärr såg jag att man var tvungen att va minst 7pers för att kunna boka,
vilket vi inte är. Är de helt omöjliga om man skulle va en mindre grupp tro?
Hur är det med boende är det dyrt? Måste man boka långt i förväg för boende och åkning på fjället?

:)

Resa till Borgafjäll...
Jag var där mars förra året och då var det riktigt bra åkning, gillar verkligen skogsoffpisten där. Bodde i 69 grader nords nybyggda lägenheter bredvid backen.

Resa till Borgafjäll...
Va där för några år sedan och bodde på hotellet. Det va relativt dyrt men mycket trevligt och grym mat! Skogsoffpisten är riktigt skön när det finns snö då de huggit upp mycket rännor och liknande och det i övrigt inte är jättetjockt med träd. Vad gäller heli och catski så testade vi catski, vi va fyra pers plus ett antal andra från ett annat sällskap som fyllde catten. Jag tror det är bäst att ringa och snacka med folket på 69 grader nord och höra vad de säger. Om det finns andra i samma situation vid samma tidpunkt så kan de ju säkert smälla ihop två grupper och fylla catten.

Vi bokade veckan innan och åkte dit ett par dagar på sportlovet om jag inte mins fel så det var det inget extremt tryck. Kanske har blivit mer nu med tanke på lite mer uppmärksamhet i Åka Skidor t.ex.

Kan varmt rekommenderas men ska göras vid bra förhållanden. Ingen höjdare att bränna pist i borgaliftarna. Skulle rekommendera ett par dagar och inte en hel vecka heller om man inte har planer på att fylla den med mest cat och heliski.

Resa till Borgafjäll...
håller med om att den liftnära skogsåkningen e fin. de har ju även en "baksida" som brukar vara mindre uppåkt. dock får man staka/gå ca 30 min tillbaka till systemet, men det ere värt vid goda förhållanden (pillows finnes..).

mars låter klokt. håller med om att en vecka i borgafjäll kan bli lite segt. splitta en vecka på borga- och kittelfjäll vettja. e ju bara ett norrländskt stenkast därifrån (ca 15 mil).

kan som sagt vara bra att kolla upp det där med caten innan, även ur vädersynpunkt. då jag var i borga å skulle prova catskiing en helg för något år sedan så kunde de ej köra caten för att det var dimma å helt igensatt uppe på fjället - som exempel. lycka till!

Resa till Borgafjäll...
Förra vintern var jag i Borga + Kittel 15mars å några dagar frammåt. Vi bodde på hotellet och det var riktigt fräscht och god mat (väldigt trevlig personal också). Men vi hade väldigt otur med vädret, klistersnö och blåst. Som någon skribent skrev ovan så kan det blir rätt tråkigt där, så rekomenderar Kittelfjäll mer! Riktigt häftig miljö och vi hade även otur där med vädret men när man är van med Vemdalen så var terrängen bra mycket roligare...

Resa till Borgafjäll...
Har varit i kontakt med 69gradernord och de hade fullbokat boende varenda helg i Mars tyvärr.
Men efter påsk fanns det möjlighet att boka. Men är det bra åkning där då tro? Tänkte så att det
inte bara är en massa klabb snö.
Sen Catskin lät som att det var kört att boka om man inte var 7pers vilket sög.
Då är ju frågan hur stor sannolikheten är att man lyckas boka med några andra då?

Resa till Borgafjäll...
Var i borga i mars 2012. Jag hade också lite svårt att hitta boende, men efter en del letande hittade jag sutme stugby. Typ en kvart från borga. Enkel standard, men också billigt. Värt att kolla om ni ändå vill åka i mars.

Resa till Borgafjäll...
Tja! Jag och tre kompisar ska åka till borga nu v.7 14-17 feb, hotell borgafjäll hade väldigt bra erbjudande om man bor i skilodgen (skidåkarrum) tors-sön inkl 2-dagars skipass för 995 kr / pers :) Vi har också pratat lite om catskin men inte bestämt nått. Det erbjudandet med boendet gäller fram till v.7 bara så du vet. Det fanns tydligen gott om rum när jag ringde och bokade i fredags :)

Senast ändrad:
Resa till Borgafjäll...
Mattiasv: vi är ett gäng på 4 pers som har bokat catski antingen den 15e el 16e så boka upp er ni oxå så inte det blir för lite folk för att köra :)

Resa till Borgafjäll...
Det lutar åt att vi kanske kommer att åka upp den 1Mars till den 2, vi blir mest troligt bara två pers efter flera avhopp.
Och då skiter de sig nog med Catskin tyvärr, så blir bara att åka i backarna däromkring och kolla hur det är.
Men vart är det blilligast bäst att boka boende endast en natt tro?

Får bli en trip å kolla hur det är i Borgafjäll helt enkelt, och förhoppnings nån längre sväng i framtiden kanske. :)

Resa till Borgafjäll...
Ring och kolla med hotellet vad dom ska ha för en natt? Blir det för dyrt har dom även skidåkarrum som vi bodde i nu när vi var där förra helgen, dubbelrum med toalett sen har du ett kök som är för alla med kyl & frys osv. Skidåkarrummen borde vara billigare!

http://www.borgafjallen.se/

Ni kan staka till första liften längs vägen vilket tog kanske 10 min, Alternativt ta bilen om ni inte ska dricka öl på borga skicenter :)

Resa till Borgafjäll...
Mattiasv sa:
Ring och kolla med hotellet vad dom ska ha för en natt? Blir det för dyrt har dom även skidåkarrum som vi bodde i nu när vi var där förra helgen, dubbelrum med toalett sen har du ett kök som är för alla med kyl & frys osv. Skidåkarrummen borde vara billigare!

Ni kan staka till första liften längs vägen vilket tog kanske 10 min, Alternativt ta bilen om ni inte ska dricka öl på borga skicenter :)
Åker bräda så de blir jobbigt å staka ;-)
Om man kollar på liftkartan så ser det ut som att Borgagården ligger bäst till (närmast backen) men går det att bo där? Hur långt är de ifrån Borga Hotellet till backen den större alltså?
Går man eller måste man ta bil tro?

Resa till Borgafjäll...
tobias_sundin sa:
Mattiasv sa:

Åker bräda så de blir jobbigt å staka ;-)
Om man kollar på liftkartan så ser det ut som att Borgagården ligger bäst till (närmast backen) men går det att bo där? Hur långt är de ifrån Borga Hotellet till backen den större alltså?
Går man eller måste man ta bil tro?
Från hotellet går man med lätthet, tar väl en kvart typ. Men då går ni till den mindre backen där skiduthyrning osv finns. Sen kan man åka över via en transportsträcka till Borga-sidan där de bättre backarna finns.

Resa till Borgafjäll...
Nu är de bokat å klart, åker dit den 1Mars till den 2.
Bara hoppas på kalas väder då :)

Någon som vet vart tolkningsturen 69Grader Nord har går? Och om det är bra?
Och om det oftast blir folk så den går varje dag?

Något tips på något man inte bör missa?

Snödjup

Tillbaka
Topp