Reseförsäkring Kanada

daggeman

Ny medlem
Reseförsäkring Kanada
Tjena

Nu ska jag säsonga i Kanada i Vinter och har en jävla ångest över försäkringen.
Jag kan inte hitta någon bra försäkring som täcker både offpiståkning utan guide och jobba utomlands.
Så jag undrar om ni kan tipsa om någon bra rese försäkring som täcker det.

Reseförsäkring Kanada
Jobba vet jag inte, men vi körde på folksam. Deras villkor var absolut bäst. Ring upp till dom och fråga och förklara utförligt exakt vad det är du tänker göra så får du nog bra svar.

Reseförsäkring Kanada
Tja

jag jobbade i Kanada för två år sedan. Jag har hemförsäkring hos Folksam som i sin tur gör att jag får reseförsäkring. Reseförsäkringen täckte offpistskidåkning utan guide(fick kopplas och bli uppring väldigt många gånger för att prata med en som hade koll)! En försäkring som täckte samma sak hos andra kostade upp till 12000kr! Arbetsförsäkring får du automatisk(i alla fall mitt år) via arbetsgivaren(så länge du jobbar lagligt) så det behöver du inte ordna hemifrån. Att ta hem försäkringens reseförsäkring och förlänga(täcker normalt 30dagar) är dessutom väldigt billigt!

Hoppas detta hjälper!

Reseförsäkring Kanada
Jag har haft i princip samma försäkring som johan345. Jag var iväg hel säsong så jag förlängde den "inbyggda" reseförsäkringen i hemförsäkringen så den täckte längre än de 45 dagarna som var automatiska. Frågade Folksam om hur de ställde sig till eventuella olycksfall offpist och de hade inga reservationer kring det. Dock var det tre år sedan, så ring och fråga för säkerhets skull.

Självrisken var väl på en tusenlapp eller däromkring har jag för mig.. så influensamedicin, och en uppsättning röntgenplåtar för en fot som bara var stukad fick jag betala själv, men det var inte hela världen.

Reseförsäkring Kanada
Ska också till Kanada och ringde Folksam för några dagar sen , reseförsäkringen skulle täcka allt.
Kostnad 3500kr :)

Reseförsäkring Kanada
goontown90 sa:
Ska också till Kanada och ringde Folksam för några dagar sen , reseförsäkringen skulle täcka allt.
Kostnad 3500kr :)
Jag ringde själv till Folksam idag för att dubbelkolla, fick prata med en kille som verkade ha koll på grejerna men han hittade ingen information om reseförsäkringen gällde offpiståkning utan guide. Jag skulle ringa upp när deras support fanns på plats.

Mailade dem också för några dagar sedan och frågade hur det stod till med offpiståkning samt vad reseförsäkringen skulle kosta. Han som besvarade mitt mail struntade helt sonika i att svara på frågan om det täcker offpiståkning eller inte så det verkar inte som gemene man på deras kundtjänst har så bra koll.

Svaret jag fick löd: "hej
eftersom du inte har någon hemförs hos oss så kostar den ca 3000kr
Med vänlig hälsning
Folksam
Kenneth *****"

Förmodligen det oseriösaste svar jag någonsin fått av en kundtjänst.

Återkommer till tråden när jag fått mer och bättre information.

Reseförsäkring Kanada
haha ja det lät ju lagom seriöst.. Till mig sa dom i alla fall att det enda som det inte skulle täcka var i sådana fall där man betalt för att utföra något. Han hade ett exempel på en som varit i Kanada och spelat hockey då täckte inte reseförsäkringen när han fick betalt för att spela.

Reseförsäkring Kanada
Fick mitt svar idag och det ska inte vara några restriktioner alls på deras reseförsäkring, om det mot förmodan skulle strula sig för någon så har jag det bekräftat på min mail.

Reseförsäkring Kanada
Tack för hjälpen det sluta med Folksam. Jag hitta en annan tråd där någon hade skrivit ett exempel som han skicka till olika försäkringsbolag så jag lånade exemplet.

Jag åker skidor utanför pisterna och gör en del saker som många inte
riktigt tycker är skidåkning. Om jag skulle vara mitt ute i ingen stans, kasta mig
ut för en klippa på 20 meter, landa knasigt, bryta båda benen och punktera en
lunga, behöva helikoptertransport till sjukhuset där jag spenderar 1 månad
på IVA innan jag kan transporteras hem till sverige för vidare vård, täcker ni
alla kostnader jag skulle ha i samband med det då?"

till svar fick jag (frågade också om det täckte när jag jobba)

Hej

Tack för ditt mail.
Reseförsäkringen gäller. Läs gärna om reseförsäkringen som finns i
hemförsäkringen. Det är samma villkor.
Reseförsäkringen kan du läsa om från sidan 12.
Begränsningar som finns då arbetar där kan du läsa om på sidan 16.

Hoppas att det var till någon hjälp.

Reseförsäkring Kanada
Hej!

Jag har ett liknande problem: Jag ska åka skidor i Nelson, B.C. i tre veckor och behöver en försäkring som täcker olyckor offpist. Problemet är att jag har jobbat i Toronto i fyra månader innan, där jag är täckt av mitt jobbs försäkring, så för att använda mina hemförsäkring skulle jag behöva betala för fyra månaders reseförsäkring i Toronto först (= flera tusen kronor).

Vet någon av er om en separat reseförsäkring som täcker offpist åkning? Det enda jag hittat är ERV (Europeiska) Extrem, men den kostar ju över 100kr/dag!

Tack,
Håkan

Reseförsäkring Kanada
MacL3an sa:
Hej!

Jag har ett liknande problem: Jag ska åka skidor i Nelson, B.C. i tre veckor och behöver en försäkring som täcker olyckor offpist. Problemet är att jag har jobbat i Toronto i fyra månader innan, där jag är täckt av mitt jobbs försäkring, så för att använda mina hemförsäkring skulle jag behöva betala för fyra månaders reseförsäkring i Toronto först (= flera tusen kronor).

Vet någon av er om en separat reseförsäkring som täcker offpist åkning? Det enda jag hittat är ERV (Europeiska) Extrem, men den kostar ju över 100kr/dag!

Tack,
Håkan
http://www.gouda-rf.se/

Hade den när jag lekte i Österrike!

Reseförsäkring Kanada
AnnaMIsa sa:
MacL3an sa:
Hej!
[...]
Tack,
Håkan
http://www.gouda-rf.se/

Hade den när jag lekte i Österrike!
Tyvärr verkar den inte täcka offpiståkning. Från villkoren:

Farliga sportaktiviteter som inte omfattas av försäkringen:
Offpiståkning (utan guide)

Jakten fortsätter...

Reseförsäkring Kanada
Tancoll sa:
MacL3an sa:
Tancoll sa:
Jag har Länsförsäkringar Sjuhärad och det täcker offpistskidåkning utan guide.
Men detta är väl en vanlig hemförsäkring? Inte en separat reseförsäkring?
Stämmer bra.
Men den täcker ju även resor utomlands precis som en reseförsäkring gör.
Visst gör den det, men min situation gör att det inte riktigt funkar med en vanlig hemförsäkring. Från mitt inlägg ovan:
Problemet är att jag har jobbat i Toronto i fyra månader innan, där jag är täckt av mitt jobbs försäkring, så för att använda mina hemförsäkring skulle jag behöva betala för fyra månaders reseförsäkring i Toronto först (= flera tusen kronor).

Reseförsäkring Kanada
Efter lite efterforskning verkar jag äntligen ha hittat en separat reseförsäkring som faktiskt täcker offpiståkning: www.ihi.com. Helt ok priser också!

Reseförsäkring Kanada
MacL3an sa:
Efter lite efterforskning verkar jag äntligen ha hittat en separat reseförsäkring som faktiskt täcker offpiståkning: www.ihi.com. Helt ok priser också!
Tja,

Detta intresserade även mig men jag kan inte hitta detta explicit på deras hemsida. Har du länk eller vart ser du att det även täcker offpist? Synd att allt står på danska.

Reseförsäkring Kanada
Boulder sa:
MacL3an sa:
Tja,

Detta intresserade även mig men jag kan inte hitta detta explicit på deras hemsida. Har du länk eller vart ser du att det även täcker offpist? Synd att allt står på danska.
Allting står på engelska om man går in på deras internationella sida! Där finns även villkoren att ladda ned. I villkoren står det inget om undantag om skidor eller off-pist. Det enda relaterade undantag som finns är:
"and mountaineering that requires specialized climbing equipment".
Jag mejlade dem för att dubbelkolla och de bekräftade att de ersätter en helikopterräddning off-pist, förutsatt att man är i akut behov av läkarvård. De poängterade att de inte ersätter en "search & rescue" om man bara är vilse i en storm. De skrev också att man alltid ska kontakta dem innan en eventuell operation etc för att bekräfta att de godkänner utlägget. Undantaget var som sagt ovan nämnda livshotande situationer.

Men mejla gärna själv om du vill ha det på papper innan. De svarade inom 2 dagar och gav trevliga och bra svar, så jag tänker köpa försäkringen.

Reseförsäkring Kanada
Hej,

Jag kollade just pris för endast reseförsäkring i tre månader då ej har hemförsäkring / bostad i Sverige.
Folksam: 4938 kr
ihi Bupa: ca 2700 kr

Bupa eller "British United Provident Association" verkar vara ett legit företag så jag kommer nog köra på dem.

Vilken variant tänkte du teckna MacL3an ?

Priset jag fick från deras site var "Verden Udvidet Dækning", är det den som gäller för att ha täckning vid offpiståkning?

/ Peter

Senast ändrad:
Reseförsäkring Kanada
Menar du att Folksam erbjuder en separat reseförsäkring till folk som inte har någon hemförsäkring hos dem? Det var ju intressant. Varken Trygg Hansa eller Länsförsäkringar gör det nämligen. Låter dock ofantligt dyrt!
Premien på en hemförsäkring är ju ca 1000 kr och borde bli någon tusenlapp till för att dryga ut de 45 dagar som ingår... kan du inte bara skriva dig hos någon i Sverige och skaffa en hemförsäkring där? :)

Jag har bara gått in via deras internationella sida (http://global.ihi.com/?sc_lang=en) och valt "Single Trip Travel Insurance". Blev väl runda slängar 1000 kr för en månad.

Då jag redan är på en (tjänste-)resa informerades jag även om att man måstes teckna försäkringen ett par dagar innan:
"If you are already travelling, there will be a three day waiting period, before you are fully covered. You can therefore issue the policy 3 days before you actually need the coverage."

Reseförsäkring Kanada
MacL3an sa:
Menar du att Folksam erbjuder en separat reseförsäkring till folk som inte har någon hemförsäkring hos dem?
Ja de verkar så , de rekommenderade mig att gå via hemförsäkringen dock..
Jag är redan i Kananda, flyttat hit och får täckning lokalt om tre månader så kör på http://scandinavia.ihi.com/ - "Verden Udvidet Dækning".
Den täcker även tandskador + lite andra bra grejer..
Bra jobbat att jaga rätt på denna försäkring! 3 dagar blir perfekt, premiärs tur inplanerad på torsdag!:)

/Peter

Reseförsäkring Kanada
Har alltid använt Länsförsäkringar när jag gjort säsong. Aldrig betalat mer än 1500kr för 4 månader och de täcker offpiståkning utan guide fullt ut. Aldrig behövt teckna någon hemförsäkring hos dom. Vet inte om de har olika villkor mellan olika regioner, vilket vore konstigt men Länsförsäkringar Norrbotten har då fungerat alldeles utmärkt, bara köra :)

Tillbaka
Topp